Skip to main content

Wołek Krzysztof

Wołek Krzysztof

  • Kompozytor

kompozytor; ur. 14 kwietnia 1976, Bytom. Naukę muzyki rozpoczął w wieku sześciu lat w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Bytomiu, którą ukończył dyplomem z perkusji w 1994. W latach 1994-99 studiował kompozycję w klasie Edwarda Bogusławskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach. W roku akademickim 1999/2000 pracował jako wykładowca w katowickiej uczelni. Następnie podjął studia pod kierunkiem Louisa Andriessena, Martijna Paddinga i Giliusa van Bergieka w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Hadze. W 2007 roku ukończył studia doktoranckie w zakresie kompozycji i muzyki komputerowej na University of Chicago pod kierunkiem Marty Ptaszyńskiej i Howarda Sandroffa. Obecnie pełni funkcje profesora kompozycji i dyrektora Studia Muzyki Elektronicznej na University of Louisville.

Krzysztof Wołek uczestniczył w kilku międzynarodowych kursach muzycznych, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem Louisa Andriessena, Zygmunta Krauze i Rogera Reynoldsa. Zdobył granty i stypendia z University of Chicago, University of Louisville, Foundation for Contemporary Arts, Kentucky Arts Council oraz stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Uzyskał szereg nagród i wyróżnień, między innymi pierwszą nagrodę na Concours Internationaux de Musique et d’Art Sonore Electroacoustiques w Bourges w 2007 (za Mobile Variations) oraz nagrodę na konkursie kompozytorskim organizowanym przez amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wykonawców ASCAP w 2006 (za Eppur si muove).

Twórczość Krzysztofa Wołka obejmuje różnorodne spektrum prac: od czysto akustycznych utworów muzycznych, poprzez muzykę elektroakustyczną, improwizowaną, po różnorodne formy instalacji i prac z pogranicza sztuk multimedialnych. Jako kompozytor i improwizator, stale współpracuje z rozmaitymi artystami i zespołami takimi jak Orkiestra Muzyki Nowej, Agata Zubel, Marek Chołoniewski, Jakob Kullberg, Defibrillator, Dominik Strycharski, czy Małgorzata Walentynowicz. Otrzymywał zamówienia od takich instytucji, jak festiwal „Warszawska Jesień”, Ernst von Siemens Stiftung czy SCI/ASCAP. Jego utwory i projekty były przedstawiane na międzynarodowych festiwalach muzyki i sztuki współczesnej w Europie, Ameryce Północnej i w Azji, m.in. na festiwalu "Warszawska Jesień", the University of Louisville New Music Festival, SEAMUS National Conference, SPARK Festival, the International Computer Music Conference, Audio Art Festival, International Contemporary Dance Conference, Musica Polonica Nova oraz ISCM World Music Days.

Jest zaangażowany w promocję współczesnej muzyki akustycznej, elektroakustycznej i sztuki multimedialnej. Oprócz nauczania na University of Louisville, Krzysztof Wołek wykłada gościnnie na uniwersytetach na całym świecie, m.in. na Akademiach Muzycznych w Katowicach oraz Krakowie, Columbia College Chicago, University of Chicago, University of Illinois at Urbana-Champaign oraz Indiana University.

Krzysztof Wołek jest członkiem międzynarodowych organizacji zajmujących się muzyką współczesną, takich jak International Society for Contemporary Music (ISCM), Związek Kompozytorów Polskich (ZKP), Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (PSME) oraz International Computer Music Association (ICME). Pełnił funkcje dyrektora University of Louisville New Music Festival. Zasiada w jury Grawemeyer Award for Music Composition i konkursu na kompozycję kameralną im. Franka Abbla. Od 2009 roku jest członkiem Komisji Programowej "Warszawskiej Jesieni".

aktualizacja: 2018 (wa), 2020 (ac)

Oficjalna strona kompozytora: www.krzysztofwolek.com  
 

 

Kompozycje

Three short pieces in Bartók style na fortepian (1995)

Sonata na trio instrumentów dętych drewnianych (1995)

Links na orkiestrę symfoniczną (1996)

Koncert na skrzypce i orkiestrę kameralną (1997)

L’homme et la mer na chór mieszany (1997)

Archealea na fortepian i taśmę (1998)

Duo 1998 na dwa klarnety (1998)

Kwartet smyczkowy (1998)

(A)Symmetrics na orkiestrę symfoniczną (1999)

For Madmen only! na saksofon tenorowy i fortepian (2001)

The Body na duży zespół (2003)

The Void na orkiestrę symfoniczną (2003)

Bend na flet, klarnet basowy, fortepian, perkusję, dwoje skrzypiec, dwie altówki, dwie wiolonczele (2003)

Imaginary Soundspace na wideo i elektronikę (2003)

Pusty na skrzypce solo (2004)

4Drums na cztery kongi lub bębny darabuca (2004)

Mobile Variations na sześciokanałową taśmę przestrzenną (2005)

Changing Lanes na kwartet smyczkowy i elektronikę (2005)

Eppur Si Muove (And Yet, it Does Turn) na sopran, zespół kameralny, czterokanałową przestrzenną elektronikę live i nagraną oraz video (2006)

Ins of Outs and Outs of Ins na dwa komputery (2007)

Un Claro Del Tiempo na sopran, flety, fortepian i elektonikę (2008)

Arguro na flety i elektronikę live (2009)

Elements na zespół kameralny i elektronikę live (2009)

4WayStop, improwizacja komputerowa (2009)

Strained Jaws, improwizacja na flet i 3 komputery (2010)

Improvised Rhizomes, improwizacja na wiolonczelę i 2 komputery (2010)

Transitivo, instalacja audiowizualna (2010)

Spark na wiolonczelę i orkiestrę (2010)

Collective Improvisation na sopran, flet, fortepian i elektronikę live (2011)

Agenda na improwizujący saksofon i komputer (2011)

Yamantaka na dwie marimby i taśmę (2011)

Bouncing, instalacja audiowizualna (2012)

Motions, Stases na fortepian i zespół kameralny (2012, 2014)

Bouncing, audiowizualna instalacja z kontrolerem kinect (2013)

Roots, improwizacja na altówkę i dwa komputery (2013)

Gest-Reakcja-Manipulacja-Interpretacja, improwizacja na głos, flety proste, puzon, dwa komputery i dwie tancerki (2013)

Open Boarders, improwizacja na sopran, fortepian, gitarę elektryczną i komputery (2014)

Błoto na zespół kameralny i fixed media (2015)

Zero Gained, improwizacja na no input mixer (2016)

Nici, opera kameralna na bazie opowiadania Stanisława Lema “Jak Ocalał Świat” (2016)

Na N na sopran i fortepian (2016)

Spin na orkiestrę symfoniczną i live electronics (2017)

Various forms of Friction na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2017)

Various forms of Friction na wiolonczelę i sinfoniettę (2017)

Echo Psów na sopran i fortepian (2018)

Amplified, What is There? na amplifikowany klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian (2018)

Shadowings na altówkę i live electronics (2019)

Missing Voices na flet, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (opcjonalnie) (2019)

Dyskografia

Krzysztof Wołek – Elements, Agata Zubel – sopran, Szymon Bywalec – dyrygent, Orkiestra Muzyki Nowej (ACD 188) (2012)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry