Przejdź do głównej treści

Świerzyński Adam

Świerzyński Adam

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor
kompozytor; ur. 25 stycznia 1914, Kraków; zm. 6 lipca 1997, Warszawa. Syn Michała Świerzyńskiego. W latach 1926-31 uczył się w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. Następnie studiował – w latach 1931-34 – kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu, w latach 1936-39 prawo na Uniwersytecie Warszawskim (magisterium uzyskał w 1945), w latach 1947-50 kompozycję w klasie Piotra Rytla w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, a od 1948 do 1950 także muzykologię u Alicji Simon na Uniwersytecie Łódzkim.
W latach 1947-57 uczył przedmiotów teoretycznych w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1950-52 współpracował z Biurem Studiów Polskiego Radia – pisał recenzje z muzycznych audycji radiowych. Od 1952 do 1955 uczestniczył w akcji upowszechniania muzyki i jako prelegent oraz pianista brał udział w koncertach Państwowego Przedsiębiorstwa Estradowego „Artos”. W 1956 działał jako prezes Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.
Od 1963 głównym terenem aktywnej działalności społecznej Adama Świerzyńskiego było Stowarzyszenie Marynistów Polskich, Stowarzyszenie Działaczy Kultury Morskiej oraz Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Od tej pory twórczość kompozytora koncentrowała się wokół tematyki morza i folkloru kaszubskiego. Organizował w Warszawie „Koncerty muzyki marynistycznej”, redagował wydawnictwo „Polska Muzyka Marynistyczna”, w 1974 założył i kierował zespołem instrumentalnym „Mare nostrum”, pisał artykuły poświęcone polskiej muzyce o tematyce morza. W 1981 został honorowym członkiem Stowarzyszenia Działaczy Kultury Morskiej.
Za twórczość marynistyczną i społeczną w 1970 otrzymał Złotą Odznakę „Zasłużonego Pracownika Morza”, w 1972 – Nagrodę Ministra Obrony Narodowej, w 1975 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, w 1978 – Nagrodę Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, w 1979 – Odznakę „Zasłużonego Działacza Kultury”, w 1980 – Odznakę „Zasłużonego dla Polskiej Marynistyki”, a ponadto w 1982 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

aktualizacja: czerwiec 2008

Kompozycje

Cztery pieśni ludowe [wersja I] na tenor i fortepian (1932)

Cztery pieśni ludowe [wersja II] na tenor i orkiestrę (1932)

Pozdrowienie z Gdyni na fortepian (1934)

Sonata na skrzypce i fortepian (1941)

Melodie Tatr [wersja I] na głos i fortepian (1949)

Melodie Tatr [wersja II] na głos i orkiestrę (1949)

Koncert fortepianowy (1949)

Krakowiak [wersja I] na flet i fortepian (1950)

Koncert skrzypcowy (1951)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja I] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1951)

Koncert fletowy (1953)

Uwertura na orkiestrę symfoniczną (1953)

Sonata na flet i fortepian (1954)

Stare Miasto, kantata (1954)

Sonatina na flet i fortepian (1955)

Drammatico na skrzypce i fortepian (1955)

Nokturn morski na flet i fortepian (1956)

Etiuda na flet i fortepian (1956)

Dwa preludia na skrzypce i fortepian (1956)

Preludium i melodia na flet i fortepian (1957)

Krakowiak [wersja II] na orkiestrę symfoniczną (1957)

Lalki na fortepian (1960)

Impresje na tematy Henry Moore’a na małą orkiestrę symfoniczną (1960)

Trzy utwory na 2 fortepiany (1961)

Bursztynowa panna, balet (1961)

Rapsodia na orkiestrę symfoniczną (1963)

Cyranka na flet i fortepian (1964)

Pieśń o tęsknocie na orkiestrę symfoniczną (1964)

Witanie młodości na chór mieszany a cappella (1965)

Taniec kaszubski na flet i fortepian (1965)

Luteńka na chór mieszany a cappella (1967)

Z nad morza na orkiestrę symfoniczną (1967)

Młodzi idą na chór męski a cappella (1968)

Dialog, scena baletowa na orkiestrę symfoniczną (1969)

Polka na orkiestrę symfoniczną (1969)

Marsz, Druga Armio!, pieśń na baryton solo, narratora, chór męski, flet mały i werbel (1969)

Usta Odry, kantata (1969)

Gdańscy Pocztowcy na recytatora, głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i taśmę (1969)

Stutthof na narratora, głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (1970)

Przybyli ułani na orkiestrę symfoniczną (1970)

Dwa walce na flet i fortepian (1971)

Dwunastu [wersja I] na baryton i fortepian (1971)

Dwunastu [wersja II] na baryton i kwintet fortepianowy (1971)

Hosanna [wersja I] na baryton i fortepian (1971)

Hosanna [wersja II] na baryton i kwintet fortepianowy (1971)

Pieśń rybaków dalekomorskich [wersja I] na chór mieszany a cappella (1971)

Pieśń rybaków dalekomorskich [wersja II] na baryton i chór mieszany (1971)

Powrót, kantata (1971)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja II] na chór mieszany (i fortepian ad libitum) (1972)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja III] na chór męski (i fortepian ad libitum) (1972)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja IV] na chór męski i orkiestrę symfoniczną (1972)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja V] na baryton i fortepian (1972)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VI] na tenor i fortepian (1972)

Mazur na orkiestrę symfoniczną (1972)

Liryki morskie na mezzosopran i zespół instrumentalny (1972)

Noc fromborska [wersja I], 5 pieśni na baryton i kwintet fortepianowy (1973)

Noc fromborska [wersja II], 5 pieśni na baryton i fortepian (1973)

Pieśni morskie na mezzosopran i fortepian (1973)

Roztańczona polka [wersja I] na fortepian (1973)

Roztańczona polka [wersja II] na klarnet i fortepian (1973)

Roztańczona polka [wersja III] na klarnet i orkiestrę (1973)

Roztańczona polka [wersja IV] na zespół kameralny (1973)

Roztańczona polka [wersja V] na orkiestrę symfoniczną (1973)

Zamkowe godziny na sopran i fortepian (1973)

Malarz i syrena [wersja I] na głos i fortepian (1973)

Malarz i syrena [wersja II] na głos i orkiestrę (1973)

Hej żeglarzu, żegluj że na chór mieszany a cappella (1973)

Temu, który morze ujrzał pierwszy raz na mezzosopran i kwintet fortepianowy (1974)

Na śmierć Conrada na mezzosopran i kwintet fortepianowy (1974)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VII] na orkiestrę dętą (1974)

Morski wiatr [wersja I] na orkiestrę symfoniczną (1974)

Morski wiatr [wersja II] na orkiestrę dętą (1974)

Morski wiatr [wersja III] na chór mieszany a cappella (1975)

Trzy tańce kaszubskie [wersja I] na skrzypce i fortepian (1976)

Trzy tańce kaszubskie [wersja II] na skrzypce i zespół instrumentalny (1976)

Pięć pieśni kaszubskich na chór mieszany a cappella (1976)

Bitwa pod Oliwą [wersja I] na zespół kameralny (1977)

Bitwa pod Oliwą [wersja II] na wielką orkiestrę symfoniczną (1977)

Roztańczona polka [wersja VI] na orkiestrę dętą (1977)

Dwa gdańskie tańce polskie w dawnym stylu [wersja I] na flet i orkiestrę smyczkową (1978)

Dwa gdańskie tańce polskie w dawnym stylu [wersja II] na kwartet smyczkowy (1978)

Ave Maris Stella na zespół kameralny (1979)

Serenada kaszubska na chór mieszany a cappella (1979)

Morska panna na skrzypce i fortepian (1979)

Kołysanka na chór mieszany a cappella (1979)

Menuet na flet i fortepian (1980)

Kociewianka na fortepian (1980)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VIII] na fortepian (1980)

Kołobrzeskie zaślubiny [wersja IX] na orkiestrę symfoniczną (1980)

Fantazja morskich fal, bałtykana na flet i fortepian (1980)

Lamento, Arend Dickmann in memoriam na wiolonczelę i fortepian (1981)

Ballada, bałtykana na klarnet i fortepian (1982)

Fantazja kaszubska na obój i fortepian (1983)

Impresje morskie na altówkę i fortepian (1983)

Taniec kociewski na skrzypce i fortepian (1984)

Walc marynarski na flet i fortepian (1984)

Romans morski na skrzypce i fortepian (1984)

Smętek, wariacje na temat melodii kaszubskiej na fagot i fortepian (1984)

Elegia na altówkę i fortepian (1985)

Mewy na flet i fortepian (1985)

Pieśni o Warszawie na głos i fortepian (1985)

Słońce już wstało na chór żeński a cappella (1986)

Święta Cecylia na głos i fortepian (1986)

Sonata księżycowa na głos i fortepian (1986)

Krzyk na głos i fortepian (1986)

Legenda o gdańskim młynie na obój i fortepian (1987)

Poemat morski na klarnet i fortepian (1987)

Bałtykana na fagot i fortepian (1987)

Przez otwarte okno na głos i fortepian (1987)

Fantazja morska na altówkę i fortepian (1988)

Capriccio na wiolonczelę i fortepian (1988)

Rapsodia bałtycka na wiolonczelę i fortepian (1988)

Pejzaż bałtycki na klarnet i fortepian (1988)

Legenda gdańska na orkiestrę kameralną (1988)

Oda do Bałtyku na obój i fortepian (1989)

Ogród Neptuna na fagot i fortepian (1989)

Melodie i tańce kaszubskie na fortepian (1989)

Polka kaszubska na flet i fortepian (1990)

Purim Bal, wariacje na temat tańca hebrajskiego na flet i fortepian (1990)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry