kompozytor, pianista i pedagog; ur. 5 grudnia 1899, Dunajowce na Podolu; zm. 11 lipca 1980, Katowice. Pochodził z rodziny o długich tradycjach muzycznych: jego ojciec Michał i dziadek Mikołaj byli organistami; udzielali mu pierwszych lekcji gry na fortepianie i organach. W latach 1913-15 uczył się gry na fortepianie w szkole muzycznej pod kierunkiem Nowackiej i Hanickiego, w latach 1916-17 u Aleksandra Wielhorskiego w Kamieńcu Podolskim. Studia uniwersyteckie odbył w Kijowie (doktorat z zakresu filologii słowiańskiej) oraz Warszawie (matematyka i prawo). W latach 1920-24 studiował w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie grę na fortepianie w klasie Aleksandra Michałowskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Felicjana Szopskiego i Witolda Maliszewskiego. Studia kompozytorskie kontynuował od 1929 do 1932 u Nadii Boulanger w Paryżu.
W 1924 rozpoczął stałą działalność koncertową jako pianista w kraju i za granicą – grał we Francji, Czechosłowacji, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, we Włoszech, w krajach nadbałtyckich, Holandii, Anglii i Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie zajmował się pracą pedagogiczną – w latach 1924-39 był profesorem gry na fortepianie i teorii w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
W 1927 uczestniczył w I Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na którym zdobył wyróżnienie, w 1932 otrzymał II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Kronenberga za Koncert fortepianowy, Złoty Medal za balet Powrót na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu (1937).
Podczas II wojny światowej prowadził kawiarnię "Salon Sztuki” przy Nowym Świecie 27 w Warszawie, gdzie urządzał koncerty muzyki kameralnej i solistycznej, pomagając w ten sposób wielu osobom znajdującym się bez środków do życia i jednocześnie prowadząc działalność konspiracyjną. Za to w 1943 Bolesław Woytowicz został aresztowany przez hitlerowców i siedział miesiąc w Pawiaku. W kawiarni występowali: Eugenia Umińska, Irena Dubiska, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Zbigniew Drzewiecki, Paweł Lewiecki, Ewa Bandrowska-Turska, Wiktoria Calma, Ada Sari, Adam Didur i inni. Grano tu m.in. sonaty fortepianowe Ludwiga van Beethovena, kwartety Antonína Dvořáka, Grażyny Bacewicz, Romana Palestra, Kazimierza Wiłkomirskiego, samego Bolesława Woytowicza, a także utwory Stefana Kisielewskiego i Witolda Lutosławskiego. Odważną działalność Bolesława Woytowicza niejednokrotnie opisywali jego koledzy na stronach swoich wspomnień.
Po zakończeniu wojny Bolesław Woytowicz kontynuował działalność artystyczną głównie w Katowicach, Krakowie i Warszawie.
Jako kompozytor został laureatem Nagrody Państwowej I stopnia za II Symfonię "Warszawską" (1948), I nagrody Festiwalu Muzyki Polskiej w 1951 za kantatę Prorok, I nagrody tego samego Festiwalu w 1956 za Kwartet smyczkowy nr 2.
Od 1945 do 1975 prowadził klasę fortepianu i kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, ponadto pełnił funkcje rektora (1946), dziekana Wydziału Teorii i Kompozycji, kierownika katedry fortepianu (1962–1963). Uczył kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1958-61). W latach 1963-79 prowadził także klasy kompozycji i fortepianu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, do 1969 roku pełniąc funkcję kierownika I katedry Fortepianu. Jego wychowankami byli pianiści – Urszula Mitręga, Zofia Owińska, Irena Protasiewicz, Monika Sikora-Wojtacha, Maria Szraiber i Zbigniew Śliwiński oraz kompozytorzy – Tadeusz Baird, Wojciech Kilar, Witold Szalonek, Józef Świder, Romuald Twardowski, Piotr Paweł Koprowski. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych – w Warszawie (m.in. Konkurs Chopinowski), Bolzano, Montrealu, Budapeszcie, Paryżu i Rio de Janeiro.
Należał do Związku Kompozytorów Polskich, w którym pełnił funkcję prezesa Zarządu Głównego (1939 i 1945), wiceprezesa (1951–1954), kilkakrotnie był wybierany na członka Zarządu Głównego. Zasiadał w gremium Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Sztuki, Rady Programowej wydawnictw na fortepian PWM, Rady Naukowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina. Był autorem ministerialnych programów nauczania w wyższych szkołach muzycznych.
Poświęcał też czas na prace edytorskie: temu wybitnemu kompozytorowi i pianiście zawdzięczamy przygotowanie do wydania szeregu utworów fortepianowych, m.in. Ludwiga van Beethovena, Claude’a Debussy’ego, Edvarda Griega, Isaaca Albéniza i Franza Liszta.
Uhonorowano go wieloma prestiżowymi nagrodami i odznaczeniami: Państwową Nagrodą Muzyczną za całokształt pracy w dziecinie muzyki (1937), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1937), Orderem Sztandaru Pracy II i I klasy (1949 i 1955), Państwową Nagrodą Artystyczną I stopnia (zespołowa) w dziale muzyki za przygotowanie kandydatów do Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (1950), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1952), Medalem 10-lecia Polski Ludowej (1955), Odznaką 1000-lecia Państwa Polskiego, dwukrotnie Nagrodą ZKP (w 1958 za całokształt twórczości oraz w 1980 za zasługi dla polskiego życia muzycznego w czasie okupacji hitlerowskiej), dwukrotnie Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1964, 1965), Medalem 100-lecia Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (1970).
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.