Skip to main content

Tarnawska-Kaczorowska Krystyna

Tarnawska-Kaczorowska Krystyna

  • Muzykolog
ur. 22 lipca 1933 w Sokalu (k. Lwowa), zm. 11 czerwca 2005 w Warszawie. Studia z zakresu teorii muzyki odbyła u Macieja Zalewskiego i Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie – obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (dyplom w 1962). Do października 1977 roku wykładała harmonię i prowadziła ćwiczenia z harmonii muzycznej w tejże uczelni. Na II roku dla teoretyków muzyki, kompozytorów, dyrygnetów i organistów wprowadziła, według własnej koncepcji, tzw. II harmonię. Ukończyła dwuletnie studium doktoranckie pomyślnym zdaniem egzaminów: z psychologii u prof. Marii Manturzewskiej i z estetyki u prof. Stefana Jarocińskiego. Trzykrotnie wszczynała procedurę otwarcia przewodu doktorskiego: 1) temat związany z harmonią, z tonalnością; promotor Maciej Zalewski zmarł w 1970 r., 2) temat związany z romantyzmem w polskiej muzyce współczesnej; promotor Stefan Jarociński zmarł w 1980 r., 3) temat związany z hermeneutyczną interpretacją wybranych utworów polskiej muzyki współczesnej – zanim przewód został otwarty, nastąpił stan wojenny.
Zorganizowała i zredagowała materiały pięciu sympozjów muzykologicznych, organizowanych w ramach działalności Sekcji Muzykologów ZKP. Wielokrotnie występowała też na forum międzynarodowym, wygłaszając referaty podczas konferencji i sympozjów muzykologicznych, m.in. w Wielkiej Brytanii, Finlandii, Austrii, Francji. Napisała wiele książek i prac poświęconych muzyce XX wieku i przybliżających sylwetki czołowych polskich kompozytorów współczesnych, w tym: Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda, czy Zygmunta Krauzego. W latach 80. byla zaangażowana w działalność opozycyjną - m.in. przygotowywała dokumenty programowe dla Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ "Solidarność".
Krystyna Tarnawska-Kaczorowska była członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1977 roku, członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, International Musical Signification Project (Helsinki), International Association for Semiotic Studies oraz Polskiego Towarzystwa Semiotycznego. W latach 1989-94 współpracowała z Deutsches Polen Institute w Darmstadcie.

Publikacje

książki

Aspekt praktyczny teorii struktur Macieja Zalewskiego, PWM, Kraków 1980

Świat liryki wokalno-instrumentalnej Tadeusza Bairda, PWM, Kraków 1982

Giacinto Scelsi – ‘Anahit’. Poemat liryczny dedykowany Wenus, na skrzypce solo i 18 instrumentów, Ars Nova, Poznań 1994

Tadeusz Baird - Głosy do biografii, Musica Iagiellonica, Kraków 1997

Zygmunt Krauze - Między intelektem, fantazją, powinnością i zabawą, PWN, Warszawa 2001

artykuły

Z perspektywy „Piętnastej" (O „Warszawskich Jesieniach"), „Ruch Muzyczny" 1971 nr 24 i 1972 nr 21

Ariegarda i awangarda, „Ruch Muzyczny" 1971 nr 11

Kryzys czy metamorfozy, „Ruch Muzyczny" 1975 nr 16

Karol Szymanowski - „Trzy pieśni" op. 32 do słów D. Dawydowa w przekładzie J. Iwaszkiewicza, „Przegląd Humanistyczny" 1979 nr 10

Tradycja romantyczna w twórczości Tadeusza Bairda, w: Muzyka w muzyce, Spotkania muzyczne w Baranowie, t. 2 (red. Teresa Malecka i Leszek Polony), Kraków 1980

„Les espaces du sommeil" na baryton i orkiestrę do słów R. Desnosa W. Lutosławskiego, „Teksty" 1981 nr 2

„Łabędź" na głos i fortepian op. 7 Karola Szymanowskiego - słowa Wacław Berent, w: Księga jubileuszowa Mieczysława Tomaszewskiego w 60-lecie urodzin (red. Teresa Malecka), Kraków 1984

Work of Music as a Many-Layered Meaningful Structure, „Polish Art Studies" V, Wrocław 1984

„Wariacje w formie ronda" na kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki bw polskiej muzyce lat 70. (red. Leszek Polony), Kraków 1986

Aleksander Skriabin – Prometeusz. Poemat Ognia, „Musiikkitiede”m 1989 nr 1

Ignacy Jan Paderewski. „Nad wodą wielką i czystą", pieśń op. 19 nr 4 do słów Adama Mickiewicza, w: Forma i ekspresja w liryce wokalnej 1908-1914, „Muzyka i Liryka" z. 2 (red. Mieczysław Tomaszewski), Kraków 1989

Pieśni Fryderyka Chopina, „Rocznik Chopinowski" 1987 XIX 1990

Andrzej Panufnik i fletnia Marsjasza, „Kultura Niezależna" 1990 nr 65

Musical quotation: An outline of the problem, „Contemporary Music Review” Edinburgh 1992

...najpierw jest życie, a potem sztuka...Roman Berger, w: Między Polską a światem. Kultura emigracyjna po 1939 roku (red. Marta Fik), Warszawa 1992

The Musical Work as Sign. Signification Constituents, Layers, Structure, w: Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music, księga kongresu w Helsinkach 1988 (red. Eero Tarasti), Berlin 1995

Tadeusz Baird (1928-1981). Ekspozycja. Epizody i ekskursy. Epilog, w: Muzyka polska (1945-1995) (red. Teresa Malecka, Krzysztof Droba i Krzysztof Szwajgier), Kraków 1996

Witold Lutosławski's Third Symphony (1983). A Hermeneutic Interpretation, "Irish Musical Studies" V, 1996

Signs in Witold Lutoslawski’s Music, w: „Publications de la Sorbonne”, Paris 1998

Cytat muzyczny. Zarys problematyki, „Muzyka" 1998 nr 3

Tadeusz Baird (1928-1981). Concerto lugubre for viola and orchestra, w: Modelling History and Culture, materiały z sympozjum Österreichiche Gessellschaft für Semiotik w Grazu 1996 (red. J. bernard i in. ), Wiedeń 2000

A la recherche de valeurs perdues..., w: Muzyka w kontekście kultury, księga pamiątkowa Mieczysława Tomaszewskiego (red. Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Kraków 2001

Znaki w muzyce Witolda Lutosławskiego, „Muzyka" 2002 nr 1

Rozumienie muzyki - na przykładzie „Mi-parti" Witolda Lutosławskiego, „Muzyka" 2004 nr 1

edycje krytyczne, redakcje naukowe

Tadeusz Baird - sztuka dźwięku, sztuka słowa, Warszawa 1984

Melos, logos, etos, materiały sympozjum poświęconego twórczości Floriana Dąbrowskiego, Stefana Kisielewskiego, Zygmunta Mycielskiego, Warszawa 1987

Oblicza polistylizmu, materiały sympozjum poświęconego twórczości Konstantego Regameya, Warszawa 1988

Prezentacje, interpretacje, konfrontacje, materiały sympozjum poświęconego twórczości Witolda Lutosławskiego, Warszawa 1995

Literatura

Komorowska Małgorzata, Krystyna Tarnawska-Kaczorowska (1933-2005), „De Musica" XII 2006

Gąsiorowska Małgorzata, Tarnawska-Kaczorowska Krystyna, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t.  „t-v", PWM, Kraków 2009

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry