kompozytor, dyrygent i pianista; ur. 24 września 1896, Warszawa; zm. 19 maja 1955, Warszawa. Pochodził z rodziny o tradycjach muzycznych. Uczył się w szkole muzycznej we Lwowie, dokąd przeniosła się jego rodzina. Z powodu trudnej sytuacji materialnej zmuszony był do podjęcia pracy – w wieku czternastu lat był korepetytorem chórów w Konserwatorium i Operze Lwowskiej. W 1911 wrócił do Warszawy i w Instytucie Muzycznym podjął studia z zakresu gry na fortepianie w klasie Henryka Melcera oraz kompozycji pod kierunkiem Zygmunta Noskowskiego i Romana Statkowskiego. Studia kompozytorskie kontynuował w Lipsku (u Stephana Krehla, Maxa Regera i Hugo Riemanna) oraz Wiedniu (u Arnolda Schönberga). Na uniwersytetach w Lipsku i Wiedniu studiował także etnografię i medycynę.
Jako kompozytor zadebiutował w 1913 Kantatą na 100 rocznicę śmierci Księcia Józefa Poniatowskiego. W latach 1923-26 pracował jako dyrygent w teatrach operowych w Grazu, Zagrzebiu i Lublanie. W 1925 założył i przez rok prowadził Orkiestrę Filharmoniczną w Dubrowniku. Po powrocie do kraju w 1926 współpracował z Polskim Radiem (jako reżyser muzyczny i autor popularnych słuchowisk) oraz z takimi teatrami rewiowymi (jako dyrygent i kompozytor), jak Wesoły Wieczór, Teatr Rozmaitości, Qui Pro Quo, Teatr Letni, Ali-Baba. Był też dyrygentem teatralnym we Lwowie, Krakowie, Łodzi i Warszawie.
W czasie II wojny światowej komponował i akompaniował żonie Mirze Zimińskiej-Sygietyńskiej podczas jej koncertów w stołecznych kawiarniach (U aktorek, Ul, Aria, SiM) oraz na estradach powstańczych. Po wojnie był kierownikiem Teatru Miejskiego w Łodzi, a także szefem orkiestry Domu Wojska Polskiego w Warszawie. W 1948 w Karolinie pod Warszawą założył i wraz z żoną prowadził Państwowy Zespół Pieśni i Tańca „Mazowsze”. Występował z nim zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. w Związku Radzieckim, NRD, Czechosłowacji, na Węgrzech i we Francji. W 1953 utworzył i prowadził do 1955 folklorystyczny Zespół Pieśni i Tańca „Warszawa”.
Tadeusz Sygietyński był laureatem Państwowej Nagrody I stopnia, został odznaczony Orderem Sztandaru Pracy I i II klasy, Krzyżem Komandorskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Medalem X-lecia Polski Ludowej.
WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE:
– na głos i fortepian:
A tu jest Warszawa, słowa Artur Bartels
Jak przygoda to tylko w Warszawie, piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie”, słowa Ludwik Starski *
Kukułeczka [wersja I], tekst ludowy *
Laura i Filon, słowa Franciszek Karpiński *
To i hola [wersja I], tekst ludowy
Cyraneczka, piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie”, słowa Ludwik Starski *
Ej przeleciał ptaszek, tekst ludowy
Moja babcia i ja, słowa Marian Hemar
Trudno, u cha cha [wersja I], tekst ludowy
Warszawski dzień, słowa Stanisław Ryszard Dobrowolski
To idzie młodość [wersja I], piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie”, słowa Ludwik Starski *
Ukochany kraj [wersja I], słowa Konstanty Ildefons Gałczyński *
Co mi było po rozłogu, słowa Jerzy Ficowski *
Ej, pojedziesz Jaśku w pole [wersja I], słowa Jerzy Ficowski *
Nasza piosenka, słowa Jerzy Ficowski
Piosenka o Bierucie, słowa Sabina Doboszówna *
Piosenka o 6-letnim planie, słowa Stanisław Wygodzki *
Spółdzielcze przyśpiewki, słowa Jerzy Ficowski *
Pochód przyjaźni na głos i fortepian (lub akordeon), słowa Edward Fiszer
Piosenka o książce [wersja III] na głos i fortepian (lub akordeon), słowa Konstanty Ildefons Gałczyński
Na Placu Zamkowym, słowa Andrzej Nowicki
Kolumna Zygmunta, słowa Antoni Słonimski
Na warszawskim bruku, słowa Jerzy Ficowski
Ab urbe condita, słowa Julian Tuwim
Warszawo, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński
Polonez warszawski, słowa Jerzy Ficowski
Mazowsze (Kukułka zazuleczka) [wersja I], słowa Jerzy Ficowski *
O, dzięki ci, przeszłości, słowa Stanisław Ryszard Dobrowolski
Bandoska [wersja I], tekst ludowy
W kadzidlańskim boru [wersja I], tekst ludowy
Szyszki [wersja I], tekst ludowy
Kawaliry [wersja I], tekst ludowy
A na onyj górze [wersja I], tekst ludowy
Dolina [wersja I], tekst ludowy
A cemuześ nie przysed [wersja I], tekst ludowy
Ogarek [wersja I], tekst ludowy
W olszynie [wersja I], tekst ludowy
Pod borem [wersja I], tekst ludowy
Do ślubu, Marysiu, do ślubu [wersja I], tekst ludowy
Oberek opoczyński, tekst ludowy
Kondziałecka, tekst ludowy
Świeci miesiąc, tekst ludowy
Cyt... cyt..., tekst ludowy
Gęś wodą, tekst ludowy
Świniorz, tekst ludowy
Boli mnie noga, tekst ludowy
Krakowiak, tekst ludowy
Dobre i to, słowa Marian Hemar
Żołnierz i panna, słowa Stanisław Ryszard Dobrowolski
– na chór a cappella:
To idzie młodość [wersja II], piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie” na chór męski, słowa Ludwik Starski *
Ukochany kraj [wersja II] na chór mieszany, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński *
Ukochany kraj [wersja III] na chór męski, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński *
Piosenka o książce [wersja I] na chór męski, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński *
Piosenka o książce [wersja II] na chór mieszany, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński*
To idzie młodość [wersja III], piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie” na chór mieszany, słowa Ludwik Starski *
– na chór i fortepian:
Bandoska [wersja II], tekst ludowy
W kadzidlańskim boru [wersja II], tekst ludowy
Szyszki [wersja II], tekst ludowy
Trudno, u cha cha [wersja II], tekst ludowy
Kawaliry [wersja II], tekst ludowy
To i hola [wersja II], tekst ludowy
A na onyj górze [wersja II], tekst ludowy
Kukułeczka [wersja II], tekst ludowy
Dolina [wersja II], tekst ludowy
A cemuześ nie przysed [wersja II], tekst ludowy
Ogarek [wersja II], tekst ludowy
W olszynie [wersja II], tekst ludowy
Pod borem [wersja II], tekst ludowy
Mazowsze (Kukułka zazuleczka) [wersja II], słowa Jerzy Ficowski *
Do ślubu, Marysiu, do ślubu [wersja II], tekst ludowy
Ej przeleciał ptaszek [wersja II], tekst ludowy
– na fortepian:
Mazowsze (Kukułka zazuleczka) [wersja III]
Bandoska [wersja III]
W kadzidlańskim boru [wersja III]
Kukułeczka [wersja III]
To i hola [wersja III]
Ej przeleciał ptaszek [wersja III]
Kawaliry [wersja III]
Trudno, u cha cha [wersja III]
Dolina [wersja III]
Ogarek [wersja III]
W olszynie [wersja III]
Szyszki [wersja III]
Pod borem [wersja III]
Tramblanka
Żuraw
Powolniak
Oberek łowicki
Capriccio
– na orkiestrę lub z towarzyszeniem orkiestry:
Oberek na orkiestrę
Trzy tańce polskie na orkiestrę
Szkice mazowieckie, suita ludowa na głos solo, chór mieszany i orkiestrę
Siedem tańców Mazowsza na orkiestrę
Szesnaście pieśni Mazowsza na głos, chór i fortepian (lub orkiestrę)
– opera-balet:
Karczma na rozdrożu
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.