Skip to main content

Zagajewski Artur

Zagajewski Artur

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor

kompozytor; ur. 10 kwietnia 1978, Tomaszów Mazowiecki. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki u Ryszarda Daniela Golianka (2005) oraz kompozycję w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego (2008) w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2004-2006 uczestniczył w zajęciach Studia Muzyki Komputerowej Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzonych przez Krzysztofa Knittla. W roku 2012 obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji pod kierunkiem prof. Zygmunta Krauze. Brał udział w kursach prowadzonych przez prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Grażynę Pstrokooską-Nawratil (Akademia Muzyczna we Wrocławiu).

Jest laureatem: Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „850 Jahre Cottbus – Musikalische Bilder einer Stadt” (wyróżnienie za utwór Lichtspiele in der Oberkirche, 2006), dwóch edycji konkursu BMW Crash! organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie (wyróżnienie w 2006 za utwór TR13 oraz nagroda główna w 2007 za utwór Re-cykl (...a jej duszę poszarpaną...)), 48. oraz 50. edycji Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dwukrotnie II nagroda w 2007 za utwór Glassmusic-motet oraz w 2009), V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy w Słupsku (wyróżnienie za Secession Club, 2007), konkursu kompozytorskiego organizowanego w ramach Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka” w Krakowie (wyróżnienie, 2009), III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (I nagroda, 2009) oraz konkursu „in-OUT-side” organizowanego w ramach Sound Screen Festival w Bydgoszczy (nagroda główna, 2009). W roku 2010 został laureatem statuetki Łódzkie Eureka; w roku 2014 jego Stabat Mater zostało nominowane do Wrocławskiej Nagrody Polonica Nova. W maju 2017 jego utwór brut reprezentował Polskie Radio i otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo. W 2017 roku sukcesy kompozytora zostały podsumowane prestiżową nominacją do Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku, a w 2018 roku do Paszportów Polityki.

Jego utwory wykonywane były podczas festiwali: „Dźwiękowe perspektywy ekranu. Muzyczne laboratorium sztuk” (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), „Kolory Polski” (Filharmonia Łódzka), "Muzyka w Starym Klasztorze" (Łódź),  Sound Screen Festival (Bydgoszcz), Łódzkie Spotkania Baletowe (współpraca z Pauliną Wycichowską), „Warszawska Jesień”, „Musica Polonica Nova” (NFM, Wrocław), „Festiwal Prawykonań” (NOSPR, Katowice), VII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY (Lublin), „Loop Festival” (Bruksela), „Internationaal Kamermuziekfestival” (Schiermonnikoog, Holandia), „33 International Ankara Music Festival” (Turcja), „Lodz Nacht in Stuttgart” (Niemcy), „Fokus Łódź Biennale” oraz cykl contem.ucha (Filharmonia Łódzka), „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projekcji Multimedialnych w Brnie” (Czechy), „Łódzka Wielkanoc Muzyczna”, „Retroperspektywy” (Łódź), „Alkagran” (Czechowice-Dziedzice), „Festiwal Muzyki Organowej” (Inowrocław), „Międzynarodowe Spotkania Artystyczne Experyment” (Zbąszyń), „Musica Privata” (Łódź), „Musica Moderna” (Akademia Muzyczna w Łodzi), a także w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (Kraków).

W latach 2005-2008 współpracował z artystą video Michałem Brzezińskim. Ich prace prezentowane były na pokazach m.in. w Łodzi, Gdańsku, Krakowie, Warszawie i Poznaniu. W 2016 roku został zaproszony do udziału w MusMa European Broadcasting Project. Współpracował z aktorem Arkadiuszem Jakubikiem, wiolonczelistą Dominikiem Połońskim, śpiewaczką Agatą Zubel, flecistką Ewą Liebchen, klawesynistką Gośką Isphording, choreografką Pauliną Wycichowską, performerką Zorką Wollny, reżyserem Piotrem Stasikiem (ich Opera o Polsce otrzymała w 2019 roku nominację do Polskich Nagród Filmowych ORŁY w kategorii Film Dokumentalny), a także z zespołami: Bang on a Can All-Stars, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski, Kwartludium, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Hashtag Ensemble, Arte dei Suonatori, Polish Cello Quartet, Małe Instrumenty, Hańba!

Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, prezentując je w formie wykładów (Warsztaty Muzyki Rozrywkowej – Akademia Muzyczna w Łodzi, Ogólnopolska Konferencja Dla Nauczycieli Szkół Artystycznych organizowana przez CENSA oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) oraz publikacji („Glissando”, „Operomania”). W ramach działalności popularyzatorskiej prowadzi wykłady i warsztaty dla młodzieży z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Był członkiem Jury m.in. Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear (Akademia Muzyczna we Wrocławiu). Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Artur Zagajewski pełni funkcję adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi.

 

aktualizacja: 2013 (ai), 2017 (wa), 2020 (ac)

Strona internetowa kompozytora: http://arturzagajewski.com/

 

Kompozycje

Sonata na fortepian (2003) Muzyka na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2004) Fade In, Fade Out na cztery gitary elektryczne (2005) Sonata na dwa klawesyny (2005) Secession Club na saksofon altowy i taśmę (2005) TR13 na taśmę (2005) Krach 44 na taśmę (2006) Resonce na fortepian (2006) Nos qui vivimus I na flet, chór szkolny, fortepian i szkolny zespół smyczkowy (2006) Nos qui vivimus II na chór mieszany (2006) Lichtspiele in der Oberkirche na akordeon i orkiestrę smyczkową (2006) Trzy pieśni do słów Tadeusza Różewicza na sopran i altówkę (2006) Chambermusic for 11 Instruments (2006) Glassmusic-motet na głos żeński, wiolonczelę, akordeon, fortepian i taśmę (2006) Re-cykl I-IV na taśmę (2007) 15-40. Light na flety proste i taśmę (2007) Rotom na orkiestrę symfoniczną (2007) Re-cykl (...a jej duszę poszarpaną...) na alt i taśmę (2007) See me na jednego wykonawcę i taśmę (2007) Fuzz G.B. na taśmę (2008) Zalśnienia na orkiestrę i taśmę (2008) Birds na zespół kameralny (w różnych wersjach) i taśmę (2008) Liście na zespół kameralny (2008) unhum na orkiestrę symfoniczną (2009) mixes na taśmę i radiomagnetofon (2009) Orgadronum na chór kameralny (2009) Song of Nature na głos żeński, rurę PCV, fortepian preparowany, bęben i komputer (2010) Płatki żółtej róży na wiolonczelę i taśmę (2010) brillante na taśmę (2010) Sceny chronofotograficzne, balet (2011) Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy koncert/performance we współpracy z Zorką Wollny i Anną Szwajgier (2011) Stabat Mater na cztery chóry mieszane i orkiestrę (2012) canto na 16 muzyków (2012) EC 14 na 4 tuby PCV (2012) Nature Morte na 24 tuby PCV (2013) Traktion Eins na wiolonczelę solo (2013) brut na wiolonczelę i zespół (2014) Słuchodrzewisko instalacja dźwiękowa na flet, klarnet, obój, trąbkę i dwa puzony (2014) Solid na skrzypce (lub wiolonczelę) i marimbę (2014) Canzona na 5 wiolonczel (2014) Mechanofaktura na skrzypce, klarnet basowy, perkusję, fortepian (syntezator) (2015) Drzeworyty na klarnet basowy, perkusję, gitarę elektryczną, fortepian, wiolonczelę, kontrabas i taśmę (2015) La città futurista na 16 amatorów i orkiestrę (2015) circulatio na akordeon, akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę (2015) blokhaus C na obiekty dźwiękowe (2015) mixes 2 na organy i elektronikę (2015) sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele (2016) Staloocy na 2 głosy punkrockowe, akordeon ćwierćtonowy, perkusję, gitarę elektryczną, fortepian/syntezator i komputer (2016) Chanson na głos żeński (lub instrument melodyczny) i wiolonczelę (2016) Opera o Polsce na klarnety, perkusję, gitary elektryczne, syntezator, akordeon ćwierćtonowy, skrzypce i wiolonczelę (2016) Composition arithmétique na flet piccolo i taśmę (2017) Marsz na chór amatorów i orkiestrę (2017) Modulor na akordeon ćwierćtonowy i cztery kontrabasy (2017) Święty Boże, Święty Mocny na głos męski i orkiestrę kameralną (2018) Koncert na dwa flety i orkiestrę (2019) Pieśni konstruktywistyczne na głos żeński z perkusją i kwartet smyczkowy (2019) triplum na skrzypce, flet basowy, wiolonczelę i ścieżki audio z taśmą (z Suity pieśni miłosnych składającej się z pięciu części, z których każda jest dziełem innego kompozytora: Macieja Jabłońskiego, Agnieszki Stulgińskiej, Krzysztofa Wołka, Ryszarda Lubienieckiego i Artura Zagajewskiego) (2019) chanson - solide na 2 marimby (2019) LA MER/watch?v=y1RpVZNSw6k na zespół kameralny (2019) ricercar na 8 wiolonczel (2019) POWERBIT! na głosy, toy pianos i syntezator do fragmentów Innych ludzi Doroty Masłowskiej (2019) Muzyka madrygałowa na chór 6-głosowy i 6 instrumentów (2019) EUR (post cold wave new synth romantic punk) na flet piccolo, klarnet basowy, altówkę, gitarę elektryczną, syntezator i perkusję (2020) Danses polonaises na 2 fortepiany, 2 synezatory i taśmę (2020) und nur dieser Wind na orkiestrę (2021) krach na 2 oboje i ścieżkę dźwiękową (2021) 7 na fortepian, trabkę, klarnet, klarnet basowy, altówkę i komputer (2021)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry