kompozytor i dyrygent; ur. 27 maja 1971, Warszawa. Ukończył z wyróżnieniem kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego (1996) oraz dyrygenturę w klasie Ryszarda Dudka (1997) w Akademii Muzycznej w Warszawie. Uczestniczył w kursach dla młodych kompozytorów, m.in. w Wakacyjnych Kursach w Kazimierzu Dolnym (organizowanych przez PTMW), Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii (organizowanych przez Fundację Gaudeamus), Międzynarodowych Kursach Muzyki Komputerowej w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił także w Accademia Musicale Chigiana w Sienie (pod kierunkiem Gianluigi Gelmetti’ego), podczas International Bartók Seminar w Szombathely (pod kierunkiem Zoltána Pesko i Lászlo Tihányi) oraz International Master Course for Conductors w Budapeszcie (pod kierunkiem Yurija Simonova).
Maciej Żółtowski otrzymał dwukrotnie – w 1993 i 1994 – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 1995 – Stypendium im. Tadeusza Bairda, w 2000 – Stypendium dla Młodych Dyrygentów Japońskiej Fundacji Muzycznej JESC, zaś w 2002 – Stypendium Funduszu Popierania Twórczości w Ministerstwie Kultury.
Ma na swoim koncie wiele osiągnięć w dziedzinie kompozycji i dyrygentury.
W 1995 zdobył II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Victimae paschali laudes na chór mieszany (1994). Jest także finalistą Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu w Tokio w 1999, podczas którego prezentowane były jego Cztery utwory na orkiestrę (1994).
W swojej twórczości wykorzystuje często doświadczenia pozaeuropejskich kultur muzycznych oraz orientalne instrumentarium. Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach, m.in. „Droga” w Gdańsku, „Warsztaty Perkusyjne” w Bydgoszczy, „Alkagran” w Czechowicach-Dziedzicach, „Conversatorium” w Legnicy, „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Białymstoku, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Jeunesses Musicales” w Kielcach, „Europe-Asia” w Kazaniu w Tatarstanie, „Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki” w Odessie, „Roaring Hooves” w Mongolii, „Sound Ways” w Petersburgu, Światowe Dni Muzyki 2002 w Hongkongu oraz zarejestrowane na płytach CD, m.in. przez takie wytwórnie płytowe, jak: Acte Préalable, CordAria, DUX, Falconia Records, ZFR Records. ,p>W latach 1994-96 był przewodniczącym Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, w latach 1996-97 członkiem Kolegium Muzycznego Polskiego Radia. W latach 1995-2000 pełnił funkcję sekretarza generalnego, a od 2001 do 2003 był prezesem Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales de Pologne” i sprawował funkcję sekretarza Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Od 2010 r. jest prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
Równolegle z pracą twórczą Maciej Żółtowski prowadzi działalność dyrygencką. W 2002 został półfinalistą X Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Telewizji Węgierskiej im. Jánosa Ferencsika. Był założycielem, a także – w latach 1989-95 – dyrygentem Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales „Con Spirito”, z którą koncertował w kraju i za granicą oraz dokonał wielu prawykonań utworów młodych kompozytorów polskich. Następnie współpracował z Polską Orkiestrą Jeunesses Musicales, z którą dokonał wielu nagrań muzyki polskiej. Niektóre z nich zarejestrowane zostały na trzech płytach wytwórni Acte Préalable.
Ponadto pracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą: w Europie, Azji i Ameryce Północnej: Deutsches Kammerorchester Berlin, Vogtland Philharmonie (Niemcy), Lisbon Metropolitan Orchestra (Portugalia), Liszt-Wagner Orchestra, Matáv Symphony Orchestra (Budapeszt), North Hungarian Symphony Orchestra w Miskolc, Savaria Symphony Orchestra w Szombathely, Sofia Festival Orchestra, Shumen State Symphony (Bulgaria), Wuhan Symphony Orchestra (Chiny), Pilsen Philharmonic (Czechy), Sinfonia Finlandia Jyväskylä, Mikkeli City Orchestra (Finlandia), Las Colinas Symphony Orchestra, Symphony Arlington, Garland Symphony Orchestra (USA), Krasnoyarsk Symphony Orchestra, Voronezh Philharmonic Orchestra (Rosja), Orchestra Filarmonica Nino Rota, Orchestra da Camera del Trasimeno (Włochy), Orquesta Sinfónica del Estado de México, Orquesta de Cámara de Bellas Artes, Orquesta Sinfónica de la Universidad de Guanajuato, Orquesta Sinfónica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Orquesta Sinfónica de Yucatán (Meksyk), Çukurova State Symphony Orchestra (Turcja), z orkiestrami polskich filharmonii: Białostockiej, Bałtyckiej, Jeleniogórskiej, Kieleckiej, Koszalińskiej, Olsztyńskiej, Poznańskiej, a także z Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Koncertował również z Zespołem Kameralistów Polskich „Camerata Vistula”, Warszawską Grupą Perkusyjną i Wota Percussion Group.
W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cyprus State Orchestra, z którą poprowadził przeszło 80 koncertów, przedstawień baletowych i operowych, a także kilka tournée zagranicznych – m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, Danii i Grecji. Współpraca ze Steinway Club – Cyprus zaoowocowała utrwalonymi na płytach koncertami z takimi artystami, jak Dimitris Sgouros i Thomas Duis oraz Koncertem na dziesięć fortepianów i orkiestrę.
W latach 2007-2017 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej. W 2009 ukazała się pierwsza płyta zespołu Grażyna Bacewicz - works for chamber orchestra, vol. I, zawierająca m.in. premierowe nagranie orkiestrowej wersji I Kwintetu fortepianowego z pianistą Bartłomiejem Kominkiem, wydana przez DUX Recording Producers. Krążek ten uzyskał nagrodę "Excepcional" hiszpańskiego magazynu "Scherzo" i "Pięć kamertonów" we francuskim magazynie "Diapason". Płyta została też nominowana do nagrody polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk 2009 oraz do International Classical Music Awards 2011 (d. Midem Classical Awards). Wraz z tą orkiestrą nagrał także utwory na orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego w serii "Penderecki Special Edition" wytwórni DUX. Od 2020 roku maestro pełni funkcję dyrektora muzycznego Catskill Symphony Orchestra w USA.
Maciej Żółtowski ma również bogate doświadczenie pedagogiczne. W latach 1996-2004 prowadził wykłady w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 2005–2006 był wykładowcą w Cyprus College w Nikozji.
Brał udział we współorganizacji regularnych wydarzeń rangi międzynarodowej, które jego staraniem o odbywały się w Radomiu: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” (wraz z PTMW), Międzynarodowa Akademia Dyrygentów (wraz z brytyjską Classic Concerts Trust), podczas której w latach 2008-2017 prowadził wykłady wraz z innymi mistrzami batuty, I Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów „Audite”(2017).
Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2002), otrzymał Radomską Nagrodę Kulturalną (2011), został odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Gow’, poemat symfoniczny na chór i wielką orkiestrę (1990)
Affecti na skrzypce i flet tenorowy prosty (1991)
Quincunx na flet, klarnet, dwa puzony i kontrabas (1992)
Quartetto per strumenti da corde na kwartet instrumentów mongolskich (1993)
Tantra na kwintet wokalny i organy (1993)
Anagoge per sarangi, percussione ed organo (1994)
Beg-tse na perkusję solo (1994)
Thang-ka na taśmę (1994)
Victimae paschali laudes na chór mieszany a cappella (1994)
Cztery utwory na orkiestrę (1994)
EMET na skrzypce i media elektroniczne (1995)
Beg-tse II na kwartet perkusyjny (1995)
Koncert klawesynowy (1995)
De libertate humana – Parts I per due cori misti, complesso di musica antica, complesso di musica moderna ed orchestra grande (1996)
Frühlingswinter, pieśń na baryton, klarnet i fortepian (1997)
Wiepers Dorf, pieśń na baryton, klarnet i fortepian (1997)
Intermezzi I na fortepian (1997)
Intermezzi II na fortepian (1998)
Intermezzi III na fortepian (1999)
Praeludium I na skrzypce (1999)
Zwischen Zeiten, projekt audiowizualny do tekstów Plotyna z instalacją świetlną na 4 perkusje, 4 oboje, 4 klarnety i taśmę (1999)
Passacaglia na fortepian (2000)
Praeludium II na skrzypce (2000)
Uwertura na zespół perkusyjny (2001)
Ballade Sakegura na fortepian (2002)
Madrigal na chór mieszany i kwartet smyczkowy (2007)
Cadenza I i II na flet solo (2009)
Cadenza I i II na obój solo (2009)
Ku Muzom na chór żeński a cappella do słów J. Kochanowskiego (2015)
Rymy na chór żeński i orkiestrę do słów Jana Kochanowskiego (2017)
3 x 9 na dwa flety i organy (2018)
Markuszewski Paweł, Żółtowski Maciej Tadeusz, w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.