kompozytor, muzyk didgeridoo; ur. 5 kwietnia 1990, Gliwice. Jest absolwentem gliwickiej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w klasie akordeonu oraz II st. w klasie instrumentów perkusyjnych. Ukończył wyższe uczelnie muzyczne w Polsce i Francji: Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (klasa prof. Aleksandra Lasonia) oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Lyon (klasa Philippa Hurela), gdzie uzyskał stopień magistra sztuki. Jest również absolwentem studiów doktoranckich obu uczelni: promotorami jego przewodów doktorskich byli dr hab. Jarosław Mamczarski (AM w Katowicach) oraz Michel Tadini (CNSMD Lyon). W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki przedstawiając dzieło artystyczne Consors paterni luminis na głos (kantor gregoriański), harfę, wiolonczelę, akordeon i media elektroniczne.
Komponować zaczął w wieku 18 lat pod opieką ukraińskiej kompozytorki Uliany Biłan. Brał udział w warsztatach kompozytorskich w Tempo Reale we Florencji (2010) prowadzonych m.in. przez Denisa Smalleya pod tytułem CREAS: Creating Sound in New Media, w Narodowym Konserwatorium w Tbilisi oraz w Letniej Akademii w Konserwatorium w Nicei.
Otrzymał stypendium na międzynarodowe warsztaty w Tempo Reale (Florencja), prowadzone m.in. przez Denisa Smalleya pod tytułem "CREAS: Creating Sound in New Media" (2010). Był stypendystą Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego (2012/2013 i 2013/2014). W 2014 roku zdobył Stypendium Instytutu im. Adama Mickiewicza i Ensemble MusikFabrik (Kolonia) "Composer Collider", dzięki czemu wziął udział w warsztatach kompozytorskich z zespołem Ensemble MusikFabrik i skomponował dla nich utwór. Jest laureatem stypendium Młoda Polska XVI (2019). Zdobył Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na projekt artystyczny "Skomponowanie, prawykonanie, nagranie i przygotowanie do wydania zbioru dziesięciu edukacyjnych utworów z harfą" (2019). Stypendium Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa (Szwajcaria/Niemcy) umożliwiło mu skomponowanie utworu Audycja: Pieśń utracona (2023). Jego kompozycja Geometria Paradoksu w wersji audiowizualnej wybrana została w międzynarodowym call for works i zaprezentowana podczas koncertu "AV@CMU" w Carnegie Mellon University (Pittsburgh, USA).
Jest laureatem szeregu konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą: w 2009 roku zdobył III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Janiny Garści w Krakowie za utwór Faza REM na kwartet smyczkowy, w 2011 roku – I nagrodę (Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) i nagrodę publiczności na Koncercie Kompozytorskim Roku za utwór Ślepowidzenie na orkiestrę symfoniczną oraz I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku za utwór On the Edge of Consciousness na orkiestrę smyczkową. Kilkakrotnie zdobywał nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego GENERACE w ramach festiwalu "Janacek May” w Ostravie: w 2012 - II nagrodę na za Panopticum, w 2013 - wyróżnienie za utwór In Nocturno, w 2015 - II miejsce za Czasojaśnienie, w 2016 - wyróżnienie za utwór Garden of the Time-lapse, w 2017 - I miejsce za Gravity Warp. W 2014 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Patri Patrae" w Katowicach za utwór Logos na klarnet i orkiestrę kameralną. Został laureatem II Nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. J. Patkowskiego w Krakowie (2019), laureatem I Nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim New Note Samobor (Chorwacja) za kompozycję Dziewczynka z zapałkami, II nagrody ex aequo na Future Symphony Competition za utwór Beyond the Threshold (2022). Wyróżnienie otrzymała jego kompozycja Koan II na międzynarodowym konkursie Musica Nova.
Gra na instrumentach etnicznych z całego świata, których jest kolekcjonerem. Tworzy instalacje dźwiękowe, pokazy multimedialne, muzykę interaktywną -akustyczną i elektroniczną - oraz projekcje mappingowe.
Jako kompozytor współpracował z takimi zespołami, jak Orkiestra Muzyki Nowej, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Ensemble musikFabrik z Kolonii, orkiestra smyczkowa Progress, czy chór Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Realizuje zamówienia kompozytorskie, m.in. Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Harfowego, Chóru Polskiego Radia w Krakowie czy Miasta Katowice.
Utwory Przemysława Schellera były wykonywane na najważniejszych festiwalach muzyki nowej (m.in. "Warszawska Jesień", Musica Polonica Nova, Brand New Music, Janackuv Mai), podczas koncertów w kraju i za granicą (m.in. Francja, Niemcy, Włochy, Gruzja, Chiny, Japonia i in.).
Ukazały się 2 monograficzne płyty z muzyką Schellera: Lux Abscondita – Ukryte światło – Hidden Light (2020), na której znalazły się kompozycje elektroakustyczne inspirowane chorałem gregoriańskim i dźwiękiem dzwonów; oraz Obumarłe ziarno (Acte Préalable 2021) zawierająca utwory na orkiestrę kameralną.
Jego utwory wydawane są przez Lyon&Healy Publications (Chicago) oraz BabelScores (Paryż).
Współpracował z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Obecnie pełni stanowisko adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Dwukrotnie otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012 i .
Od 2015 należy do Związku Kompozytorów Polskich. Jest skarbnikiem Oddziału Katowickiego i dyrektorem artystycznym Śląskiej Trybuny Kompozytorów, której pierwsza edycja pod jego kuratelą odbyła się w 2017 roku.
Strona kompozytora: https://scheller.com.pl/
aktualizacja: 2018, 2024 (Wiktoria Antonczyk)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.