kompozytor; ur. 21 kwietnia 1907, Warszawa; zm. 21 marca 1973, Paryż. Edukację muzyczną rozpoczął nauką gry na skrzypcach pod kierunkiem ojca, wybitnego skrzypka i pedagoga. W 1930 ukończył z najwyższym odznaczeniem Konserwatorium Warszawskie, gdzie studiował: kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego, dyrygenturę u Grzegorza Fitelberga oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Pawła Lewieckiego. W latach 1931-36 kontynuował studia w Paryżu u Nadii Boulanger. W latach 1944 i 1946 otrzymał stypendia Fundacji im. L. Boulanger w Bostonie. W latach 30-tych XX wieku osiadł we Francji, lecz obywatelstwo francuskie nadano mu dopiero w roku 1970, dzięki protekcji N. Boulanger.
Od 1938 do 1948 był prezesem Stowarzyszenia Młodych Polskich Muzyków w Paryżu. Po rozpoczęciu II wojny światowej zgłosił się jako ochotnik do Armii Polskiej we Francji. Jednak w związku z zawieszeniem broni w 1940 nie został zmobilizowany. Po wojnie kontynuował działalność kompozytorską w Paryżu. Jego kompozycje były prezentowane podczas licznych koncertów oraz międzynarodowych festiwali muzyki współczesnej w Europie Zachodniej, Australii i Stanach Zjednoczonych. Koncert skrzypcowy Szałowskiego wykonano w ramach Kongresu Kultury Polskiej w Paryżu 1956. Większość powojennych utworów Szałowskiego powstało na zamówienie Radiodiffusion-Television Française.
Zdobył prestiżowe nagrody za swoją twórczość kompozytorską, m.in. złoty medal na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 za Uwerturę na orkiestrę (jeden z najpopularniejszych polskich utworów za granicą przed II wojną światową); w 1955 - nagrodę muzyczną Polskich Oddziałów Wartowniczych przy Armii Amerykańskiej w Europie; w 1960 - I nagrodę Radiodiffusion-Television Française w Paryżu za balet La femme têtue (pierwszy przypadek, gdy instytucja ta uhonorowała artystę niebędącego wówczas francuskim obywatelem); w 1972 - nagrodę fundacji im. A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku.
Po 1949 roku, kiedy totalitarny reżim komunistyczny sparaliżował kulturę polską, twórczość polskich kompozytorów emigrantów, w tym Antoniego Szałowskiego, usunięto z programów koncertowych w Polskiej Republice Ludowej. W 1952 usunięto również Antoniego Szałowskiego z ZKP. Dopiero po śmierci Stalina zmiany polityczne w PRL przyniosły powrót utworów Szałowskiego na estrady koncertowe: podczas I Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, w 1956 roku wykonano jego słynną Uwerturę, następnie w ramach III "Warszawskiej Jesieni" w 1959 zaprezentowano Trio na obój, klarnet i fagot. W roku 1962 w Operze Warszawskiej odbyła się polska premiera baletu Zaczarowana oberża, jednak ze zmienionym przez bez wiedzy kompozytora librettem. Premiera jego Sześciu szkiców na orkiestrę kameralną odbyła się juz po smierci kompozytora w 1976 podczas XVI Poznańskiej Wiośny Muzycznej. W 1988 ZKP zorganizował w Warszawie konferencję pt. "Muzyka źle obecna", która została poświęcona twórczości czołowych polskich kompozytorów emigracyjnych, ale wykładu o muzyce Antoniego Szałowskiego nie zaplanowano (podczas konferencji odczytano list Palestra do organizatorów przedsiwzięcia, w którym kompozytor określił „swoistym skandalem” brak referatu poświęconego twórczości Szałowskiego, jako jednego z głównych przedstawicieli polskiego neoklasycyzmu).
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1926)
Dwie pieśni na głos z orkiestrą (1927)
Wariacje symfoniczne (1928)
Kwartet smyczkowy nr 1 (1928)
Preludium na skrzypce i fortepian (1928)
Mazurek na fortepian (1928)
Kaprys na orkiestrę (1929)
Koncert fortepianowy (1930)
Sonet na sopran i orkiestrę kameralną (1931)
Suita na skrzypce i fortepian (1931)
Sonata fortepianowa (1932)
Kołysanka na skrzypce i fortepian (1932)
Partita na wiolonczelę solo (1933)
Sonatina nr 1 na fortepian (1933)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1934)
Andante na skrzypce i fortepian (1934)
Melodia na fortepian (1935)
Trzy pieśni dla Zygmunta na głos z towarzyszeniem fortepianu (1935)
Aria i burleska na wiolonczelę i fortepian (1936)
Uwertura na orkiestrę (1936)
Kwartet smyczkowy nr 3 (1936)
Trio na obój, klarnet i fagot (1936)
Mała humoreska na fortepian (1936)
Sonatina na klarnet i fortepian (1936)
Perpetuum mobile na fortepian (1936)
Symfonia (1939)
Duo na flet i klarnet (1939)
Kolędy na głos i organy (1939)
Sinfonietta na orkiestrę symfoniczną (1940)
Duet na skrzypce i wiolonczelę (1941)
Concertino na orkiestrę kameralną (1942)
Partita na orkiestrę (1942)
Trzy pieśni ludowe na sopran i fortepian (1942)
Trzy utwory na harmonium (1943)
Zaczarowana oberża [wersja I – sceniczna], balet w 1 odsłonie (1945)
Zaczarowana oberża [wersja II – koncertowa], fragmenty symfoniczne (1945)
Sonatina na obój i fortepian (1946)
Pastorales na flet i trio smyczkowe (1947)
Tryptyk na orkiestrę symfoniczną (1950)
Divertimento baletowe na orkiestrę (1950)
Dwie pieśni ludowe na głos i fortepian (1950)
Study na fortepian (1950)
Concertino na flet i orkiestrę smyczkową (1951)
Utwory dla dzieci na skrzypce i fortepian (1951)
Suita na orkiestrę symfoniczną (1952)
Musique de brasserie na orkiestrę kameralną (1952)
Ametyst na klawesyn (1953)
Indicatifs na dwie trąbki i bęben (1953)
Koncert skrzypcowy (1954)
Partita na orkiestrę kameralną (1954)
Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg (1954)
L’autre na chór i orkiestrę kameralną (1954)
Divertimento na obój, klarnet i fagot (1955)
Radio-musique na orkiestrę (1955)
Kwartet smyczkowy nr 4 (1956)
Pieśni ludowe na głos i fortepian (1956)
Aria i toccata na orkiestrę kameralną (1957)
Sonatina nr 2 na fortepian (1957)
Bagatela na orkiestrę (1958)
Moto perpetuo na orkiestrę (1958)
Mały kaprys na orkiestrę (1958)
Koncert na obój, klarnet i fagot z orkiestrą (1958)
La femme têtue, balet radiowy (1958)
Mazurek na orkiestrę (1959)
Wskrzeszenie Łazarza na orkiestrę (1960)
Taniec na orkiestrę (1960)
Kantata na głosy żeńskie i orkiestrę kameralną (1960)
Indicatifs na orkiestrę (1960)
Intermezzo na orkiestrę (1961)
Allegretto [wersja I] na fagot i fortepian (1962)
Allegretto [wersja II] na fagot i orkiestrę (1962)
Cudowna podróż Suzanne Michel na orkiestrę kameralną, chór i solistów (1962)
Kołysanka dla Clémentine na orkiestrę (1964)
Pater noster na głos i organy (1966)
Dwa utwory na fale Martenota (1968)
Muzyka na smyczki (1970)
Sześć szkiców na orkiestrę kameralną (1972)
Maciejewski Bogusław M., Antoni Szałowski, w: Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976
Szczurko Elżbieta, „Sérénite” w twórczości Antoniego Szałowskiego, w: Język, system, styl, forma w muzyce, cz. VI i VII, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003
Szczurko Elżbieta, Problem organizacji czasu i ruchu w muzyce Antoniego Szałowskiego, w: Język, system, styl, forma w muzyce, cz. VI i VII, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003
Szczurko Elżbieta, Twórczość Antoniego Szałowskiego w kontekście muzyki XX wieku, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 2008
Szczurko Elżbieta, Antoni Szałowski. Person and Work, Peter Lang. Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main 2013
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.