Widłak Wojciech
-
Kompozytor, Wykonawca
kompozytor, organista i krytyk muzyczny; ur. 8 sierpnia 1971, Kraków. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie: od 1990 do 1995 grę na organach u Jana Jargonia (dyplom z wyróżnieniem) oraz w latach 1990-96 kompozycję w klasie Marka Stachowskiego, którą ukończył z notą celującą. W latach 1998-99 odbył studia uzupełniające w duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze pod kierunkiem Hansa Abrahamsena. W 1999 roku uzyskał stopień doktora, w 2004 – stopień doktora habilitowanego, a w 2012 – tytuł profesora sztuki (w zakresie kompozycji i teorii muzyki).
Uczestniczył w wielu kursach i warsztatach kompozycji, prowadzonych m.in. przez Franco Donatoniego, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Konsultacji udzielał mu również Per Nørgård.
Jest laureatem konkursów kompozytorskich: w 1992 – za Kamienie ciszy na mezzosopran i orkiestrę smyczkową (1991-92) na I Konkursie Młodych Kompozytorów im. Adama Didura w Sanoku, w 1996 – wyróżnienia za Concerto laudativo na organy, chór chłopięcy i orkiestrę symfoniczną (1996) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na koncert organowy w Krakowie (rozpisanego przez Filharmonię Krakowską) oraz II nagrody i wyróżnienia za Psalmus CL na chór mieszany (1996) i Pieśń wigilijną na chór mieszany (1993-94) na II Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Warszawie/Częstochowie, w 1998 – wyróżnienia za Mszę uroczystą na sopran, chór mieszany i organy z udziałem ludu (1998) na Konkursie Kompozytorskim „Msza Bogucka” w Katowicach oraz I nagrody za Sonatę minore per organo (1998) na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie, w 2003 – Międzynarodowego Konkursu SZSU na utwór na chór męski a cappella w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja), 2005 – II nagrody w kategorii utworów na chór mieszany na VIème Concours Européen de Composition pour Chœurs et Maîtrises de Cathédrales, Amiens (Francja). W czerwcu 2006 jego Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy (2003) otrzymało rekomendację na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu. Ponadto otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (1997), Stypendium Accademia Musicale Chigiana (1997), Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki RP oraz Rządu Duńskiego (1998-99), Stypendium Twórcze Ministra Kultury (2006) i Stypendium Robert Anderson Research Charitable Trust (2008).
Utwory Wojciecha Widłąka prezentowano na całym świecie, w tym w Europie, w Turcji, USA, Japonii, Azerbejdżanie. Niektóre z nich zamawiane były przez wyróżniających się artystów, zespoły i instytucje (m.in. Fundację Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni“ i Ernst von Siemens Musikstiftung). Jego dzieła regularnie są wydawane drukiem w Polsce (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wydawnictwo DO-RE-MI), Francji (Edition Reson Anches), Niemczech (Edition Ferrimontana), nagrywane w Polsce (DUX, Acte Préalable i in.) i we Włoszech (Taukay Edizioni Musicali). Muzyka Wojciecha Widłaka była prezentowana w ramach m.in. takich festiwali, jak: „Gothenburg Art Sounds”, „Moskiewska Jesień”, „Macedonian Music Days”, „Mińska Wiosna”, „European Composers’ Informal Meeting”, „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, „Portrety Kompozytorów" w Warszawie, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej” w Katowicach, „Gaude Mater” w Częstochowie, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, „Dni Muzyki Organowej” w Krakowie, „ALKAGRAN” w Czechowicach-Dziedzicach, „Muzyka w Starym Krakowie”.
Od 1987 działał także jako organista w kilku świątyniach Archidiecezji Krakowskiej. W latach 1998-2003 sprawował funkcję kierownika Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej Instytutu Teologicznego im. św. Jana Kantego w Bielsku-Białej. Był członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, uczestnicząc również w pracach Komisji ds. Muzyki Kościelnej Archidiecezji Krakowskiej.
Był jurorem w licznych konkursach kompozytorskich w Polsce i we Włoszech.
Od 1995 roku związany jest jako nauczyciel akademicki z Akademią Muzyczną w Krakowie, gdzie prowadzi klasę kompozycji dla studentów z Polski i zagranicy. W latach 2005-2020 pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji, w latach 2012-20 - dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej tej uczelni. Ponadto wykładał gościnnie i prowadził kursy kompozycji w Izraelu, USA, Turcji, Włoszech, na Węgrzech, Litwie i Słowacji. W 2020 został wybrany na rektora krakowskiej Akademii Muzycznej. Za jego kadencji 1 stycznia 2021 uczelni nadana została nazwa „Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie”.
Wojciech Widłak jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1997-2002 pełnił funkcję sekretarza Oddziału Krakowskiego ZKP. Jako członek grupy European Composers’ Informal Meeting od jej początku w 1998 był pomysłodawcą i organizatorem spotkania-festiwalu European Composers’ Informal Meeting – Kraków 2001.
aktualizacja: 2003 (mk), 2014 (ai), 2021 (wa)
Strona internetowa kompozytora: www.widlak.art.pl
Twórczość
W utworach z lat 90‘ Wojciech Widłak skupił się na środkach warsztatowych, stosując tradycyjne techniki kontrapunktyczne i polifoniczne, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 roku zwrócił się ku bardziej radykalnemu brzmieniu, efektom sonorystycznym, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów oraz idei integracji utworu.
Kompozycje
Trzy wizje (dla młodzieży) na fortepian (1985-86)
Kamienie ciszy na mezzosopran i orkiestrę smyczkową (1992)
Toccata na organy (1992)
Toccata e fuga na dwa fortepiany (1992)
Capriccio na małą perkusję i orkiestrę smyczkową (1993)
Pieśń wigilijna na chór mieszany (1993-1996)
Kwartet smyczkowy (1994)
Three Sketches ma cztery instrumenty - wersja I: flet, klarnet, altówka i klawesyn, wersja II: flet, klarnet basowy, wiolonczela i organy (1994)
When the Water-Elves Cut Capers na orkiestrę kameralną (1994)
Orgelfantasie mit einem bekannten Motiv (1995)
SottoVoce [wersja I] na mezzosopran i kwartet smyczkowy (1995)
SottoVoce [wersja II] na mezzosopran i orkiestrę smyczkową (1995)
Concerto for 9 na flet, klarnet, fagot, trąbkę, harfę, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1995-97)
Psalmus CL na chór mieszany (1996)
Słone kropelki, miniatura dziecięca na fortepian (1996)
Concerto laudativo na organy, chór chłopięcy i orkiestrę symfoniczną (1996)
Dwa obrazki bez wystawy na wiolonczelę, perkusję i fortepian (1996)
Exclamatio (Psalm 88) na perkusję (1996)
Sonatina per oboe solo dla młodzieży (1996)
Rebesque na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (1997)
Musica-dona-toni na obój (rożek angielski) i perkusję (1997)
Sienacello na wiolonczelę (1997)
Invocation pour orchestre symphonique (1997)
En attendant quelqu’un qui vient na orkiestrę symfoniczną (1997)
Sonata minore per organo (1998)
Msza Bogucka (Mała Msza Uroczysta) na sopran, chór mieszany i organy (1998)
Mirabesque na 9 instrumentów stroikowych (1999)
Słowiańska duszo moja... na sopran, chór mieszany i orkiestrę dętą (1999)
Pozdrowienia z Krakowa na puzon solo (cz. I Little Music from Three Places) (1999)
Little Music from Three Places na trąbkę, fagot i harfę (1999)
Trio minore (wersja Sonata minore) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1999)
Aria e danza (wersja cz. II i III Sonata minore) na wiolonczelę i fortepian (1999)
Sonata na kontrabas i akordeon chromatyczny (wersja Sonata minore) (1999)
Kolędy na flet, skrzypce i fortepian w różnych układach (1999)
Reflected Art Gallery. Room # 6a na flet (altowy, piccolo), klarnet (klarnet basowy), perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2000)
Reflected Art Gallery. Room # 6b dla jednego pianisty (2000)
Modlitwa do Matki Bożej z Guadalupe [wersja I] na chór mieszany, instrumenty dęte blaszane, perkusję i kontrabasy (2000)
Modlitwa do Matki Bożej z Guadalupe [wersja II] na chór mieszany (2000)
Canzona da augurare na klarnet, fortepian i akoredon (2001)
Shortly on Line na flet (piccolo), klarnet (klarnet basowy), fortepian, skrzypce i kontrabas (2001)
In a Deformed Circle na saksofon barytonowy (altowy) i orkiestrę smyczkową (2001)
Psalmy dla dzieci małych i dużych [wersja I] na chór chłopięcy (żeński), perkusję i organy (2002)
Psalmy dla dzieci małych i dużych [wersja II] na cztery głosy żeńskie lub męskie a cappella (2002)
Psalmi hominis egentis – Psalmi laudibus efferrentes na 4-głosowy chór męski (2002-2003)
Chromatic Fantasy (The Son is Scrumptious) na klawesyn (2003)
Psalmi latini [wersja I] na chór męski (2003)
K.P-rys urodzinowy żart muzyczny na klarnet z udziałem skrzypiec, wiolonczeli i fortepianu (2003)
Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy (2003/04)
Felix Randal – Short Elegy na 8-głosowy chór mieszany i 2 perkusje, do słów G.M.Hopkinsa (2004)
Salve Regina, alegoria na obój, klarnet i fagot (2004)
Psalmi latini [wersja II] na chór mieszany (2005)
Stabat Mater na głos żeński, chór mieszany, harfę i organy (2005)
Interludium na harfę (cz. V Stabat Mater) (2005)
Daniel, dramat muzyczny w 1 akcie według libretta St. Wyspiańskiego na głosy męskie, chór męski, balet i orkiestrę kameralną (2006)
PostScriptum na orkiestrę symfoniczną (2006)
Shortly on Line wersja II - na orkiestrę kameralną (2007)
Fanfara na 2 waltornie (2008)
Po jesieni wersja na altówkę solo (2009)
Po jesieni wersja na skrzypce (2010)
Festivalente na orkiestrę symfoniczną (2010)
Kyrie na 8-głosowy chór mieszany (2010)
Bombardiery krakowskie, cykl 4 miniatur na fortepian (2010)
Idillio, 3 pieśni na sopran i fortepian, do słów P. Cappello (2011)
Etiuda-obraz na fortepian (2011)
...Fa caldo... na organy i 2 akordeony (2012)
Pieśń do Boga Miłosiernego na 5-głosowy chór mieszany a cappella (2012)
Misericordias Domini na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2012-2019)
Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian (2013)
Szemkel (Anioł nr 7) na cymbały koncertowe (2013)
Añoranza. Fase inicial dla 15 instrumentalistów (2015)
Figury w kolorze tła, rapsodia na skrzypce solo i kameralną orkiestrę smyczkową (2016)
Widnokręgi na 2 flety i fortepian (2017)
Conductus na kwartet smyczkowy (2018)
Fanfara jubileuszowa Akademii Muzycznej w Krakowie na zespół dęty blaszany (2018)
Strzępy pamięci na fortepian (2018-2019)
Literatura
Peliszko Ewelina, Muzyka do każdego tekstu (wywiad z Wojciechem Widłakiem i Marcelem Chyrzyńskim), "Dziennik Polski" IV 1997
Partret Kampazitora – Wojciech Widłak, "Litaratura i Mastactwa", Minsk (Białoruś), 27.07.2001
Cichy Daniel, Wyłom w murze. Twórczość Wojciecha Widłaka, "Ha art" nr 9-10 (4.2001-1.2002)
Bergflödt Tornbjörn, „Ich will mir meine eigene musikalische Welt erschaffen”, "Aargauer Zeitung / Magazin Live" nr 31, 19-25.08.2004
Chmielowska Magdalena, Klawesyn w nowej twórczości polskich kompozytorów, praca dyplomowa, Akademia Muzyczna w Krakowie – Wydział Instrumentalny, Kraków 2005 (niepublikowana)
Chłopecki Andrzej, Utwór Wojciecha Widłaka rekomendowany w Paryżu, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 14, s.12
Dyskografia
Psalmus CL na chór mieszany (1996) - Acte Préalable AP0096 (2001)
Wziemięwzięcie (Earthsumption) na orkiestrę symfoniczną i organy (2003) - Akademia Muzyczna w Krakowie (2005)
Chromatic Fantasy "The Son is Scrumptious" na klawesyn (2003), wyk. Gośka Isphording - DUX 0605 / PWM 10926 (2008)
Wziemięwzięcie (Earthsumption) na orkiestrę symfoniczną i organy (2003) - Kronika Dźwiękowa 51. MFMW „Warszawska Jesień” (2008)
SottoVoce na mezzosopran i kwartet smyczkowy (1995), wyk. Agata Zubel, Kwartet Śląski - FMPB CD 003 (2008)
Misericordias Domini na 5-głosowy chór mieszany (2012), wyk. chór „Musica ex anima”, dyr. Krzysztof Michałek - CD Miłosierdzie Boże w muzyce
Idillio na sopran i fortepian (2011), wyk. Alessandra Schettino, Neva Klanjšček - Taukay 149 (2014)
Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian (2013), wyk. Jan Kalinowski, Marek Szlezer - DUX 0986 Dedykacje (2014)