kompozytor i fotografik, ur. 22 sierpnia 1971, Wałbrzych. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie studiował kompozycję początkowo w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a następnie prof. Stanisława Krupowicza. Fotografii uczył się w studium Pho-Bos (dyplom z wyróżnieniem w pracowni Natalii Lach-Lachowicz) oraz Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie.
Uczestniczył w warsztatach muzyki komputerowej w Katowicach i Warszawie oraz jako stypendysta IRCAM w Helsinkach i Paryżu. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w zakresie kompozycji.
Otrzymał stypendia Centre Acanthes (2000), Institute for Research and Coordination in Acoustics/Music (2001), Stowarzyszenia Autorów ZAIKS (2010), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020, 2022).
Wraz z Cezarym Duchnowskim założył grupę "Morphai", której celem jest realizowanie projektów audiowizualnych.
Współpracował z wieloma teatrami jako kompozytor i wykonawca muzyki do spektakli, m.in. z Teatrem Rozmaitości w Warszawie, Narodowym Teatrem Starym w Krakowie i Laboratorium Dramatu w Warszawie. Jego utwory prezentowane były m.in. na festiwalach: „Musica Polonica Nova”, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, „Media Art Biennale WRO”, „Audio Art”, „Warszawska Jesień”, „Beijing Modern”.
Obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz wykładowca w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Oprócz komponowania muzyki w kręgu jego zainteresowań znajdują się działania artystyczne na styku różnych mediów, programowanie instalacji multimedialnych, muzyka elektroakustyczna oraz komputerowe wspieranie procesu komponowania. Jest autorem interaktywnych wizualizacji do opery Ogród Marty (2009) i Muzyki Form Przestrzennych (2013) Cezarego Duchnowskiego, oprogramowania instalacji audiowizualnej Trois lieux Mai Wolińskiej (2009), wizualizacji i ścieżki dźwiękowej do 24-godzinnego spektaklu Wacława Mikłaszewskiego (2010) oraz autorem oprogramowania do utworu Machinae Coelestes (2013) i opery Ameryka (2014) Stanisława Krupowicza.
Jego utwory Hesychia, Mi-repris, Non possumus i Sensitivity powstały w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
W 2021 roku Marcinowi Rupocińskiemu i Mai Wolińskiej przyznano Dolnośląską Nagrodę Kulturalną "Silesia" Sejmiku Województwa Dolnośląskiego za współtworzenie pracowni Narracji i Interakcji w Nowych Mediach w ramach działalności Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz za dzieło Random Check – dwugodzinny koncert multimedialny zrealizowany w okresie pandemii podczas festiwalu muzyki współczesnej Sacrum Profanum: dzięki temu w trudnym okresie wiosennego lockdownu powstało osiem międzynarodowych grup studenckich przygotowujących wirtualnie kompozycje audiowizualne.
aktualizacja: 2011, 2015 (Anna Iwanicka), 2022 (Wiktoria Antonczyk)
Strona internetowa artysty: http://www.rupocinski.pl/