Skip to main content

Turek Krystyna

Turek Krystyna

  • Muzykolog
Studia z zakresie teorii muzyki ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej obecnie Akademii Muzycznej w Katowicach (1969). Stopień doktora nauk humanistycznych uzyskała na Wydziale Filozoficzno - Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego (1982). Habilitowała się na Wydziale Filologiczno - Historycznym Uniwersytetu Opolskiego (1996). Profesurę uzyskała w 2004.
Od 1973 jest pracownikiem  Filii Uniwersytetu Śląskiego  w Cieszynie. Obecnie pełni funkcję zastępcy Dyrektora Instytutu Muzyki oraz kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki na Wydziale Artystycznym tej uczelni.
Krystyna Turek aktywnie uczestniczy w życiu naukowym uczelni. Brała udział w kilkudziesięciu sesjach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, organizowanych przez czołowe ośrodki akademickie w kraju i za granicą. Jest autorką ponad 100 publikacji

Twórczość

Zainteresowania badawcze skupia wokół kultury muzycznej Górnego Śląska, tradycji ludowej i dziedzictwa kulturowego regionu, zagadnień folkloru, zwłaszcza śląskiej pieśni ludowej oraz dziejów folklorystyki polskiej.

Publikacje

książki

Kompozytorzy i muzykolodzy środowiska katowickiego, (współautorstwo z Ewą Bocek i Andrzejem Kornecki), Katowickie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, Katowice 1982

Pieśni ludowe na Górnym Śląsku w XIX i w początkach XX wieku. Charakterystyka poetycko-muzyczna źródeł, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice 1986

Ludowe zwyczaje, obrzędy i pieśni pogrzebowe na Górnym Śląsku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice 1993

Kolędy górnośląskie. Wybór źródeł i opracowanie, Górnośląska Oficyna Wydawnicza, Katowice 1995

Górnośląskie pieśni ludowe, Górnośląski Park Etnograficzny, Chorzów 1997

Śląskie pieśni ludowe ze zbiorów rękopiśmiennych Stanisława Wallisa, Górnośląska Oficyna Wydawnicza, Katowice 2000

Sylwetki zbieraczy i badaczy muzycznego folkloru Śląska, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice 2001

Dziedzictwo kulturowe Śląska. Folklor dziecięcy. Materiały pomocnicze z zakresu edukacji regionalnej, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli , Katowice, 2002 wyd. I, 2004 wyd. II, 2006 wyd. III

artykuły

Instrumenty muzyczne w górnośląskiej prozie i pieśni ludowej XIX wieku, w: Polskie instrumenty ludowe. Studia folklorystyczne (red. Adolf Dygacz i Alina Kopoczek), Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach nr 439, s.83-92

Nieznany kompozytor śląski - Filip Gotschalk, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej III, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu nr 28, s.195-208

Andrzej Cinciała jako folklorysta cieszyński, w: Z zagadnień folkloru muzycznego na Śląsku Cieszyńskim (red. Józef Kubik), „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego" nr 141, Katowice 1977

Jan Tacina jako folklorysta muzyczny, w: Z zagadnień folkloru muzycznego na Śląsku Cieszyńskim (red. Józef Kubik), „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego" nr 141, Katowice 1977

Ludowe kołysanki na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach" nr 12, Katowice 1977, s.64-81

Śląski kompozytor Filip Gotschalk jako przedstawiciel stylu klasycznego w Polsce, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej II,Prace Archiwum Śląskiej Kultury Muzycznej przy Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej w Katowicach nr 6 (red. Karol Musioł), Katowice 1980

Filip Gotschalk - kompozytor z Jasnej Góry, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne" 1981 (druk 1988), t.14, s.253-260

Cieszyńskie pieśni ludowe z przekazu Stanisława Ciechanowskiego, „Kwartalnik Opolski" 1983, nr 2, s.43-60

Marcin Kopiec - zapomniany folklorysta śląski, „Kwartalnik Opolski" 1984, nr 1, s.60-70

„Suita na fortepian" Jana Gawlasa, w: Muzyka fortepianowa VI, „Prace Specjalne Akademii Muzycznej w Gdańsku" nr 37, Gdańsk 1985

Ze skarbca kultury narodowej. Pieśń ludowa na Górnym Śląsku, „Życie Muzyczne" 1985, nr 10, s.22-24

Twórczość fortepianowa Władysława Macury, w: Muzyka fortepianowa VI. Prace Specjalne Akademii Muzycznej w Gdańsku nr 37, Gdańsk 1985

Wątki patriotyczne w śląskiej pieśni ludowej, w: Śpiewaj ludu, śpiewaj złoty. Księga jubileuszowa śpiewactwa śląskiego 1910-1985, red. Marian Grzegorz Gerlich, Śląski Instytut Naukowy w Katowicach, Katowice 1986

Wątki patriotyczne w śląskiej pieśni ludowej, w: Śpiewaj ludu, śpiewaj złoty. Księga jubileuszowa śpiewactwa śląskiego 1910-1985 (red. Marian Grzegorz Gerlich), Śląski Instytut Naukowy w Katowicach, Katowice 1986

Pieśni złodziejskie i więzienne z zapisów Jana Kupca, „Kwartalnik Opolski" 1986, nr 3, s.46-54

Wartości poznawcze pieśni górniczych, w: Kultura robotnicza. Progi i bariery (red. Marian Grzegorz Gerlich, Zdzisław Gorczyca), Śląski Instytut Naukowy i Biblioteka Śląska, Katowice 1987

Pieśni ludowe z rękopisów Jana Kupca, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej IV, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu" nr 43, Wrocław 1987

Twórczość wokalno - instrumentalna Filipa Gotschalka kompozytora z Jasnej Góry, „Studia Claromontana", t.8, 1987, s.242-248

Śląskie zainteresowania folklorystyczne Jana Stanisława Bystronia, w: Górnośląski Almanach Muzyczny, Wydawnictwo „Śląsk", Katowice 1988

Jan Gawlas - nota biograficzna, w: Górnośląski Almanach Muzyczny, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1988

Ludowa pieśń górnicza - przegląd tematyki, w: Górniczy stan w wierzeniach, obrzędach, humorze i pieśniach (red. Dorota Simonides), Śląski Instytut Naukowy w Katowicach, Katowice 1988

O muzyce organowej Ryszarda Gabrysia, w: Organy i muzyka organowa VII, "Prace Specjalne Akademii Muzycznej w Gdańsku" nr 44, Gdańsk 1988

Elementy muzyczne w górnośląskiej prozie ludowej XIX wieku, w: Z problemów badania kultury ludowej (red. Tadeusz Kłak), Katowice 1988

Z dziejów badań nad górnośląską pieśnią ludową, w: Kultura ludowa sercem Śląska (red. Barbara Bazielich), Dolnośląskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, Wrocław 1988

Społeczno-historyczna problematyka w śląskiej pieśni ludowej, w: Śląska kultura ludowa. Stan badań, studia i szkice (red. Dorota Simonides), Śląski Instytut Naukowy w Katowicach, Katowice 1989

Pieśń ludowa, przegląd tematyki, w: Folklor Górnego Śląska (red. Dorota Simonides), Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1989

Z dorobku folklorystyki muzycznej Górnego Śląska w latach 1945-1985, „Rocznik Katowicki", t.14, (red. Adolf Dygacz), Katowickie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, Katowice 1989

Elementy komiczne w pieśniach śląskich, w: Zabawa jako źródło kultury. Materiały z sesji naukowej z cyklu: Tradycje historyczne i kulturowe Śląska, Rybnik 1989

Chopiniana w dorobku naukowym, publicystycznym, wydawniczym i organizatorskim Karola Musioła - w 60. rocznicę urodzin, „Zaranie Śląskie" 1989, nr 3-4, s.583-587

Śląskie pieśni powstańcze w twórczości kompozytorów środowiska katowickiego, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej V, "Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu" nr 49, Wrocław 1990

Pieśni komiczne, w: Śląskie uciechy i zabawy. Materiały etnologiczno -folklorystyczne (red. Irena Bukowska – Floreńska), Śląski Instytut Naukowy w Katowicach i Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bytom 1991

Publikacje pieśni ludowych w latach 1980-1990, w: Stan i potrzeby badań śląskoznawczych nad językiem, piśmiennictwem i folklorem (red. Stanisław Gajda), Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Opolu, Opole 1991

Wiślańskie Dni Muzyki Organowej w latach 1977-1990, w: Organy i muzyka organowa VIII, "Prace Specjalne Akademii Muzycznej w Gdańsku" nr 47, Gdańsk 1991

Franciszek Ryling - pedagog, dyrygent, kompozytor, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej VI,  "Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu" nr 59, Wrocław 1991

Utwory fortepianowe Władysławy Markiewiczówny dla dzieci, w: Muzyka fortepianowa IX, "Prace Specjalne Akademii Muzycznej w Gdańsku" nr 49, Gdańsk 1991

Śląska pieśń ludowa jako nośnik treści patriotycznych, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej VI,  "Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu" nr 59, Wrocław 1992

Adolf Dygacz jako etnomuzykolog i pedagog, „Zwrot", Czeski Cieszyn 1992, nr 7, s.25-29

Karol Lipiński i jego opracowanie melodii ludowych ze zbioru Wacława Michała Zaleskiego, w: Karol Lipiński - życie, działalność, epoka, "Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu" nr 62, Wrocław 1993

Zarys dziejów badań nad śląską pieśnią ludową, w: Z zagadnień polskiej kultury muzycznej. Studia folklorystyczne (red. Adolf Dygacz przy współudziale Jolanty Bauman – Szulakowskiej) „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” nr 1422, Katowice 1994

Utwory i publikacje członków katowickiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, (współautorstwo z Jolantą Bauman - Szulakowska i Magdaleną Dziadek), Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1994

Adolf Dygacz jako etnomuzykolog i pedagog, „Silesia Superior.Śląskie Zeszyty Humanistyczne” (red. Jan Drabina), Katowice 1995

Funkcje śląskiej pieśni ludowej, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej VII, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” nr 65, Wrocław 1995

Koncerty fortepianowe Zenona Kowalowskiego dla dzieci, w: Muzyka fortepianowa X, „Prace Specjalne Akademii Muzycznej w Gdańsku” nr 53, Gdańsk 1995

Pieśń ludowa - jej funkcje i znaczenie w kulturze Górnego Śląska, w: Kultura. Język. Edukacja (red. Robert Mrózek), „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach nr 1518”, Katowice 1995, s.243-257

Kolędy życzące z Górnego Śląska, w: Z kolędą przez wieki. Kolędy w Polsce i w krajach słowiańskich (red. Tadeusz Budrewicz, Stanisław Koziara, Jan Okoń), wyd. Biblos i WSP w Krakowie, Tarnów 1996

Cieszyńska pieśń ludowa jako przedmiot refleksji naukowej Karola Hławiczki, „Kwartalnik Opolski" 1996, nr 2, s.28-35

Z dziejów folklorystyki śląskiej, w: Z zagadnień śląskiej kultury muzycznej (red. Leon Markiewicz), „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Katowicach” nr 29, Katowice 1996, s.16-61

Juliusz Roger jako zbieracz i edytor śląskich pieśni ludowych, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej VIII, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” nr 69, Wrocław 1996, s.149-161

Kolędy apokryficzne w śląskich źródłach folklorystycznych, „Literatura Ludowa" 1997, nr 1, s.15-27

Motyw śmierci-snu w pieśniach sierocych ze Śląska, „Literatura Ludowa" 1997, nr 2, s.45-59

Współczesne obrzędy przedpogrzebowe społeczności lokalnych Górnego Śląska, w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna - Antropologia kultury – Humanistyka (red. Jacek Kolbuszewski), Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 1997

Charakterystyka pieśni ze zbiorów Józefa Lompy, w: „Ojczyźnie jest niczem nie dłużny...". Józefowi Lompie w dwusetną rocznicę urodzin (red. Jerzy Pośpiech), Uniwersytet Opolski, Opole 1997

Reminiscencje średniowiecznego tematu śmierci w górnośląskiej pieśni ludowej, w: Przenikanie języka czeskiego i polskiego do poezji średniowiecznej i twórczości pieśniowej na Śląsku (red. Libor Martinek, Andrzej Wójcik), Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Slezska univerzita v Opave, Cieszyn 1998

Specyfika i charakter przekazu folklorystycznego w obrzędach czasu śmierci (na przykładzie Górnego Śląska), w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna - Antropologia kultury - Humanistyka (red. Jacek Kolbuszewski), Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 1998

Cieszyńskie pieśni ludowe ze zbioru Andrzeja Cinciały, „Kwartalnik Opolski" 1998, nr 3-4, s.111-119

Z problematyki metod prowadzenia prac magisterskich o profilu folklorystycznym na kierunku wychowania muzycznego
, w: Folklorystyka na przełomie wieków (red. Karol Daniel Kadłubiec), Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999

Religijność ludowa czasu śmierci (na przykładzie społeczności lokalnych Górnego Śląska), w: Folklorystyczne i antropologiczne opisanie świata. Księga ofiarowana Profesor Dorocie Simonides (red. Teresa Smolińska), Uniwersytet Opolski, Opole 1999

recenzje, komentarze, sprawozdania

Józef Majchrzak  Polska pieśń ludowa na Dolnym Śląsku, [recenzja], "Studia Śląskie", t.44, 1986, s.290-294

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry