śpiewaczka (mezzosopran); ur. 6 maja 1971, Warszawa. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (dyplom z wyróżnieniem w 1998) oraz studiów doktoranckich w tejże uczelni. W latach 1997-98 była stypendystką Prezydenta m.st. Warszawy.
Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in. w Karlovych Varach (nagroda specjalna, 1996), „Mario del Monaco” (III nagroda, 2000), Grand Prix Maria Callas (II nagroda, 2001), Opera de Wallonie (IV nagroda, 2001), w Bilbao (finał, 2002). Otrzymała także Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszy debiut operowy w 2001.
Na scenie operowej artystka zadebiutowała w 1995 w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Bony w Wyrywaczu serc Elżbiety Sikory. W latach 1999-2017 współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, gdzie kreowała czołowe partie mezzosopranowe m.in. w operach Claudia Monteverdiego (Messagera w Orfeuszu, Ericlea w Powrocie Ulissesa do ojczyzny, Arnalta w Koronacji Poppei), Georga Friedricha Haendla (partia tytułowa w Rinaldo), Wolfganga Amadeusa Mozarta (Dorabella w Cosi fan tutte, Giuditta w La Betulia liberata, Annio w La clemenza di Tito), Gioacchina Rossiniego (Arsace w Semiramide, Rosina w Cyruliku sewilskim, Pippo w Sroce złodziejce), Piotra Czajkowskiego (Olga w Eugeniuszu Onieginie). Wystąpiła w skomponowanych z myślą o niej partiach w operze Transcryptum Wojciecha Blecharza (prapremiera 2013) oraz Orfeé Dariusza Przybylskiego (prapremiera 2015).
Kreowała także role w inscenizacjach oper Haendla, Vivaldiego, Janáčka, Mascagniego, Mozarta, Czajkowskiego, Rossiniego, Pucciniego, Sikory, współpracując m.in. z takimi reżyserami jak T. Brown, R. Carsen, R. Horn, A. Freyer, V. Boussard, L. Engels, A. Schwalbach, K. Thoma, R. Peryt, M. Prus, J. Stokalska, M. Weiss, N. Kozłowska, R. Hoffmann, P. Partum, M. Hackenbeck, J. Schloemer, M. Treliński.
Od 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.
Od debiutu w roli Lady Macbeth w operze Macbeth Salvatore'a Sciarrina w Luzernie (2004), jest zaliczana do czołowych wykonawczyń utworów kompozytora na świecie. Specjalnie dla niej Sciarrino skomponował m.in. partię Izumi w operze Da gelo a gelo oraz La Donny w operze Superflumina, a także utwór kameralny Immagina il deserto. Wielokrotnie kreowała rolę La Malaspiny w Luci mie traditrici, Suzarry w L’altro giardino, wystąpiła w La nuova Euridice w Teatro alla Scala w Mediolanie i in.
Występowała w najbardziej prestiżowych teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Japonii. Współpracowała z takimi orkiestrami i zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Radia Słowackiego, Orkiestra Opera Royal de Wallonie, Orkiestra Bayerische Stattsoper, Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Orkiestra Luzernertheater, Slovak Sinfonietta Żilina, Collegium Musicum Köln, Concerto Vocale, MACV, Kleine Cammer-Musique, Musicalia, Il Tempo. Towarzyszyli jej dyrygenci: Wojciech Michniewski, Paolo Carignani, Emilio Pomàrico, Marco Angius, Enrique Diemecke, Harry Bicket, Robert Stankovsky, Jan Pasveer, Ruben Silva, Kai Bumann, Jerzy Maksymiuk, Marek Moś, Ryszard Zimak, Lilianna Stawarz, Zbigniew Graca, Jerzy Swoboda, Gheorge Costin, David Miller, Władysław Kłosiewicz, Jacek Kaspszyk, Ivor Bolton, Attilio Cremonesi, Sebastien Rouland, Siergiej Stadler, Giorgio Croci, Maciej Figas, Chikara Imamura, Andreas Spering, Jean Christoph Spinosi, Tito Ceccherini, Beat Furrer, Michel Tabachnik, Antoni Wit, Przemysław Fiugajski i Johannes Debus.
Anna Radziejewska występuje też w bogatym repertuarze, obejmującym zarówno recitale pieśni (z Katarzyną Jankowską, Mariuszem Rutkowskim, Karolem Radziwonowiczem), jak również koncertowym i oratoryjnym (Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Wolfgang Amadeus Mozart, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Alessandro Scarlatti, Gioacchino Rossini, Karol Szymanowski, Antonín Dvořák). Koncertuje z uznanymi zespołami muzyki dawnej (Collegium Musicum Koeln, Concerto Vocale, Il Tempo, MACV, La Fenice, Royal Baroque Ensemble) i współczesnej (Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Aukso).
Brała udział w wielu festiwalach, m.in. Warszawskiej Jesieni, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Mozartowskim, Festiwalu Oper Barokowych i Festiwalu Claudia Monteverdiego w Warszawskiej Operze Kameralnej, Gaude Mater w Częstochowie, Al Bustan Festival w Bejrucie, Theaterformen Braunschweig, Stimmenfestival Lorrach, Festival de Chopin en Valldemossa en Mallorca, Wiener Festwochen, Ludwigsburger Schlossfestspiele, Salzburg Festspiele, Holland Festival, Maerz Festival Berlin, Schwetzingen Festival.
Ma w swoim dorobku ma liczne nagrania płytowe realizowane m.in. z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej. Wspólnie z Mariuszem Rutkowskim nagrała dla wydawnictwa DUX komplet pieśni Ignacego Jana Paderewskiego (nominacja do nagrody Fryderyk 2007) oraz pieśni Karola Szymanowskiego (wyróżnione przez ARTE). Nagrywała też utwory S. Sciarrino. Wśród otrzymanych wyróżnień za nagrania z jej udziałem znalazły się m.in. Orfée D’Or 2009, a w 2018 – „Fryderyk" oraz „Feniks" za nagranie barokowego oratorium A. Caldary.
Od 1999 roku prowadzi również działalność pedagogiczną. Prowadzi klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dr hab., prof. UMFC). Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich.
Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.
aktualizacja: 2006, 2009 (mk), 2014 (ai), 2020 (wa)