Przejdź do głównej treści

Smoluch Łukasz

Smoluch Łukasz

Nawigacja Publikacje
  • muzykolog

etnomuzykolog, antropolog kultury; ur. 25 lipca 1983. Jest absolwentem Katedry Muzykologii oraz Instytutu Etnologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Pracę magisterską Didjeridu w dobie globalizacji. Konteksty użycia instrumentu oraz rozprawę doktorską Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii i ich rola w kształtowaniu tożsamości narodowo-etnicznej napisał pod kierunkiem prof. dr hab. Bożeny Muszkalskiej. W roku 2013 uzyskał tytuł doktora.

Jego zainteresowania badawcze skupiają się na roli, jaką odgrywa muzyka w kulturze, szczególnie w procesie kształtowania tożsamości jednostek i grup. W swoich pracach porusza problemy miejsca muzyki w kulturach diasporycznych, związków muzyki i procesów globalizacyjnych czy wykorzystywania folkloru w muzyce popularnej. Głównym źródłem jego opracowań naukowych stały się badania terenowe, prowadzone w Polsce i za granicą: na Ukrainie (2005), w Rosji (2006, 2011), Brazylii (2009), na Białorusi (2013, 2015), w Turcji (2014) i Australii (2015). Jest członkiem stowarzyszeń: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Instytut im. Oskara Kolberga w Poznaniu, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Didjeridoo.

Obecnie prowadzi wykłady na macierzystej uczelni z zakresu kultur muzycznych świata, etnomuzykologii, muzyki popularnej, zasad muzyki. Jest również adiunktem w Instytucie im. Oskara Kolbergaw Poznaniu.

listopad 2015 (wa)

Publikacje

artykuły

Rura w sieci, czyli rola Internetu w badaniach nad didjeridu – tradycyjnym instrumentem Aborygenów,, w: Folklor w dobie Internetu, red. G. Gańczarczyk, P. Grochowski, Toruń 2009

Stan digitalizacji archiwum Kolbergowskiego – problematyka związana z udostępnianiem zbiorów muzycznych, [wspólnie z E. Antyborzec i M. Prochaską], w: Folklor w dobie Internetu, red. G. Gańczarczyk, P. Grochowski, Toruń 2009

Muzyka australijskich Aborygenów i różne oblicza globalizacji, „Historia – Kultura – Globalizacja” 2009 nr 4

Globalizacja muzyki na przykładzie didjeridu,, w: Różne kultury, różne globalizacje, red. W. Kuligowski, A. Pomieciński, Poznań 2010

Polska muzyka na emigracji, „Życie Uniwersyteckie” 2010 nr 12

Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii. Wstęp do badań nad rolą muzyki w kształtowaniu tożsamości,, w: Polacy poza granicami kraju u progu XXI wieku. Różne oblicza polskiej tożsamości, red. M. Michalska, Wrocław 2011

The Didjeridu in Poland: a Global and a Local Context of Using the Instrument, "PaxSonoris” 2012 nr 4

Oskar Kolberg (1814-1890). Dostępność dzieła, świadomość społeczna, obecność w przestrzeni publicznej i mediach,, w: Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, red. W. Grozdew-Kołacińska, Warszawa 2014

Tradycje muzyczne Polaków na obczyźnie. Wybrane regiony, [wspólnie z B. Muszkalską], w: Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, red. W. Grozdew-Kołacińska, Warszawa 2014

The Man without a Digital Recorder, "New Eastern Europe" 2014 nr 4, s. 201-205

Kolberg multimedialny. Między technologią a prawdą etnograficzną, [wspólnie z E. Antyborzec], „Lud” 2014 nr 98, s. 109-112

The Oskar Kolberg’s Study of the Musical Culture of the Hutsuls, "Musicology Today" 2014 nr 11, s. 41-49

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry