Skip to main content

Sowa Anna

Sowa Anna

Fot.:Michał Mikulski
Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor

kompozytorka; ur. 19 listopada 1987, Tymbark. W latach 2006–2016 studiowała na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: uzyskała dyplom z wyróżnieniem w specjalności rytmika, kształcąc się pod kierunkiem m.in prof. Szabolcs’a Esztenyi’ego, prof. Elżbiety Aleksandrowicz (2011), a następnie w klasie kompozycji prof. Zygmunta Krauze (2016). W 2014 roku w ramach projektu Erasmus+, a następnie jako stypendystka KAAD studiowała w Folkwang Universität der Künste w Essen w klasie kompozycji i wizualizacji prof. Dietricha Hahnego. W latach 2017–2018 studiowała na Shanghai Conservatory of Music (Chiny) jako stypendystka Rządu Ludowej Republiki Chińskiej. W 2021 roku ukończyła z wyróżnieniem program Master Special na Musik Akademie w Bazylei w klasie prof. Johannesa Kreidlera oraz Caspera Johannesa Waltera.

Anna Sowa w 2019 roku otrzymała Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, w 2020 – stypendium Fundacji Nicati de Luze (Szwajcaria).

Jej utwory były prezentowane podczas sesji Musica Moderna w Łodzi, w latach 2011–2016, III i VI Festiwalu Musica Privata w Łodzi (2014, 2018), Woche Neue Musik w Essen (2015), cyklu koncertów „_like a polish sunny day” w Baselga di Pine (Włochy), Festiwalu „Nowowiejski na Nowo” w Radomiu (2017), Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu (2018), Kurt Weill Festival w Dessau / Bauhaus (2019), Pergine Festival we Włoszech (2019), Contemporary Composers Festival w São Paulo w Brazylii (2019), „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Ad Libitum (2020).

Utwór Anny Sowy Lass mich heraus!, zamówiony przez Kölner Gesellschaft für Neue Musik, zaprezentowano podczas projektu BÉTON Brut & Bruits w Kolonii, a następnie w Hochschule für Musik w Münster (2018). W ramach projektu Distillery#1 (2019) współpracowała z Delirium Ensemble, Ulim Fusseneggerem i Marcusem Weissem, czego efektem była kompozycja smar wykonana w ramach cyklu „Dialog w Gare du Nord” w Bazylei (2020). Komponowała również utwory na zamówienie takich zespołów muzyki współczesnej, jak Latenz Ensemble i Concept Store Quartet, które prawykonano w Bazylei, Aarau, Bernie i Zürichu.

W twórczości Anny Sowy przejawia się zainteresowanie ideą sztuki synkretycznej.

Interdyscyplinarne wykształcenie artystyczne Anny Sowy znajduje odzwierciedlenie w jej muzyce teatralnej. Współpraca z formacją teatralno-taneczną Grupą OFF Harnam zaowocowała powstaniem przedstawień, które były prezentowane w Teatrze Muzycznym w Łodzi, na FRU Festivalu — Polskim Festiwalu Kontakt Improwizacji, Festiwalu Dotknij Teatru oraz w ramach Królewskich Arkadów Sztuki na Zamku Królewskim w Warszawie. W 2013 stworzyła muzykę do spektaklu Pokojówki na podstawie dramatu Jeana Geneta, prezentowanego przez Teatr Tańca Pro podczas łódzkiego Festiwalu Dotknij Teatru.

Wraz z Margheritą Berlandą i Dorotą Jasińską jest współzałożycielem Kalakara Group, która realizuje ideę teatru instrumentalnego. Przykładem tego gatunku w jej twórczości jest multimedialny utwór It’s Only the End of the World na 7 performerów, audio playback i video. Kalakara Group uczestniczyła w projekcie Im Flow der Apokalypse, otwierającym sezon artystyczny 2020/2021 w Theather Basel.

Kompozytorka współpracuje również z artystą wizualnym Xiaole Zhangiem, czego rezultatem są m.in. instalacje dźwiękowe Dwelling i Erwartung zaprezentowane w Kalbe (Niemcy) w ramach letniego programu Künstlerstadt Kalbe, oraz Receiver not found pokazywana w ramach projektu C.A.R. Talente w C.A.R. contemporary art ruhr – Essen (Niemcy), V Piotrkowskich Biennale Sztuki (2019). W 2017 jej kompozycję Pizzicato na dwóch performerów i elektronikę wykonano podczas ChampdAction w Antwerpii (Belgia).

Dążąc do upowszechniania sztuki współczesnej Anna Sowa od 2013 jest współorganizatorem Festiwalu Kontrolowanego w Radomiu (realizowanego m.in. w ramach projektów Ministerstwa Kultury: "Lutosławski – Promesa” 2013 oraz” Kolberg – Promesa” 2014).

Anna Sowa zajmuje się również działalnością pedagogiczną: pracowała jako nauczyciel w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu (2011–2017), oraz jako wykładowca na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, prowadząc zajęcia z zakresu improwizacji fortepianowej w Katedrze Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej (2016–2017). Jest zapraszana do realizacji warsztatów dla dzieci i młodzieży, m.in. podczas Ogólnopolskiej Konferencji Rytmiki w Lusławicach oraz XIII Ogólnopolskich Warsztatów Rytmiki dla uczniów szkół muzycznych II stopnia w Pile.

Artystka jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkiem IAWM (International Alliance for Women in Music) oraz członkiem Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata.

aktualizacja: 2021 (Wiktoria Antonczyk)

Oficjalna strona internetowa: www.annasowa.eu  

Kompozycje

  • Variations on a theme of folk song ”The mazurka from Tymbark” na wiolonczelę solo (2011)
  • Roots na zespół i tancerzy (2012)
  • One time…na akordeon solo (2013)
  • Maids, performance (2013)
  • Second time…na 2 akordeony (2014)
  • An…na 2 akordeony (2015)
  • Krawall na orkiestrę i elektronikę (2015-2016)
  • …nA na tancerzy, wideo i elektronikę (2016)
  • Pizzicato na 2 performerów i elektronikę (2017)
  • Dwelling, instalacja (2017)
  • Erwartung, instalacja (2017)
  • Kwartet smyczkowy, utwór pedagogiczny (2017)
  • Seh, do, yek…! na skrzypce, akordeon i elektronikę (2018)
  • Lass mich heraus! na kwartet puzonowy (2018)
  • Concert for accordion duo and string orchestra (2018)
  • Receiver not found, instalacja (2018)
  • Étouffé na akordeon, skrzypce i elektronikę (2019)
  • String Quartet No. 1 (2019)
  • smar na saksofon sopranowy, kontrabas i elektronikę (2019)
  • Setz Dich bitte hin na zespół instrumentalny (2019)
  • Message for the Year of the Metal Rat II na perkusję, akordeon, fortepian, 2 skrzypiec i elektronikę (2020)
  • Faster na głos, flet, perkusję, gitarę elektryczną, syntezator i  elektronikę (2020)
  • Un na saksofony, perkusję, akordeon, skrzypce i elektronikę (2020)
  • piece for saxophone and violin player (2020)
  • It’s Only the End of the World – music theatre na głos, flet, saksofon, perkusję, fortepian, skrzypce, wiolonczelę, wideo i elektronikę (2020)
  • Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu (Auf Fotos sieht die Familie am besten aus) na perkusję (2021)
  • Stillness is the Move na archiorgano, perkusję, gitarę elektryczną, 2 performerów i elektronikę (2021)
  • Close Up – instrumental theatre na głos, akordeon, skrzypce i elektronikę (2021)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry