Przejdź do głównej treści

Żuchowski Artur

Żuchowski Artur

  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytor, dyrygent i muzyk-instrumentalista; ur. 6 marca 1982, Mława. Ukończył klasę organów w Salezjańskim Liceum Muzycznym im. Ks. Antoniego Chlondowskiego w Lutomiersku (2001), Akademię Muzyczną w Łodzi w zakresie kompozycji pod kierunkiem Bronisława Kazimierza Przybylskiego. Studiował także dyrygenturę u Jana Miłosza Zarzyckiego i kompozycję w klasie Krzysztofa Knittla (2006) w Akademii Muzycznej w Łodzi. Odbył podyplomowe studia kompozycji pod kierunkiem Zbigniewa Bagińskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Pobierał prywatne lekcje u Elżbiety Wiesztord w Gdańsku. Jest ponadto absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Oświatą w Kujawsko-Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy. W roku 2019 uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie - sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej - kompozycja i teoria muzyki, specjalności - kompozycja.

Jest laureatem I Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego i I Konkursu Kompozytorskiego im. Feliksa Nowowiejskiego.

Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Funduszu Popierania Twórczości Muzycznej ZAiKS (2011).

Utwory Żuchowskiego wykonywane były na wielu koncertach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, koncertach Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (w tym na festiwalu „Warszawska Jesień” 2009, 2016), w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, koncertach organizowanych przez warszawski oddział Związku Kompozytorów Polskich. W roku 2017 Żuchowski otrzymał zamówienie na utwór Vocalisations przez First International Music Schools Young Pianists Festival "Sonorus Piece 2017". W ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, we współautorstwie z Alicją Gronau, Aliną Kubik, Katarzyną Kwiecień-Długosz, Zdzisławem Piernikiem, Marią Pokrzywińską, Edwardem Sielickim, Zbigniewem Bagińskim, Wojciechem Błażejczykiem i Zbigniewem Bargielskim skomponował operę Aforyzjada - opera w puzzlach (2018). Kilka utworów zostały wydane drukiem w wydawnictwie Ars Medica w Lisowicach.

Jako muzyk-instrumentalista, dyrygent i kompozytor występował m.in. w Warszawie, Łodzi, Lutomiersku, Poznaniu, Lubinie, Olsztynie, Świnoujściu, Ciechanowie, Gdańsku, Siegburgu, Haldensleben i Mińsku na Białorusi. Jest też autorem wielu aranżacji, opracowań i transkrypcji na różne zespoły.

. Współpracował z Katerą Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Akademickim Chórem „Bel Canto” Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii w Olsztynie, chórem „Sine Nomine” z Ciechanowa, Chórem Kameralny Discantus z Gowidlina, jak również wieloma zespołami, m.in. Scontri Ensemble i Kwartetem Smyczkowym „Fuerte”.

Ma duże zasługi w budowaniu bazy materiałowej polskiego szkolnictwa artystycznego pierwszego stopnia. Jeszcze w czasie studiów podjął pracę jako nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie. OD 2008 związany jest z gminnym Ośrodkiem Kultury w Grudusku, gdzie pełni funkcję dyrygenta gminnej dętej orkiestry. W roku akademickim 2008-2009 prowadził harmonię, instrumentację, propedeutykę kompozycji i aranżację w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. W latach 2014-2016 był pełnomocnikiem do spraw utworzenia szkoły muzycznej I stopnia w Przasnyszu. W 2016 został mianowany dyrektorem tej szkoły.

Od 2012 roku należy do Związku Kompozytorów Polskich; w latach 2012–2014 był członkiem zarządu Koła Młodych, od roku 2017 jest członkiem zarządu Warszawskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. Należał również do Stowarzyszenia „Ciechanowskie Forum Muzyczne”.

aktualizacja: 2018, 2023 (Wiktoria Antonczyk)

Kontakt
e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Twórczość

Zdaniem Zbigniewa Kozuba, bogactwo języka dźwiękowego Artura Żuchowskiego "jest oryginalne i ciekawe. Cechuje je wyrazistość obrazu i pewna fantazyjność przekazu dźwiękowego. Łączy on quasi- tonalność z atonalnym sonoryzmem, fragmenty eufoniczne ścierają się z fragmentami o skrajnej dysonansowości, kontemplatywność przeplata się z agresywną motoryką [...] Artur Żuchowski jest kompozytorem wszechstronnym, otwartym na nowe zjawiska estetyczne i kulturowe".

 

Kompozycje

Suita na organy (2000-2001)

Trzy pieśni na baryton i fortepian (2002-2005)

O miłowaniu na recytatora, chór mieszany, organy i orkiestrę (2004)

Uwertura na orkiestrę dętą (2004-2005)

Sonata na fortepian (2005)

Fantazja [wersja I] na organy (2005)

Fantazja [wersja II] na organy i orkiestrę (2005)

Sonata na akordeon

(2005)

Na oczy nieznajomej na baryton, skrzypce i fortepian (2006)

Myśli symfoniczne na orkiestrę (2006)

Zamiast listu na akordeon (2006-2007)

Duo [wersja I] na trąbkę i organy (2006-2007)

Koncert kameralny nr 1 na 11 instrumentalistów (2007)

Koncert na akordeon, saksofon altowy i orkiestrę (2007-2008)

Duo [wersja II] na trąbkę i organy (2008)

Suita Festiva na orkiestrę (2010)

Surrealizm na flet, saksofon altowy, wiolonczelę, akordeon, perkusję i aktora do słów Ewy Lipskiej (2010)

Sonata na akordeon nr 2 „Smętek” (2010)

Magnificat warmińskie [wersja I] na chór i orkiestrę kameralną (2010)

Witaj Krzyżu Zwycięski na czterogłosowy chór (2010)

Magnificat warmińskie [wersja II] na chór i kwintet smyczkowy (2010)

Zaczarować czas, muzyka-pantomima na wokalistę-aktora, taśmę i instrumenty perkusyjne dla widzów najmłodszych (2010)

Hymn na cześć Jezusa, muzyka użytkowa na chór wiernych i organy do słów Leszka Jana Rogalskiego (2010)

Śpieszmy się na chór czterogłosowy do słów ks. Jana Twardowskiego (2011)

Walc luster na zespół kameralny (2011)

Walc nr 2 „Wiedeński” na zespół kameralny (2011)

Whithout a Conductor for a few optional instruments - all together, or each individually (2011)

Warmia i Mazury suita na chór czterogłosowy (2011)

Großes Solo für Anton na skrzypce solo (2013)

Cebula do słów Wisławy Szymborskiej na chór dwugłosowy i fortepian, lub bez fortepianu (2013)

LULLA(B)YSCHERZO czyli krótkie wariacje szkolne na jeden z szopenowskich tematów na wokal, wibrafon, zestaw perkusyjny, gitarę, fortepian i akordeon (2014)

Sine Nomine Missa [wersja I] na chór mieszany i zespół smyczkowy (2015)

Fantazja nr 2 na organy (2016)

Pieśni zalotne i miłosne na klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2016)

Sine Nomine Missa [wersja II] na chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną  (2017)

Sonata na fortepian nr 2 "Aforystyczna"  (2018)

Psalm 126 na mezzosopran i fortepian  (2019)

Intermezzo na waltornię i fortepian  (2020)

Allegro con bravura na klarnet i fortepian (2020)

Adagio na skrzypce i fortepian  (2020)

Był i tam na mezzosopran i fortepian do słów Marii Korzeniewskiej (2020)

Monodia na fortepian  (2021)

Paderewski Postscriptum na fortepian  (2021)

Counterpoints na flet solo  (2021)

Invention na 2 flety (2021)

Things to one's self: I. When you arise in the morning na chór mieszany do słów Marka Aureliusza (2021)

Concertino na trąbkę i fortepian  (2021)

Larghetto e piú mosso na klarnet i fortepian  (2021)

Soundtrack Konopnicka  (2022)

Sonata na klarnet i fortepian  (2022)

Cadenza na trąbkę i fortepian  (2022)

Voile tessitura na flet i klarnet  (2022)

Wesołych świąt na mezzosopran i fortepian do słów Marcina Rykowskiego  (2022)

Epic Story na trąbkę i fortepian  (2022)

Trzy kołysanki na fortepian  (2022)

Incidental Music na saksofon altowy i fortepian  (2023)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry