kompozytor, krytyk muzyczny i pedagog; ur. 18 września 1928, Kraków, zm. 3 sierpnia 2015, tamże. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 8 lat. Po wojnie był prywatnym uczniem wybitnego wirtuoza Wacława Niemczyka (1945-46). W 1947 rozpoczął studia w klasie skrzypiec Eugenii Umińskiej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1952 zrezygnował z Wydziału Instrumentalnego i przeniósł się do klasy kompozycji Artura Malawskiego. Wkrótce jednak przerwał studia. Został prywatnym uczniem Stefana Kisielewskiego.
Jednocześnie od 1948 do 1956 grał jako skrzypek w Krakowskiej Orkiestrze Polskiego Radia.
Od 1956 należał do Związku Kompozytorów Polskich (w latach 1971-87 pełnił funkcję prezesa Oddziału Krakowskiego ZKP, w latach 1989-97był członkiem Zarządu Głównego) oraz do Stowarzyszenia Artystycznego „Grupa Krakowska”. Od 1957 współpracował z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, od 1984 był redaktorem naukowym Działu Kompozytorzy XX w. w Encyklopedii Muzycznej PWM.
Od tego czasu poświęcał się kompozycji, początkowo głównie muzyce filmowej i teatralnej – jest autorem ilustracji muzycznych do takich filmów, jak Faraon i Matka Joanna od Aniołów w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (1965), czy serial telewizyjny Czterej pancerni i pies w reżyserii Konrada Nałęckiego (1965-70), a także publicystyce muzycznej. Od 1962 był recenzentem muzycznym „Dziennika Polskiego” w Krakowie.
Po kilkunastu latach działalności twórczej w 1974 uzyskał formalnie dyplom z kompozycji (z wyróżnieniem) w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie Bogusława Schaeffera. Jako wykładowca był związany z tą muzyczną uczelnią od 1972 (w 1992 otrzymał tytuł profesora), w latach 1993-96 pełnił funkcję prorektora. Ponadto w latach 1973-81 prowadził seminarium „Muzyka w teatrze” na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie.
Jego utwory były wykonywane w wielu krajach, m.in. we Francji, Włoszech, w Holandii, byłej Jugosławii, Grecji i Kanadzie, a w Polsce m.in podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”.
Adam Walaciński za swoją działalność kompozytorską i pedagogiczną otrzymał wiele nagród, m.in. w 1966 – Nagrodę Państwową I stopnia za muzykę do filmu Faraon, w 1976 – Nagrodę miasta Krakowa, w 1981 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za działalność pedagogiczną, a w 2003 – Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.
aktualizacja: sierpień 2015 (ai)
Dwa mazurki à la maniére de Szymanowski na fortepian (1953)
Etiuda fortepianowa (1953)
Pêle-mêle 15 drobnych utworów na fortepian (1955-56)
Composizione „Alfa” na orkiestrę symfoniczną (1958)
Kwartet smyczkowy (1959)
Modyfikacje na altówkę i fortepian (1960)
Rotazione na fortepian (1961)
Inversioni na fortepian (1961)
Intrada dla 7 wykonawców (1962)
Canto tricolore [wersja I] na flet, skrzypce i wibrafon (1962)
Horyzonty na orkiestrę kameralną (1962)
Sequenze per orchestra con flauto concertante (1963)
Liryka sprzed zaśnięcia na sopran, flet i 2 fortepiany (1963)
Introspekcje na klarnet i perkusję (1964)
Concerto da camera na skrzypce i orkiestrę smyczkową (1964)
Fogli Volanti kompozycja graficzna na trio smyczkowe (1965)
Canzona na wiolonczelę solo, fortepian preparowany i taśmę (1966)
Dichromia na flet i fortepian (1967)
Epigramy na zespół kameralny (1967)
Refrains et réflexions na orkiestrę (1969)
Allaloa kompozycja graficzna na fortepian z elektroakustyczną transformacją (1970)
Notturno 70 na 24 instrumenty smyczkowe, 3 flety i perkusję (1970)
Torso na orkiestrę (1971)
On peut écouter... na obój, klarnet i fagot (1971)
Melodiarum zbiór utworów na różne instrumenty solowe (1972-82)
Divertimento interrotto na 13 wykonawców (1974)
Mirofonie na sopran, aktora, klarnet, altówkę, wiolonczelę, harfę i perkusję (1974)
Efemerydy na skrzypce i orkiestrę (1978)
Ariel na flet i klawesyn (1978)
A travers le miroir na 2 flety i 12 instrumentów smyczkowych (1980)
Jeu libre dla 5 wykonawców (1983)
Ballada na flet i fortepian (1986)
Mała muzyka jesienna na obój i trio smyczkowe (1986)
Moments musicaux avec Postlude en hommage à I. S. na 2 fortepiany (1987, 2000)
Drama e burla na orkiestrę symfoniczną (1988)
Valsette à la carte na wiolonczelę i kontrabas (1990)
Canto tricolore [wersja II] na flet, skrzypce i wibrafon (1991)
Pastorale na skrzypce, flet i obój (1992)
Voyage au pays de l’oubli na orkiestrę symfoniczną (1995-)
Fantasia sopra „Ave Maris Stella” na wiolonczelę (1997)
Aria per orchestra (1998)
La Vida es sueño – reminiscencje z Calderona na flet, gitarę i altówkę (1998)
Duo per viola e violoncello (1999)
Serenata na obój i trio smyczkowe (1999)
Girlanda na 8 fletów (1999)
Spirala czasu dla 15 wykonawców (2000)
Un poco di Schubert na orkiestrę smyczkową (2001)
Cinque episodi na trio fortepianowe (2001)
Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)
Trzy pieśni na sopran, wiolonczelę i fortepian (2001)
Symfonie ogrodów na orkiestrę (2003)
Intermezzo na wiolonczelę solo (2003)