Przejdź do głównej treści

Scheller Przemysław

Scheller Przemysław

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor

kompozytor, muzyk didgeridoo; ur. 5 kwietnia 1990, Gliwice. Jest absolwentem gliwickiej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w klasie akordeonu oraz II st. w klasie instrumentów perkusyjnych. Ukończył wyższe uczelnie muzyczne w Polsce i Francji: Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (klasa prof. Aleksandra Lasonia) oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Lyon (klasa Philippa Hurela), gdzie uzyskał stopień magistra sztuki. Jest również absolwentem studiów doktoranckich obu uczelni: promotorami jego przewodów doktorskich byli dr hab. Jarosław Mamczarski (AM w Katowicach) oraz Michel Tadini (CNSMD Lyon). W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki przedstawiając dzieło artystyczne Consors paterni luminis na głos (kantor gregoriański), harfę, wiolonczelę, akordeon i media elektroniczne.

Komponować zaczął w wieku 18 lat pod opieką ukraińskiej kompozytorki Uliany Biłan. Brał udział w warsztatach kompozytorskich w Tempo Reale we Florencji (2010) prowadzonych m.in. przez  Denisa Smalleya pod tytułem CREAS: Creating Sound in New Media, w Narodowym Konserwatorium w Tbilisi oraz w Letniej Akademii w Konserwatorium w Nicei.

Otrzymał stypendium na międzynarodowe warsztaty w Tempo Reale (Florencja), prowadzone m.in. przez Denisa Smalleya pod tytułem "CREAS: Creating Sound in New Media" (2010). Był stypendystą Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego (2012/2013 i 2013/2014). W 2014 roku zdobył Stypendium  Instytutu im. Adama Mickiewicza i Ensemble MusikFabrik (Kolonia) "Composer Collider", dzięki czemu wziął udział w warsztatach kompozytorskich z zespołem Ensemble MusikFabrik i skomponował dla nich utwór. Jest laureatem  stypendium Młoda Polska XVI (2019). Zdobył Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na projekt artystyczny "Skomponowanie, prawykonanie, nagranie i przygotowanie do wydania zbioru dziesięciu edukacyjnych utworów z harfą" (2019). Stypendium Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa (Szwajcaria/Niemcy) umożliwiło mu skomponowanie utworu Audycja: Pieśń utracona (2023). Jego kompozycja Geometria Paradoksu w wersji audiowizualnej wybrana została w międzynarodowym call for works i zaprezentowana podczas koncertu "AV@CMU" w Carnegie Mellon University (Pittsburgh, USA).

Jest laureatem szeregu konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą: w 2009 roku zdobył III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Janiny Garści w Krakowie za utwór Faza REM na kwartet smyczkowy, w 2011 roku – I nagrodę (Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) i nagrodę publiczności na Koncercie Kompozytorskim Roku za utwór Ślepowidzenie na orkiestrę symfoniczną oraz I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku za utwór On the Edge of Consciousness na orkiestrę smyczkową. Kilkakrotnie zdobywał nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego GENERACE w ramach festiwalu "Janacek May” w Ostravie: w 2012 - II nagrodę na  za Panopticum, w 2013 - wyróżnienie za utwór In Nocturno, w 2015 -  II miejsce za  Czasojaśnienie, w 2016 - wyróżnienie za utwór Garden of the Time-lapse, w 2017 -  I miejsce za Gravity Warp. W 2014 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Patri Patrae" w Katowicach za utwór Logos na klarnet i orkiestrę kameralną. Został laureatem II Nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. J. Patkowskiego w Krakowie (2019), laureatem I Nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim New Note Samobor (Chorwacja) za kompozycję Dziewczynka z zapałkami, II nagrody ex aequo na Future Symphony Competition za utwór Beyond the Threshold (2022).  Wyróżnienie otrzymała jego kompozycja Koan II na międzynarodowym konkursie Musica Nova.   

Gra na instrumentach etnicznych z całego świata, których jest kolekcjonerem. Tworzy instalacje dźwiękowe, pokazy multimedialne, muzykę interaktywną -akustyczną i elektroniczną - oraz projekcje mappingowe.

Jako kompozytor współpracował z takimi zespołami, jak Orkiestra Muzyki Nowej, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Ensemble musikFabrik z Kolonii, orkiestra smyczkowa Progress, czy chór Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Realizuje zamówienia kompozytorskie, m.in. Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Harfowego, Chóru Polskiego Radia w Krakowie czy Miasta Katowice.

Utwory Przemysława Schellera były wykonywane na najważniejszych festiwalach muzyki nowej (m.in. "Warszawska Jesień", Musica Polonica Nova, Brand New Music, Janackuv Mai), podczas koncertów w kraju i za granicą (m.in. Francja, Niemcy, Włochy, Gruzja, Chiny, Japonia i in.).

Ukazały się 2 monograficzne płyty z muzyką Schellera: Lux Abscondita – Ukryte światło – Hidden Light (2020), na której znalazły się kompozycje elektroakustyczne inspirowane chorałem gregoriańskim i dźwiękiem dzwonów; oraz Obumarłe ziarno (Acte Préalable 2021) zawierająca utwory na orkiestrę kameralną.

Jego utwory wydawane są przez Lyon&Healy Publications (Chicago) oraz BabelScores (Paryż).

Współpracował z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Obecnie pełni stanowisko adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Dwukrotnie otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012 i .

Od 2015 należy do Związku Kompozytorów Polskich. Jest skarbnikiem Oddziału Katowickiego i dyrektorem artystycznym Śląskiej Trybuny Kompozytorów, której pierwsza edycja pod jego kuratelą odbyła się w 2017 roku.

Strona kompozytora: https://scheller.com.pl/ 

aktualizacja: 2018, 2024 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

  • Pater Noster na chór mieszany (2008)
  • On the Edge of Consciousness na orkiestrę smyczkową (2009)
  • Scherzo na ksylofon i fortepian (2009)
  • The Bells na chór mieszany do słów E. A. Poe (2009)
  • Twór Alfa na wibrafon i klarnet (2009)
  • Faza REM na kwartet smyczkowy (2009)
  • ZwoelTLED na live electronics (2009)
  • światy-nie-?-możliwe na orkiestrę kameralną (2010)
  • Psalm of Tranquility na live electronics (2010)
  • EEG na akordeon, marimbę i perkusję (2010)
  • Psalm LX na chór mieszany i organy (2010)
  • Ślepowidzenie na orkiestrę symfoniczną (2011)
  • Ad sensorem interaktywna instalacja dźwiękowa (2011)
  • Gabinet doktora Caligari projekt multimedialny na kwartet smyczkowy i live-electronics (2011)
  • Panopticum na harfę, wiolonczelę i akordeon (2011)
  • Pudło na strychu na dwie harfy celtyckie (2011)
  • nREM na taśmę (2011)
  • Totus Tuus na chór mieszany (2011)
  • Yiri na didgeridoo i live electronic (2012)
  • Ruach. Tchnienie. Duch. Wiatr. na dwa flety (2012)
  • Pieśń o blasku wody na flet solo * (2012)
  • Ad Caelos na kwartet harfowy (2012)
  • Wizja Otwartego Nieba na orkiestrę kameralną, basso profondo, didgeridoo i gitarę elektryczną * (2012)
  • Outflow na live-electronics (2012)
  • In Nocturno na saksofon altowy i fortepian (2013)
  • Veni Sancte Spiritus na chór męski (2013)
  • Hobbit muzyka do spektaklu teatralnego (2013)
  • Grain du son na klarnet basowy i live-electronics (2013)
  • Logos na klarnet i orkiestrę kameralną (2014)
  • Presque un rêve na taśmę (2014)
  • Czasojaśnienie dla 9 muzyków * (2014)
  • Mały Książe muzyka do spektaklu teatralnego (2014)
  • Psalm XIII na chór, didgeridoo i narratorów (polskiego i hebrajskiego) (2014)
  • Gravity Warp na zespół kameralny (2014)
  • The Fall na akordeon i live electronics (2014)
  • Czarodziejskie łabędzie na harfę solo (2015)
  • Dwa tańce polskie na harfę i  saksofon sopranowy (2015)
  • Imaginary Landscape na zespół kameralny i live electronics (2015)
  • Iudica me Deus na chór, zespół solistów i didgeridoo  (2015)
  • Ocean of Forms na 2 chóry i harfę (2016)
  • Scintillation na zespół kameralny i live electronics (2016)
  • Spring na akordeon i live electronics (2016)
  • Winter na akordeon i live electronics (2016)
  • Consors paterni luminis na kantora gregoriańskiego, harfę, akordeon, wiolonczelę i media elektroniczne (2017)
  • Elegia na harfę i live electronics (2018)
  • Sonata na harfę i flet (2018)
  • Geometria paradoksu [wersja I] na czterokanałową taśmę (2019)
  • Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową (2019)
  • Geometria paradoksu [wersja II] na flet altowy i elektronikę (2019)
  • Droga znaczona obumarłym ziarnem na klarnet i orkiestrę smyczkową (2019)
  • Studium trwania na taśmę (2019)
  • Koncert na harfę i orkiestrę smyczkową (2020)
  • Beyond the Threshold na orkiestrę symfoniczną (2020)
  • Sen motyla, kwartet na fortepian, wibrafon i dwa cienie (2020)
  • eMaze, wirtualna instalacja artystyczna (2021)
  • Pryzmaty, instalacja multimedialna z elementami poezji (2021)
  • Koan II na skrzypce i media elektroniczne (2022)
  • Sensation of an Elusive Observation na kwartet smyczkowy (2022)
  • Koan I na wiolonczelę i media elektroniczne (2023)
  • Audycja: Pieśń utracona na głos, akordeon, dwie perkusje i elektronikę (2023)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry