Skip to main content

Sielicki Edward

Sielicki Edward

  • Kompozytor

kompozytor i pedagog; ur. 3 czerwca 1956, Warszawa. Jest synem znanego kompozytora Ryszarda Sielickiego. W latach 1975-80 studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego. W 1984 kontynuował studia kompozytorskie, między innymi w dziedzinie muzyki elektronicznej, u Tona de Leeuw w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie (w ramach stypendium Rządu Holenderskiego). W 1998 po odbyciu przewodu kwalifikacyjnego I stopnia otrzymał uprawnienia równoważne stopniowi doktorskiemu. W 2007 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej.

Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie (1984, 1988), w Kursach Wakacyjnych w Darmstadcie (1986) i w Awinionie (1991) oraz kilku kursach i warsztatach muzycznych w Polsce.

Jest laureatem m. in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Radio Suisse Romande” w Genewie i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges.

Wiele jego dzieł zarejestrowanych zostało archiwalnie w Polskim Radiu i na płytach. Płyta zawierająca psalm Jubilate Deo na chór a cappella (1994) otrzymała w 2001 nominację do Nagrody Przemysłu Fonograficznego "Fryderyk”.

Twórczość Edwarda Sielickiego, obejmująca kompozycje symfoniczne, wokalno-instrumentalne, chóralne, kameralne, solowe i elektroakustyczne, znalazła swój oddźwięk w licznych wykonaniach publicznych na takich czołowych imprezach i festiwalach muzycznych, jak "Warszawska Jesień", Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i innych. Była także obecna na wielu festiwalach zagranicznych, m.in. Polish Realities w Glasgow, Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges oraz na wielu koncertach w kraju i za granicą: w Belgii, Finlandii, Rosji, Kanadzie, Meksyku, Francji, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Wielu spośród wybitnych polskich i zagranicznych wykonawców ma w swym repertuarze jego kompozycje. Są wśród nich soliści: Maciej Grzybowski, Iwona Mironiuk, Alina Mleczko, Mariusz Pędziałek, Kazimierz Dawidek, Andrzej Niemierowicz, Stanisław Skoczyński, Jozsef Örmeny, Eun Shil Park, Klaudiusz Baran, Tomasz Strahl, Cezariusz Gadzina, Krzysztof Bąkowski, Marek Moś i Kwartet Śląski, oraz dyrygenci: Joel Suben, Sławek A. Wróblewski, Roman Rewakowicz, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Swoboda, Jan Łukaszewski, Ewa Marchwicka i inni.

Edward Sielicki ma istotne dokonania na polu twórczości dla dzieci i młodzieży. W 1994 nakładem Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego wyszła napisana przez niego, wspólnie z Ewą Marchwicką, praca Jakie to łatwe! – Czyli nowy sposób uczenia śpiewu wielogłosowego. Zawiera ona ponad 200 napisanych specjalnie w tym celu kompozycji dla dzieci. Utwory dla młodych wykonawców zamówili u niego także Festiwal "Do-re-mi” w Łodzi oraz orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Niektóre z jego kompozycji powstały w wyniku prestiżowych zamówień m.in. "Warszawskiej Jesieni", Polskiego Radia, Szwajcarskiego Towarzystwa Fletów Prostych oraz szeregu zamówień indywidualnych skierowanych od wybitnych wykonawców. W ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, powstały takie jego utwory, jak Aforyzjada - opera w puzzlach, El libro olividado, …et nos cedamus amori, III Symfonia "Koncertująca", L'estro fisarmonico, Memorabilia - Fantazja koncertująca, Secondo Concerto per archi „Hortus conclusus”. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki w dziedzinie kompozycji. 

Brał udział w wielu międzynarodowych kursach i konferencjach, m.in. w międzynarodowym projekcie naukowo-badawczym "Forum” w centrum muzyki elektroakustycznej IRCAM w Paryżu.

Edward Sielicki od ponad 30 lat zajmuje się działalnością pedagogiczną, początkowo – w latach 1982-87 – w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, a następnie przez ponad 10 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadził zajęcia z harmonii, instrumentoznawstwa i technik kompozytorskich XX wieku, a także w Studiu Muzyki Elektronicznej tej szkoły.

Od 1987 pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (wcześniej - Akademii Muzycznej im. F. Chopina). W kaden­cji 2008–2012 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Prowadzi zajęcia z kompozycji, muzyki elektronicznej i komputerowej, kontrapunktu i współczesnych technik kompozytorskich. Ponadto ma za sobą doświadczenia pedagogiczne na uczelniach zagranicznych. W latach 1992-93 wykładał na Letnim Uniwersytecie w Marly-le-Roi (Francja), w 2001, 2003, 2005-2006, 2013 i 2016 roku prowadził klasę kompozycji na Uniwersytecie Keimyung w Daegu w Korei Południowej. Prowadził też wykłady w Petersburgu i Stambule.

Działa w takich stowarzyszeniach twórczych, jak  Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ZAiKS i Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej.

W 1979 otrzymał Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia za całokształt twórczości. 
 

aktualizacja: 2003 (Małgorzata Kosińska), 2017, 2022, 2024 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

  • Etude Sonoristique na fortepian solo (1975)
  • Wariacje na dwa fortepiany (1976)
  • Kwintet dęty (1977)
  • Bagatele na klawesyn, harfę i kwartet smyczkowy (1977)
  • Movimento concertante na saksofon altowy i orkiestrę (1977-78)
  • Lasciatemi vibrate na trzy perkusje (1978)
  • Agnus Dei per coro misto a sei voci a cappella (1978)
  • Luxuria na orkiestrę (1978-79)
  • Ecclesiaes, oratorium na recytatora, solistów, chór i orkiestrę (1979-80)
  • Shir Tachnunim, psalmy błagalne na chór męski, instrumenty dęte blaszane i perkusję (1981)
  • Salve Regina na chór chłopięcy (żeński) i organy (1981)
  • Kwartet smyczkowy (1982)
  • Impresje Warszawskie na chór mieszany a cappella (1982)
  • Canzona da sonar na zespół instrumentów dawnych (1983)
  • Kwartet obojowy (1984)
  • Kronos na kontrabas solo (1984)
  • Due canoni con intermezzo e finale na orkiestrę smyczkową (1985)
  • Cztery poematy „In memoriam Tadeusz Baird” na sopran i zespół kameralny (1985)
  • Assumpta est Maria, motet na sopran, alt i chór mieszany (1985)
  • Małe formy na chór dziecięcy a cappella (1985)
  • Trio sonata na akordeon, gitarę i wibrafon (1986)
  • Arpeggione na skrzypce i gitarę (1986)
  • Cadenza na rożek angielski (1986)
  • Micrologus na akordeon i zespół instrumentów dawnych (1987)
  • Symfonia nr 1 na chór i orkiestrę (1987)
  • Dulci Sono melodiae... na baryton i organy (1987)
  • Pulchrum est quod commensuratum est na lirę korbową, smyczki i klawesyn (1987)
  • Differencias na zespół instrumentów dawnych (1988)
  • Sześć utworów na altówkę i klawesyn (1988)
  • Tabulatura na organy (1988)
  • ZIG-ZAG na perkusję i taśmę (1988)
  • Paralipomenon na taśmę (1988)
  • Labyrinth I na flet, obój, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1989)
  • Pezzo per chitarra (1990)
  • Glenn Gould in memoriam na fortepian (1990)
  • Wielki Nikt, opera kameralna dla dzieci (1991)
  • Jakie to łatwe!, wariacje w formie otwartej na chór dziecięcy a cappella (1991)
  • Serenada na 10 fortepianów (1991)
  • Labyrinth II na flety proste i trio smyczkowe (1993)
  • Trzy kolędy łacińskie na chór a cappella (1994)
  • Jubilate Deo, psalm na chór a cappella (1994)
  • Koncert fortepianowy (1994-95)
  • Konzertstück na wiolonczelę i fortepian (1995)
  • Soundcruncher (Dźwiękojad) na taśmę i aktora (1995)
  • Signs of Life na saksofon sopranowy i organy (1996)
  • Signs of Life, wersja na saksofon sopranowy i fortepian (1996-2001)
  • Choralvorspiele na obój solo (1997)
  • E pur si muoue... na orkiestrę (1997-78)
  • Weteringschans na saksofon sopranowy i taśmę (1998)
  • Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę smyczkową (1999)
  • Baila na saksofon, akordeon i kontrabas (2000)
  • Entre espejos na harfę i taśmę (2000)
  • Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (2000)
  • Sonata w pięciu częściach na fortepian na 4 ręce (2000)
  • Fantazja polimorficzna na fisharmonię i taśmę (2000)
  • Scherzonata na trąbkę i fortepian (2001)
  • Ballada na fortepian i taśmę (2001-2002)
  • Cztery tańce [wersja I] na kwartet stroikowy (2002)
  • Oh, Scottie!, ragtime na 2 fortepiany, 8 rąk (2002)
  • Koncert obojowy (2002-2004)
  • Der Ring et Melisande na trio fortepianowe (2003)
  • Growl na instrumenty akustyczne, elektroniczne i komputer (2003)
  • Cztery tańce [wersja II] na kwartet smyczkowy (2003)
  • Symfonia nr 2 (2003-2004)
  • Concerto per quartetto d’archi e orchestra (2004)
  • Sześć fantazji na flet solo (2004)
  • Koncert na flet i orkiestrę kameralną (2004-2005)
  • Sonatina na skrzypce i fortepian (2005)
  • Concertino na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2006)
  • Differentia specifica na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2006)
  • Kwintet na flet i kwartet smyczkowy (2006)
  • Mouvement pérpétuel na kwartet smyczkowy (2007)
  • Sonata na altówkę i fortepian – Pamięci mojego Ojca (2007)
  • Preludia na fortepian i orkiestrę smyczkową (2007-2008)
  • Differentia specifica (una fantasia quasi tango) na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową (2008)
  • Sonata na skrzypce i fortepian (2008)
  • Mała muzyka koncertująca na perkusję i orkiestrę smyczkową (2008)
  • Doppelsonate na organy i fortepian (2008)
  • Sonata na klawesyn (2008)
  • Suita tańców nie-polskich na fortepian na 4 ręce (2009)
  • La Belle Epoque na media elektroniczne (2009)
  • Materia Circularis na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)
  • Doppelsonate, wersja na flet i organy (2010)
  • Korean trails na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010)
  • Nostalgia nieskończoności na orkiestrę smyczkową i taśmę (2010)
  • Sinfonietta na 5 akordeonów, perkusję i fortepian (2010-2014)
  • Sonata na fortepian (2010-2015)
  • Labyrinth III na klarnet, skrzypce i fortepian (2011)
  • Preludia multimedialne na dźwięki elektroniczne i wideo (2012)
  • Nie ma prawdy, Hörstück (2012)
  • Recursus at fontem (Powrót do źródeł) [wersja I] na trio saksofonowe (2012)
  • Recursus at fontem (Powrót do źródeł) [wersja II] na trio saksofonowe (2012)
  • Ensaladas na kwintet dęty blaszany (2012)
  • Fandango-Fantasie wg Antonio Solera na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2012)
  • Concerto per archi (2012)
  • Rapido na skrzypce i akordeon (2012)
  • Rains, koncert na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową (2012-2013)
  • L’Estro Fisarmonico, koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową (2012-2013)
  • Sonata „Per fas et nefas" [wersja I] na 2 skrzypiec (2013)
  • Musica florea na flet, wiolonczelę i klawesyn (2013)
  • Musica florea, wersja na altówkę, kontrabas i fortepian (2013)
  • Rain, Steam and Speed (After Turner) na fortepian solo (2013)
  • Ile Europa (Wyspa Europa) na wiolonczelę solo (2013)
  • Wariacje metamorficzne na fortepian solo (2013)
  • …et nos cedemus amori…, cantata profana na sekstet wokalny i elektronikę (2013-2014)
  • Singel na marimbę solo (2014)
  • Doublure na saksofon i wiolonczelę (2014)
  • Sonata fletowa (wg Koncertu fletowego) (2014)
  • Till Eulenspiegel’ Secret Live na fortepian (2014)
  • Onde chiare e serene na taśmę (2014)
  • Growl II, wersja na flet, wiolonczelę i elektronikę (2014)
  • Memorabilia, fantazja koncertująca na bandoneon i orkiestrę smyczkową (2015)
  • Rain, Speed and Steam na fortepian (2015)
  • Poem 1, muzyka elektroniczna improwizowana (2015)
  • Chopin’s Crumb in a Cage na 2 fortepiany i perkusję (2015)
  • Mazurki północno-mazowieckie [wersja I] na flet, skrzypce, wiolonczelę i akordeon (2015)
  • Trzy mazurki północno-mazowieckie wersja na flet, skrzypce, altówkę i fortepian (2016)
  • Obrazki z Warszawy – Pałac Kultury, utwór elektroakustyczny (2016)
  • At the Margin (after Paul Klee) na klarnet basowy i taśmę (2016)
  • Mokotowski Elektroniczny Mazurek (2016)
  • Micrologus II na akordeon, orkiestrę smyczkową i klawesyn (2016)
  • Micro Strategy (With Shadow of Chopin) na fortepian i live electronics (2016)
  • Little Electronic Orphans - Sierotki Elektroniczne (pamięci Eugeniusza Rudnika), muzyka elektroniczna (2016)
  • Shadow Play I (Teatr cieni) - Distorted Noises na taśmę i wideo (2016)
  • Siedem prostych mazurków na orkiestrę smyczkową (2016)
  • Secondo Concerto per archi Hortus Conclusus (Ogród zamknięty) na orkiestrę smyczkową (2016-2017)
  • Mazurki północno-mazowieckie [wersja II] na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2017)
  • Clay Tablets/Gliniane tabliczki na perkusję i orkiestrę smyczkową (2017)
  • Galyzianer Rhapsody na klarnet i kwartet smyczkowy (2017)
  • Sonata „Per fas et nefas" [wersja II] na 2 altówki (2017)
  • Suita „Light Motiv" (Overture, Courante, Presto, Sarabande, Tango-Mazurka) [wersja I] na wiolonczelę solo (2017)
  • Suita „Light Motiv" (Overture, Courante, Presto, Sarabande, Tango-Mazurka) [wersja II] na altówkę solo (2017)
  • MicroSonata na 8 altówek (2017)
  • Hommage a Szymanowski na skrzypce i wiolonczelę (2017)
  • Sarang na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2017)
  • Missa Brevis Coreana – Kyrie i Gloria na chór i fortepian (lub organy) (2017)
  • Aforyzjada - opera w puzzlach [we współautorstwie z Alicją Gronau, Aliną Kubik, Katarzyną Kwiecień-Długosz, Zdzisławem Piernikiem, Marią Pokrzywińską, Zbigniewem Bagińskim, Wojciechem Błażejczykiem, Arturem Żuchowskim, Zbigniewem Bargielskim] (2018)
  • Sinfonietta nr 3 "Rozstaje dróg" na orkiestrę (2018)
  • El libro olividado - Sonata na akordeon solo (2019)
  • Symfonia nr 3 "Koncertująca" na orkiestrę i elektronikę (2021)
  • Willows (Wierzby) na elektronikę i wideo (2021)
  • Znaki zapytania, kantata kameralna na sopran, obój, kwartet smyczkowy i klawesyn do słów Ewy Jakubowskiej (2021)
  • De rerum natura (O naturze rzeczy) na organy (wg Lukrecjusza)  (2021)
  • Camouflage (Labyrinth V) na dwa flety i klawesyn (2021-24)
  • Erotyki do słów Pauliny Cysak na sopran i fortepian (2022)
  • Śmierć fontann na mezzosopran i fortepian (2022)
  • Grand duo na skrzypce i akordeon (2015-2022)
  • Big Softness na dzwonki, wibrafon i taśmę (2022) 
  • Morçeau de salon na klarnet kontrabasowy i taśmę (2022)
  • Copernicus na dwóch perkusistów (instrumenty metalowe), taśmę i wideo (2023)
  • Pryncypia, kantata na sopran, flet i fortepian (do wierszy Ewy Jakubowskiej) (2023)
  • A Space full of Time na taśmę i wideo (2023)
  • Pieśni o wojnie do słów poetów czasów wojny na baryton i fortepian (Wilfred Owen, Georg Trakl, Isaak Rosenberg, Federico Garcia Lorca, poeta ukraiński) - pamięci Jarosława Bręka (2023)
  • Scattered Sounds (Rozproszone dźwięki) na improwizujące instrumenty i taśmę (sierpień-wrzesień 2023)
  • Breathing Machine na głos i taśmę (2023)
  • Igoriana na 3 akordeony (2024)

Literatura

Gronau-Osińska Alicja, Sielicki Edward, w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004.

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry