Sielicki Edward
-
Kompozytor
kompozytor i pedagog; ur. 3 czerwca 1956, Warszawa. Jest synem znanego kompozytora Ryszarda Sielickiego. W latach 1975-80 studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego. W 1984 kontynuował studia kompozytorskie, między innymi w dziedzinie muzyki elektronicznej, u Tona de Leeuw w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie (w ramach stypendium Rządu Holenderskiego). W 1998 po odbyciu przewodu kwalifikacyjnego I stopnia otrzymał uprawnienia równoważne stopniowi doktorskiemu. W 2007 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej.
Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie (1984, 1988), w Kursach Wakacyjnych w Darmstadcie (1986) i w Awinionie (1991) oraz kilku kursach i warsztatach muzycznych w Polsce.
Jest laureatem m. in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Radio Suisse Romande” w Genewie i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges.
Wiele jego dzieł zarejestrowanych zostało archiwalnie w Polskim Radiu i na płytach. Płyta zawierająca psalm Jubilate Deo na chór a cappella (1994) otrzymała w 2001 nominację do Nagrody Przemysłu Fonograficznego "Fryderyk”.
Twórczość Edwarda Sielickiego, obejmująca kompozycje symfoniczne, wokalno-instrumentalne, chóralne, kameralne, solowe i elektroakustyczne, znalazła swój oddźwięk w licznych wykonaniach publicznych na takich czołowych imprezach i festiwalach muzycznych, jak "Warszawska Jesień", Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i innych. Była także obecna na wielu festiwalach zagranicznych, m.in. Polish Realities w Glasgow, Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges oraz na wielu koncertach w kraju i za granicą: w Belgii, Finlandii, Rosji, Kanadzie, Meksyku, Francji, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Wielu spośród wybitnych polskich i zagranicznych wykonawców ma w swym repertuarze jego kompozycje. Są wśród nich soliści: Maciej Grzybowski, Iwona Mironiuk, Alina Mleczko, Mariusz Pędziałek, Kazimierz Dawidek, Andrzej Niemierowicz, Stanisław Skoczyński, Jozsef Örmeny, Eun Shil Park, Klaudiusz Baran, Tomasz Strahl, Cezariusz Gadzina, Krzysztof Bąkowski, Marek Moś i Kwartet Śląski, oraz dyrygenci: Joel Suben, Sławek A. Wróblewski, Roman Rewakowicz, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Swoboda, Jan Łukaszewski, Ewa Marchwicka i inni.
Edward Sielicki ma istotne dokonania na polu twórczości dla dzieci i młodzieży. W 1994 nakładem Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego wyszła napisana przez niego, wspólnie z Ewą Marchwicką, praca Jakie to łatwe! – Czyli nowy sposób uczenia śpiewu wielogłosowego. Zawiera ona ponad 200 napisanych specjalnie w tym celu kompozycji dla dzieci. Utwory dla młodych wykonawców zamówili u niego także Festiwal "Do-re-mi” w Łodzi oraz orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Niektóre z jego kompozycji powstały w wyniku prestiżowych zamówień m.in. "Warszawskiej Jesieni", Polskiego Radia, Szwajcarskiego Towarzystwa Fletów Prostych oraz szeregu zamówień indywidualnych skierowanych od wybitnych wykonawców. W ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, powstały takie jego utwory, jak Aforyzjada - opera w puzzlach, El libro olividado, …et nos cedamus amori, III Symfonia "Koncertująca", L'estro fisarmonico, Memorabilia - Fantazja koncertująca, Secondo Concerto per archi „Hortus conclusus”. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki w dziedzinie kompozycji.
Brał udział w wielu międzynarodowych kursach i konferencjach, m.in. w międzynarodowym projekcie naukowo-badawczym "Forum” w centrum muzyki elektroakustycznej IRCAM w Paryżu.
Edward Sielicki od ponad 30 lat zajmuje się działalnością pedagogiczną, początkowo – w latach 1982-87 – w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, a następnie przez ponad 10 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadził zajęcia z harmonii, instrumentoznawstwa i technik kompozytorskich XX wieku, a także w Studiu Muzyki Elektronicznej tej szkoły.
Od 1987 pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (wcześniej - Akademii Muzycznej im. F. Chopina). W kadencji 2008–2012 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Prowadzi zajęcia z kompozycji, muzyki elektronicznej i komputerowej, kontrapunktu i współczesnych technik kompozytorskich. Ponadto ma za sobą doświadczenia pedagogiczne na uczelniach zagranicznych. W latach 1992-93 wykładał na Letnim Uniwersytecie w Marly-le-Roi (Francja), w 2001, 2003, 2005-2006, 2013 i 2016 roku prowadził klasę kompozycji na Uniwersytecie Keimyung w Daegu w Korei Południowej. Prowadził też wykłady w Petersburgu i Stambule.
Działa w takich stowarzyszeniach twórczych, jak Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ZAiKS i Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej.
W 1979 otrzymał Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia za całokształt twórczości.
Kompozycje
- Etude Sonoristique na fortepian solo (1975)
- Wariacje na dwa fortepiany (1976)
- Kwintet dęty (1977)
- Bagatele na klawesyn, harfę i kwartet smyczkowy (1977)
- Movimento concertante na saksofon altowy i orkiestrę (1977-78)
- Lasciatemi vibrate na trzy perkusje (1978)
- Agnus Dei per coro misto a sei voci a cappella (1978)
- Luxuria na orkiestrę (1978-79)
- Ecclesiaes, oratorium na recytatora, solistów, chór i orkiestrę (1979-80)
- Shir Tachnunim, psalmy błagalne na chór męski, instrumenty dęte blaszane i perkusję (1981)
- Salve Regina na chór chłopięcy (żeński) i organy (1981)
- Kwartet smyczkowy (1982)
- Impresje Warszawskie na chór mieszany a cappella (1982)
- Canzona da sonar na zespół instrumentów dawnych (1983)
- Kwartet obojowy (1984)
- Kronos na kontrabas solo (1984)
- Due canoni con intermezzo e finale na orkiestrę smyczkową (1985)
- Cztery poematy „In memoriam Tadeusz Baird” na sopran i zespół kameralny (1985)
- Assumpta est Maria, motet na sopran, alt i chór mieszany (1985)
- Małe formy na chór dziecięcy a cappella (1985)
- Trio sonata na akordeon, gitarę i wibrafon (1986)
- Arpeggione na skrzypce i gitarę (1986)
- Cadenza na rożek angielski (1986)
- Micrologus na akordeon i zespół instrumentów dawnych (1987)
- Symfonia nr 1 na chór i orkiestrę (1987)
- Dulci Sono melodiae... na baryton i organy (1987)
- Pulchrum est quod commensuratum est na lirę korbową, smyczki i klawesyn (1987)
- Differencias na zespół instrumentów dawnych (1988)
- Sześć utworów na altówkę i klawesyn (1988)
- Tabulatura na organy (1988)
- ZIG-ZAG na perkusję i taśmę (1988)
- Paralipomenon na taśmę (1988)
- Labyrinth I na flet, obój, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1989)
- Pezzo per chitarra (1990)
- Glenn Gould in memoriam na fortepian (1990)
- Wielki Nikt, opera kameralna dla dzieci (1991)
- Jakie to łatwe!, wariacje w formie otwartej na chór dziecięcy a cappella (1991)
- Serenada na 10 fortepianów (1991)
- Labyrinth II na flety proste i trio smyczkowe (1993)
- Trzy kolędy łacińskie na chór a cappella (1994)
- Jubilate Deo, psalm na chór a cappella (1994)
- Koncert fortepianowy (1994-95)
- Konzertstück na wiolonczelę i fortepian (1995)
- Soundcruncher (Dźwiękojad) na taśmę i aktora (1995)
- Signs of Life na saksofon sopranowy i organy (1996)
- Signs of Life, wersja na saksofon sopranowy i fortepian (1996-2001)
- Choralvorspiele na obój solo (1997)
- E pur si muoue... na orkiestrę (1997-78)
- Weteringschans na saksofon sopranowy i taśmę (1998)
- Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę smyczkową (1999)
- Baila na saksofon, akordeon i kontrabas (2000)
- Entre espejos na harfę i taśmę (2000)
- Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (2000)
- Sonata w pięciu częściach na fortepian na 4 ręce (2000)
- Fantazja polimorficzna na fisharmonię i taśmę (2000)
- Scherzonata na trąbkę i fortepian (2001)
- Ballada na fortepian i taśmę (2001-2002)
- Cztery tańce [wersja I] na kwartet stroikowy (2002)
- Oh, Scottie!, ragtime na 2 fortepiany, 8 rąk (2002)
- Koncert obojowy (2002-2004)
- Der Ring et Melisande na trio fortepianowe (2003)
- Growl na instrumenty akustyczne, elektroniczne i komputer (2003)
- Cztery tańce [wersja II] na kwartet smyczkowy (2003)
- Symfonia nr 2 (2003-2004)
- Concerto per quartetto d’archi e orchestra (2004)
- Sześć fantazji na flet solo (2004)
- Koncert na flet i orkiestrę kameralną (2004-2005)
- Sonatina na skrzypce i fortepian (2005)
- Concertino na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2006)
- Differentia specifica na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2006)
- Kwintet na flet i kwartet smyczkowy (2006)
- Mouvement pérpétuel na kwartet smyczkowy (2007)
- Sonata na altówkę i fortepian – Pamięci mojego Ojca (2007)
- Preludia na fortepian i orkiestrę smyczkową (2007-2008)
- Differentia specifica (una fantasia quasi tango) na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową (2008)
- Sonata na skrzypce i fortepian (2008)
- Mała muzyka koncertująca na perkusję i orkiestrę smyczkową (2008)
- Doppelsonate na organy i fortepian (2008)
- Sonata na klawesyn (2008)
- Suita tańców nie-polskich na fortepian na 4 ręce (2009)
- La Belle Epoque na media elektroniczne (2009)
- Materia Circularis na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)
- Doppelsonate, wersja na flet i organy (2010)
- Korean trails na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010)
- Nostalgia nieskończoności na orkiestrę smyczkową i taśmę (2010)
- Sinfonietta na 5 akordeonów, perkusję i fortepian (2010-2014)
- Sonata na fortepian (2010-2015)
- Labyrinth III na klarnet, skrzypce i fortepian (2011)
- Preludia multimedialne na dźwięki elektroniczne i wideo (2012)
- Nie ma prawdy, Hörstück (2012)
- Recursus at fontem (Powrót do źródeł) [wersja I] na trio saksofonowe (2012)
- Recursus at fontem (Powrót do źródeł) [wersja II] na trio saksofonowe (2012)
- Ensaladas na kwintet dęty blaszany (2012)
- Fandango-Fantasie wg Antonio Solera na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2012)
- Concerto per archi (2012)
- Rapido na skrzypce i akordeon (2012)
- Rains, koncert na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową (2012-2013)
- L’Estro Fisarmonico, koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową (2012-2013)
- Sonata „Per fas et nefas" [wersja I] na 2 skrzypiec (2013)
- Musica florea na flet, wiolonczelę i klawesyn (2013)
- Musica florea, wersja na altówkę, kontrabas i fortepian (2013)
- Rain, Steam and Speed (After Turner) na fortepian solo (2013)
- Ile Europa (Wyspa Europa) na wiolonczelę solo (2013)
- Wariacje metamorficzne na fortepian solo (2013)
- …et nos cedemus amori…, cantata profana na sekstet wokalny i elektronikę (2013-2014)
- Singel na marimbę solo (2014)
- Doublure na saksofon i wiolonczelę (2014)
- Sonata fletowa (wg Koncertu fletowego) (2014)
- Till Eulenspiegel’ Secret Live na fortepian (2014)
- Onde chiare e serene na taśmę (2014)
- Growl II, wersja na flet, wiolonczelę i elektronikę (2014)
- Memorabilia, fantazja koncertująca na bandoneon i orkiestrę smyczkową (2015)
- Rain, Speed and Steam na fortepian (2015)
- Poem 1, muzyka elektroniczna improwizowana (2015)
- Chopin’s Crumb in a Cage na 2 fortepiany i perkusję (2015)
- Mazurki północno-mazowieckie [wersja I] na flet, skrzypce, wiolonczelę i akordeon (2015)
- Trzy mazurki północno-mazowieckie wersja na flet, skrzypce, altówkę i fortepian (2016)
- Obrazki z Warszawy – Pałac Kultury, utwór elektroakustyczny (2016)
- At the Margin (after Paul Klee) na klarnet basowy i taśmę (2016)
- Mokotowski Elektroniczny Mazurek (2016)
- Micrologus II na akordeon, orkiestrę smyczkową i klawesyn (2016)
- Micro Strategy (With Shadow of Chopin) na fortepian i live electronics (2016)
- Little Electronic Orphans - Sierotki Elektroniczne (pamięci Eugeniusza Rudnika), muzyka elektroniczna (2016)
- Shadow Play I (Teatr cieni) - Distorted Noises na taśmę i wideo (2016)
- Siedem prostych mazurków na orkiestrę smyczkową (2016)
- Secondo Concerto per archi Hortus Conclusus (Ogród zamknięty) na orkiestrę smyczkową (2016-2017)
- Mazurki północno-mazowieckie [wersja II] na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2017)
- Clay Tablets/Gliniane tabliczki na perkusję i orkiestrę smyczkową (2017)
- Galyzianer Rhapsody na klarnet i kwartet smyczkowy (2017)
- Sonata „Per fas et nefas" [wersja II] na 2 altówki (2017)
- Suita „Light Motiv" (Overture, Courante, Presto, Sarabande, Tango-Mazurka) [wersja I] na wiolonczelę solo (2017)
- Suita „Light Motiv" (Overture, Courante, Presto, Sarabande, Tango-Mazurka) [wersja II] na altówkę solo (2017)
- MicroSonata na 8 altówek (2017)
- Hommage a Szymanowski na skrzypce i wiolonczelę (2017)
- Sarang na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2017)
- Missa Brevis Coreana – Kyrie i Gloria na chór i fortepian (lub organy) (2017)
- Aforyzjada - opera w puzzlach [we współautorstwie z Alicją Gronau, Aliną Kubik, Katarzyną Kwiecień-Długosz, Zdzisławem Piernikiem, Marią Pokrzywińską, Zbigniewem Bagińskim, Wojciechem Błażejczykiem, Arturem Żuchowskim, Zbigniewem Bargielskim] (2018)
- Sinfonietta nr 3 "Rozstaje dróg" na orkiestrę (2018)
- El libro olividado - Sonata na akordeon solo (2019)
- Symfonia nr 3 "Koncertująca" na orkiestrę i elektronikę (2021)
- Willows (Wierzby) na elektronikę i wideo (2021)
- Znaki zapytania, kantata kameralna na sopran, obój, kwartet smyczkowy i klawesyn do słów Ewy Jakubowskiej (2021)
- De rerum natura (O naturze rzeczy) na organy (wg Lukrecjusza) (2021)
- Camouflage (Labyrinth V) na dwa flety i klawesyn (2021-24)
- Erotyki do słów Pauliny Cysak na sopran i fortepian (2022)
- Śmierć fontann na mezzosopran i fortepian (2022)
- Grand duo na skrzypce i akordeon (2015-2022)
- Big Softness na dzwonki, wibrafon i taśmę (2022)
- Morçeau de salon na klarnet kontrabasowy i taśmę (2022)
- Copernicus na dwóch perkusistów (instrumenty metalowe), taśmę i wideo (2023)
- Pryncypia, kantata na sopran, flet i fortepian (do wierszy Ewy Jakubowskiej) (2023)
- A Space full of Time na taśmę i wideo (2023)
- Pieśni o wojnie do słów poetów czasów wojny na baryton i fortepian (Wilfred Owen, Georg Trakl, Isaak Rosenberg, Federico Garcia Lorca, poeta ukraiński) - pamięci Jarosława Bręka (2023)
- Scattered Sounds (Rozproszone dźwięki) na improwizujące instrumenty i taśmę (sierpień-wrzesień 2023)
- Breathing Machine na głos i taśmę (2023)
- Igoriana na 3 akordeony (2024)
Literatura
Gronau-Osińska Alicja, Sielicki Edward, w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004.