Skip to main content

Szulakowska-Kulawik Jolanta

Szulakowska-Kulawik Jolanta

  • Muzykolog

teoretyk muzyki, muzykolog; ur. 23 lutego 1952, Katowice. W 1985 uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie pod kierunkiem prof. dr. hab. Michała Bristigera, w 1997 stopień doktora habilitowanego (muzykologia – historia) na podstawie rozprawy pt. Polska kultura muzyczna na Śląsku Górnym i Cieszyńskim w latach 1922 – 1939, a w 2008 - tytuł profesora sztuki muzycznej. W 2005 roku ukończyła studia podyplomowe na kierunku europeistyka i edukacja regionalna na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w 2007 uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego.

W latach 1984 i 1991 przebywała na stypendium Rządu Francuskiego w Bibliotece Narodowej w Paryżu.

Od 1984 pracuje w Akademii Muzycznej w Katowicach. Była zatrudniona również w Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie (1979-2004), a także w Kolegium Nauczycielskim w Bytomiu (2000-2012). Współpracowała z Technische Universität w Chemnitz.

Od 1986 roku jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Jest również członkiem Société Française de Musicologie w Paryżu.

Twórczość

Główne pola jej zainteresowań stanowią: muzyka francuska, kultura muzyczna na Śląsku oraz formy muzyczne. Jest autorką 9 książek i ok. 70 artykułów naukowych opublikowanych w wydawnictwach akademii muzycznych (Katowice, Bydgoszcz, Gdańsk, Łódź, Poznań, Wrocław, Warszawa), w ośrodkach uniwersyteckich (Chemnitz, Cieszyn, Katowice, Kraków, Opawa, Poznań, Szczecin, Wrocław, Warszawa), w Związku Kompozytorów Polskich i w oficynach regionalnych. Ogłoszone rozprawy prezentują niekiedy problemy poruszane po raz pierwszy w polskim piśmiennictwie muzycznym: ewolucja gatunku koncertu na orkiestrę, symfonii koncertującej i sonatiny, opracowanie problemu serenite w odniesieniu do muzyki, omówienie estetyki europejskich manieryzmów w kulturze w relacji do muzyki, podjęcie na nowo kwestii humoru w muzyce.

W związku ze studiami podjętymi na kierunku europeistyka i edukacja regionalna zakres zainteresowań Jolanty Szulakowskiej poza wyżej wspomnianymi sferami muzycznymi uległ rozszerzeniu o kwestie integracji sztuk, historii kultury europejskiej oraz teorii i metodyki edukacji regionalnej, co objawia się intensywną realizacją w przypadku kultury śląskiej.

Jolanta Szulakowska skonstruowała pierwszy pakiet edukacyjny poświęcony problematyce integracji sztuk i integracji europejskiej przewidziany jako pomoc dla nauczyciela (złożony do druku). W postaci edycji książkowych, szeregu audycji radiowych na antenie Polskiego Radia Rozgłośni Katowickiej oraz kompletu kaset (1998, reedycja w 2005 r.) zrealizowany został pełny obraz śląskiej kultury muzycznej z okresu przed- i powojennego z analizą twórczości działających w tym regionie kompozytorów.

Publikacje

książki

Polska kultura muzyczna na Śląsku Górnym i Cieszyńskim w latach 1922-1939, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994

Forma sonatowa w XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Wiek XIX - sonaty i utwory kameralne, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 1999

Serenite - humor - fantazja. Poetyka muzyki instrumentalnej Francisa Poulenca, Ars Nova, Poznań 2000

Śląskie intermundia. Muzyka instrumentalna na Śląsku w latach 1945-1995, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 2001

Polski folklor muzyczny. Materiały do analizy pieśni ludowej, Wydawnictwo Kolegium Nauczycielskiego, Bytom 2002

Forma sonatowa w XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Gatunek koncertu od baroku do neoklasycyzmu, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 2003

Józef Świder – muzyka, która czekała na postmodernizm, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Katowice 2008

artykuły

Wpływ dzieła Chopina na twórczość kompozytorów francuskich przełomu wieków, w: Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Gdańsku nr 29-30, Akademia Muzyczna, Gdańsk 1991

Synteza uniwersalizmu i stylu narodowego w polskiej kameralistyce II połowy XIX wieku, w: Warsztat kompozytorski, wykonawstwo i koncepcje polityczne I. J. Paderewskiego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1991

Traits romantiques de l’ecole polonaise d’interpretation de Chopin, w: Chopin Studies nr 4, Warsaw 1994

Przemiany stylistyczne w muzyce francuskiej na przełomie XIX i XX wieku, w: Dzieło muzyczne między inspiracją a refleksją. Księga Pamiątkowa na 60-lecie urodzin Marka Podhajskiego (red. Janusz Krassowski i in.), Akademia Muzyczna, Gdańsk 1998

Stylistyka twórczości Grażyny Bacewicz do 1956 roku na przykładzie jej utworów kameralnych, w: O Grażynie Bacewicz, Brevis, Poznań 1998

Twórczość kameralna G. Faure’go i E. Chaussona jako obraz przemian epoki, „Res Facta Nova” 3 (12), Poznań 1999

Temat drugi formy sonatowej wybranych sonat L. van Beethovena. Przegląd pojęcia, w: Forma sonatowa. Teoria, pojęcia, analiza. Materiały z seminarium, Centrum Edukacji Artystycznej / Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1999

Kreatywność dziecka w sferze muzyki przygotowaniem do aktywnego życia, w: Dziecko w świecie muzyki (red. Bronisława Dymara), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000

Śląska kultura w aspekcie historyzmu, w: Współczesność spadkobiercą tradycji. Z problematyki śląskiej kultury muzycznej (red. Jolanta Bauman-Szulakowska), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000

Serenite i unicum Sonaty f-moll F. Chopina. Studium komparatystyczne, w: Sonaty Fryderyka Chopina. Forma sonatowa. Sesja nadzwyczajna z okazji Roku Chopinowskiego, Centrum Edukacji Artystycznej / Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina, Warszawa 2001

Francis Poulenc et Le Groupe des Six, w: Music in the World of  Ideas. Dedicated to Michał Bristiger (red. Helen Geyer, Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Ars Nova, Poznań 2001

La reception et la transformation du style de Frederic Chopin dans la musique francaise jusqu’au milieu du XXe siecle, w: Chopin and His Work in the Context of Culture (red. Irena Poniatowska), Polska Akademia Chopinowska / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Musica Iagellonica, Kraków 2003

Koryfeusze śląskiego neoklasycyzmu – Bolesław Szabelski i Bolesław Woytowicz w orbicie wpływów dzieła Karola Szymanowskiego, w: Wokół kategorii narodowości, wielokulturowości i uniwersalizmu w muzyce polskiej (red. Alicja Matracka-Kościelny), Związek Kompozytorów Polskich / Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk, Warszawa-Podkowa Leśna 2003

Konflikt w miniaturze – dzieje sonatiny fortepianowej i kameralnej, w: Muzyka Fortepianowa XIII, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2004

Odzwierciedlenie kategorii serenite w muzyce wybranych kompozytorów XIX i XX wieku, w: Forum Muzykologiczne 2004, nr 1

Sztuka przeobrażająca opór rzeczywistości, w: Kultura a integracja – Sztuka wobec niepełnosprawności (red. Grażyna Szafraniec) , Biblioteka Śląska, Katowice 2004

Dzieło muzyczne w kontekście przemian artystycznych idei europejskiej, w: Dzieło muzyczne. Estetyka, struktura, recepcja (red. Anna Nowak), Akademia Muzyczna, Bydgoszcz 2005

Humor w muzyce - szkic do obrazu, w: Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie (red. Marta Szoka, Ewa Kowalska-Zając, Olga Hans), Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2006

Neoklasycyzm jako manieryzm ekspresyjnego impresjonizmu - Debussy, Roussel, Szymanowski, w: Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze (red. Eugeniusz Knapik), Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2006

Gatunek symfonii koncertującej – constans Szymanowskiego i reinterpretacje, „Forum Muzykologiczne” 2006/2007

The Image of Love in Musical Culture – Introductory Notes, Aspects, Realization, w: Interdisciplinary Studies in Musicology (ed. by Maciej Jabłoński and Ryszard J. Wieczorek), Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, Poznań 2007

Ewolucja pojęcia „polska muzyka narodowa” na przestrzeni półwiecza końca XIX i początku XX wieku – w słowie i dźwięku, w: Między muzykologiczną refleksją a pedagogiczną pasją. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Leonowi Markiewiczowi w osiemdziesiąte urodziny (red. G. Darłak i in.), Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2008

Józef Świder – muzyka, która czekała na postmodernizm, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej, t. XI, Wrocław 2008

edycje krytyczne, redakcje naukowe

Współczesność spadkobiercą tradycji. Z problematyki śląskiej kultury muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry