pianistka i kameralistka; ur. 24 maja 1980, Szczecin. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie w klasie fortepianu Teresy Skwierczyńskiej. W latach 1999-2004 studiowała grę na fortepianie u Tatiany Szebanowej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem takich artystów, jak Lee Kum-Sing, John Perry, Karl Heinz-Kämmerling, Jan Marrise Huizing, Nobuko Imai, Halina Czerny-Stefańska, Alicja Paleta-Bugaj, Emanuel Krasovsky, Alexander Kobrin, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Jerome Rose, Roger Vignoles, Julius Drake, Martin Katz. Odbyła studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną Mai Nosowskiej-Pasławskiej oraz staż artystyczny z zakresu gry na fortepianie pod kierunkiem Szabolcsa Eszteny’iego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiowała także pod kierunkiem Ronana O’Hory, Grahama Johnsona i Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie (stypendium Erasmus oraz prestiżowe dwuletnie wyróżnienie- Guildhall Artist Fellowship). Tamże wykładała grę na fortepianie w latach 2011 – 2014.
W latach 1997-98 była stypendystką Prezesa Rady Ministrów, w 2003 Prezydenta miasta Bydgoszczy. W 2007 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kilkakrotnie zostawała również stypendystką Prezydenta miasta Szczecina i Towarzystwa Przyjaciół Miasta Szczecina.W roku 2013 została stypendystką The International Keyboard Institute&Festival w Nowym Jorku.
Julia Samojło jest laureatką II nagrody III Międzywojewódzkiego Konkursu Pianistycznego w Nowej Soli (1992), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach (2002) oraz The Sara Lahat Prize – II nagrody na konkursie World Premiere za najlepsze wykonanie specjalnie zamówionego utworu kompozytora izraelskiego podczas Tel-Hai International Piano Master Classes, Sde Boker, Izrael (2008).
Występowała w najbardziej renomowanych salach koncertowych na różnych kontynentach, m. in. w Carnegie Hall (Nowy Jork), Concertgebouw (Amsterdam), Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square (Londyn), Rudolfinum (Praga), Tel Aviv Museum of Art, Filharmonia Narodowa (Warszawa). Koncertowała z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Marka Mosia.
Brała udział w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach, m.in. w cyklach koncertowych „Muzyczne Pory Roku”, „Portrety Kompozytorów” organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich; od 2006 roku jest częstym uczestnikiem Warszawskich Spotkań Muzycznych i „Warszawskiej Jesieni". Uczestniczyła w Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych – Bydgoszcz-Toruń, Festiwalu „Tydzień Talentów” w Tarnowie, Festiwalu „Pałucka Wiosna Muzyczna” w Wągrowcu, Festiwalu „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje” i Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej „Crossdrumming Festival” w Warszawie, Światowym Kongresie Perkusyjnym w Jeleniej Górze, 50. Festiwalu Kunst10 Daagse w Bergen (Holandia), „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival” oraz koncercie finałowym Young Songmakers Almanac Grahama Johnsona w Londynie.
Od wielu lat z upodobaniem zajmuje się działalnością w zakresie kameralistyki fortepianowej oraz wykonawstwem muzyki współczesnej. Występuje jako solistka oraz ze artystami i zespołami, m.in.: z Pawłem Gusnarem, Karoliną Jaroszewską, Stanisławem Kiernerem, Arturem Pachlewskim, Anną Radziejewską, Tomaszem Strahlem, Anną Mikołajczyk-Niewiedział, kwartetem Quarrel, Opium String Quartet, Polską Orkiestrą Radiową. Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje twórczość współczesnych kompozytorów polskich, m.in. Krzysztofa Baculewskiego, Zbigniewa Bagińskiego, Wojciecha Blecharza, Krzesimira Dębskiego, Zofii Dowgiałło, Grzegorza Duchnowskiego, Krzysztofa Knittla, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Zygmunta Krauzego, Sławomira Kupczaka i Artura Zagajewskiego. Kompozytorzy niejednokrotnie powierzali jej premierowe prezentacje swych dzieł. Julia Samojło dokonała prawykonania 12 Etiud na fortepian i Kwintetu fortepianowego Krzysztofa Baculewskiego, Van... Hanny Kulenty, Wariacji w paru stylach i Piosenki bez słów Adama Sławińskiego, Kwintetu fortepianowego Ignacego Zalewskiego, wykonała światową premierę Wariacji na fortepian dedykowanych Raymondowi Yiu przez brytyjskich kompozytorów Colina Matthewsa, Jonathana Dove, Richarda Caustona, Morgana Hayesa, Roba Keeley’a, Martina Butlera, a także Invitation Marii Pokrzywińskiej. Ten utwór został nagrany na płycie wybitnego saksofonisty Pawła Gusnara Saxophone Varie, która otrzymała nagrodę Fryderyk 2014 w kategorii „Album roku muzyka kameralna (do 12 wykonawców)”.
Artystka dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej, DUX, Musica Sacra i Archiwum Związku Kompozytorów Polskich. W 2010 roku została zaproszona przez Polskie Radio do nagrania Koncertu fortepianowego Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Poskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Nagrała również wszystkie dzieła na fortepian solo oraz kameralne Krzysztofa Baculewskiego dla firmy DUX.
Julia Samojło pracowała jako pianistka-kameralistka w klasach skrzypiec: Krzysztofa Jakowicza, Julii Jakimowicz-Jakowicz i Jakuba Jakowicza na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest członkiem LoSa Duo z perkusistą Leszkiem Lorentem, duetu z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską oraz członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
aktualizacja: czerwiec 2016 (wa)