kompozytorka, muzykolog i bibliotekarz; ur. 1 stycznia 1946, Poznań. W latach 1964-69 studiowała kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. W 1974 ukończyła dwuletnie Studium Podyplomowe Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w 1976 uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych. W 1981 przez trzy miesiące uczestniczyła w kursie sonologii w Instytucie Sonologii na Uniwersytecie w Utrechcie w Holandii. W 1985 przebywała przez miesiąc na stypendium muzykologicznym na Uniwersytecie w Oxfordzie, a w 1987 na pięciomiesięcznym stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Stanach Zjednoczonych.
Jest laureatką konkursów kompozytorskich, m.in. w 1969 otrzymała III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim na hejnał miasta Kamień Pomorski, w 1970 – wyróżnienie za A ave na recytatora, sopran, chór męski i zespół kameralny (1970) na XIII Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie, w 1979 – wyróżnienie za utwór Aenigma na zespół instrumentalny (1979) na Konkursie Kompozytorskim w Białymstoku, w 1980 – nagrodę specjalną za ilustrację muzyczną do filmu animowanego Joasia i Smok Tomasz na Festiwalu Filmów Animowanych w Zagrzebiu, w 1984 – II nagrodę za Spacery kosmiczne na szkolny zespół instrumentalny (1983) na Konkursie Kompozytorskim w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu.
Jej utwory były wykonywane w Polsce, m.in. w Poznaniu (podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej), Gnieźnie, Warszawie (w ramach „Warszawskiej Jesieni”), Łodzi, Katowicach, Kaliszu, Krakowie, Szczecinie, Zielonej Górze, Olsztynie i Legnicy, jak również za granicą (Brno, Zagrzeb, Berlin, Landshut, Hamburg i Los Angeles), a także wydane przez Chiola Music Press i PWM w Krakowie.
W 2002 na płycie CD ukazała się jej kompozycja organowa Magnificat w wykonaniu Elżbiety Karolak.
Jako muzykolog i bibliotekarz Barbara Zakrzewska od 1972 do 1998 pracowała w Sekcji Zbiorów Muzycznych Biblioteki Głównej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (od 1980 pełniła również funkcję kierownika), a od roku akademickiego 1998 do 2002 - w Polish Music Center na University of Southern California w Los Angeles.
Jest autorką 65 utworów i ponad 80 prac, w tym ośmiu książek. Wygłosiła ponad dwadzieścia wykładów w Polsce, Niemczech, we Włoszech, Szwecji i Stanach Zjednoczonych.
Barbara Zakrzewska mieszkała w latach 2004-2016 w Houston w stanie Teksas, kontynuując działalność muzykologiczną i kompozytorską. W 2002 ukazały sie w druku jej utwory dla dzieci: Children's World per pianoforte (Pescara "Chiola Music Press" 2002). Jej pieśni religijne były wykonywane w Los Angeles na USC (Jolanta Tensor - sopran, 2000), i w Houston w kościele Our Lady of Czestochowa (Joanna Pawlas - sopran, Dariusz Pawlas - organy, 2014).
aktualizacja: 2005 (mk), 2016, 2022 (wa)
Kontakt
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kompozycje
Wariacje na fortepian solo (1964)
Sonatina na fortepian (1965)
Wieczność na sopran i instrumenty perkusyjne (1966)
Przywidzenia na chór mieszany, sopran i zespół kameralny (1967)
Rytm świateł i cieni na organy i kotły (1967)
Riflettere na flet solo (1968)
Skrzypce na sopran, klawesyn i tamburyn (1968)
Fortepian na sopran, marimbafon i dzwonki (1968)
Sinfonietta na orkiestrę (1968)
Tetragonos tri fatos na orkiestrę (1968-69)
Pokolenie na sopran, trąbkę, kontrabas i talerze (1969)
A ave na recytatora, sopran, chór męski i zespół kameralny (1970)
Klimaty na kwartet smyczkowy (1972)
Medium na saksofon, fortepian, wibrafon, talerze i kontrabas (1974)
Genetrix na sopran, orkiestrę smyczkową i perkusję (1974)
Muzyka Platońska I na skrzypce, fortepian, organy, harfę, czelestę i dzwonki (1974)
Muzyka Platońska II na orkiestrę smyczkową i perkusję (1974)
Wysokie drzewa na chór mieszany a cappella (1975)
Do światła na róg, skrzypce i harfę (1975)
Tryptyk perkusyjny dla pięciu wykonawców (1975)
Królewna Śnieżka, balet-pantomima na chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1976)
Tempus na flet, dwie trąbki, dwa puzony, harfę i kotły (1976)
Lokomotywa na szkolny zespół perkusyjny (1976)
Muchy na pięć kontrabasów (1977)
Arrampicata na orkiestrę (1977)
Contrary Music na chór męski i orkiestrę (1977-78)
S.O.S. na flet, saksofon, 4 tempelbloki i skrzypce (1978)
Hymn na chór mieszany a cappella (1978)
Witaj, jasności na chór męski a cappella (1978)
Ludowa mozaika na dziecięcy zespół instrumentalny (1978)
Star dust, koncert skrzypcowy (1978)
Choinka w lesie na głos i fortepian (1978)
Aenigma na zespół instrumentalny (1979)
Repetition na klawesyn solo (1979)
Dream na kwartet smyczkowy (1979)
Fantazja ludowa na flet i kwartet smyczkowy (1979)
Deus meus na organy solo (1980)
Les Carrillons na fortepian i orkiestrę (1980)
Świat dziecka, pięć utworków fortepianowych dla dzieci (1980)
Solitude na kontrabas, flet i perkusję (1980)
Na mlecznej drodze na kwartet smyczkowy (1980)
Piosenka o samochodziku na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
Piosenka o orle na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
Rzeka na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
Kwiaty w palmiarni na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
Orazione per orchestra (1981)
Trzy pieśni religijne na sopran i fortepian (1981-83)
Erotic na trzy flety, wibrafon, czelestę i harfę (1982)
Miazga na orkiestrę symfoniczną (1983)
Spacery kosmiczne na szkolny zespół instrumentalny (1983)
Trzy utworki na fortepian (1983)
Daj nam pokój, o Panie, pieśń religijna na głos z fortepianem (1983)
Cisza i ciemność [wersja I] na chór mieszany a cappella (1984)
Cisza i ciemność [wersja II] na kwartet smyczkowy (1984)
Rzecz błazna na głos i fortepian (1985)
Zatańczyła raz piła z toporem na głos solo (1985)
Reminiscences na zespół kameralny i taśmę (1985)
Buffo, piosenka aktorska na głos i fortepian (1985)
Warmio moja, kantata na sopran, chór mieszany, flet i orkiestrę smyczkową (1985)
Magnificat na chór mieszany a cappella (1985)
Spectrum music na komputer (1986)
Preludium na temat „Zbliżam się w pokorze” na organy solo (1987)
Magnificat na organy solo (1989)
Manhattan na syntezator, taśmę, saksofon i perkusję (1990)
Arterie, muzyka syntezatorowa (1991)
Up and down na saksofon solo (1993)
Waving, muzyka komputerowa na taśmę (1996)
Blessed Are The Merciful. Hymn z okazji Roku Miłosierdzia na głos żeński, 3-głosowy chór żeński i organy (2016)
Publikacje
książki
Ze skarbów bibliotek wielkopolskich [we współautorstwie z K. Michałowskim, Z. Pietraszkiem, U. Puckalanką], Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980
Życie muzyczne Pomorza w latach 1815 - 1920, Akademia Muzyczna im. St.Moniuszki, Gdańsk 1982
Przewodnik po sieci bibliotecznej UAM i innych bibliotekach naukowych miasta Poznania [we współautorstwie z M. Jagielską, H. Kozak], Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1984
Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, dawniej Koło Śpiewackie Polskie, 1885-1985 [we wpółautorstwie z E. Grabkowskim, K. Winowicz], Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1985
Muzyczny ruch wydawniczy w Wielkopolsce (1815-1975): materiały źródłowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, Bydgoszcz 1986
Muzyka w prasie i czasopismach poznańskich z lat 1831-1870: bibliografia, Uniwersytet im. A.Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1989
Libretta operowe w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Katalog [we współautorstwie z A. Ochmańską, A. Spaleniak], Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1995
Amerykańskie kariery muzyków polskich na przełomie XIX i XX wieku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, Poznań 2022
Ruch śpiewaczy w Wielkopolsce pod zaborem pruskim, Rhytmos, Poznań 2022
artykuły
Towarzystwa śpiewacze im. S. Moniuszki w Poznaniu , "Kronika Miasta Poznania" 1976 nr 4 s.55-66
Działalność wielkopolskich chórów kościelnych w latach 1870 - 1918, "Muzyka" 1977 nr 3, s. 61-73
Brno. Dni muzyki współczesnej, "Ruch Muzyczny" 1978 nr 17, s.10-11
Młode pokolenie kompozytorów polskich o sobie, "Ruch Muzyczny" 1979 nr 26 s.13-14
Z dziejów polskiego świeckiego ruchu śpiewaczego w Wielkim Księstwie Poznańskim (lata 1870-1892), "Muzyka" 1979 nr 2 s. 95-112
Życie muzyczne w Wielkopolsce w 35-leciu PRL [we współautorstwie z Kornelem Michałowskim], "Kronika Wielkopolski" 1980 nr 2/3, s.118-154
Wydawnictwa Związku Kół Śpiewackich na Wielkie Księstwo Poznańskie, w: Szkice o kulturze muzycznej XIX w., t. 4, Warszawa 1980
Z problemów dokumentacji muzycznej, "Przegląd Biblioteczny" 1980 nr 1 s. 57-69
Recepcja i kult Chopina w Poznaniu do 1870 roku, "Rocznik Chopinowski" 13, Warszawa 1981
Instytut Sonologii na Uniwersytecie w Utrechcie, "Ruch Muzyczny" 1982 nr 4 s.18-19
Sekcja Zbiorów Muzycznych, w: Zbiory Specjalne Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Informator pod red. K. Michałowskiego, Poznań 1983
VI Krajowa konferencja bibliotekarzy muzycznych. Wrocław 9-10 czerwca 1983, "Przegląd Biblioteczny" 1984, z.2, s.212-215
Informacja naukowa w muzykologii, w: Poradnik metodyczny dla wykładowców przedmiotu "Podstawy informacji naukowej" w uniwersytetach i wyższych szkołach pedagogicznych, cz.1, Poznań Warszawa 1984
Struktura niektórych typów dokumentów specjalnych, "Oświata i Wychowanie", Wersja B 1985 nr 18 (559), s.13-17
Oxfordzkie impresje, "Bibliotekarz" 1985 nr 10 s.10-14
Muzyka Karola Kurpińskiego w kulturze muzycznej dziewiętnastowiecznego Poznania, w: Karol Kurpiński i jego epoka, Towarzystwo Muzyczne im.Karola Kurpińskiego w Lesznie, Leszno 1985
Muzyka Feliksa Nowowiejskiego w kulturze muzycznej Poznania i Wielkopolski do 1918 roku, w: Muzyka na Warmii i Mazurach, WSP, Poznań 1986
W poszukiwaniu śladów polskiej kultury muzycznej w dziewiętnastowiecznej Ameryce. Impresje muzykologa, stypendystki Fundacji Kościuszkowskiej, "Razem" (San Francisco) vol.3, 1987 nr 5 s.14-15
XIV Kongres bibliotekarzy muzycznych w Sztokholmie, 9 15 VIII 1986 r., "Muzyka" 1987 nr 2 s.121-124
W poszukiwaniu śladów polskiej kultury muzycznej, "Ruch Muzyczny" 1988 nr 7 s.20-21
Kilka słów o muzyce komputerowej w Stanach Zjednoczonych, "Ruch Muzyczny" 1988 nr 11 s. 24
Z życia muzycznego Polaków w Chicago na początku XX w., "Muzyka" 1989 nr 4 s.125-131
VIII Krajowa Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych.Poznań, 17-19 czerwca 1991, "Przegląd Biblioteczny" 1991 [druk.1992] z.2 s.190-191
Działalność Sekcji Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, w: "Biblioteka Muzyczna", Warszawa 1992
Wrażenia z pobytu studyjnego w Oxfordzie od 15 stycznia do 10 lutego 1985, w: "Biblioteka Muzyczna", Warszawa 1992
Amatorski ruch chóralny w Wielkopolsce do I wojny światowej, w: Zorganizowany amatorski ruch chóralny w Wielkopolsce 1892-1992, Poznań 1992
Pomorskie wydawnictwa muzyczne w latach 1815-1920, w: Studia o bibliotekach i zbiorach polskich, t. 34, Toruń 1993
Życie muzyczne, w: Dzieje Poznania, t. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Poznań 1994
Technologia multimedialna - przyszłość działalności informacyjnej bibliotek, "Przegląd Biblioteczny" 1994 nr 1/2 s.103-108
XVIII Konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek IAML, "Przegląd Biblioteczny" 1994 nr 1/2 s.116-117
Śpiew chóralny a świadomość narodowo etniczna w regionie krajów bałtyckich. Międzynarodowa konferencja intersyscyplinarna w Lundzie, "Życie Muzyczne" 1995 nr 11/12 s. 27-28
XVII Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Bibliotek Muzycznych, Archiwów i Ośrodków Dokumentacji IAML (Helsingor 18 23.6.1995), "Przegląd Biblioteczny" 1996 z.1 s.56-58
Internet dla bibliotekarzy muzycznych, "Biblioteka" 1997 nr 1 (10) s. 25-48
Konferencja Miedzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Ośrodków Dokumentacji IAML w Perugii (1-6 września 1996), "Przegląd Biblioteczny" 1997 nr 2/3 s. 261-263
Stanisław Ogurkowski (1851-1909), w: Zrodziła ich ziemia mogileńska, Poznań 1997
Zusammenarbeit Polens mit internationalen Bibliographien RILM und RIPM, "Forum Musikbibliothek" 1997 nr 3 s. 230-236
Repertoire International de la Presse Musicale. Udział Polski w tym przedsięzięciu bibliograficznym, "Biblioteka" 1998 nr 2, s.111‑116
100 years ago: Polish pianists in the U.S., "Polish Music Reference Center, Newsletter", October 1998, Vol. 4, no. 10
100 years ago: Polish pianists in the U.S. Part II., "Polish Music Reference Center Newsletter", November 1998, Vol. 4, no. 11
100 years ago: Polish musicians in the U.S. Part III., "Polish Music Reference Center Newsletter", February 1999, Vol. 5, no. 2
Recent conferences. Poles at the Music Library Association: Report by Barbara Zakrzewska‑Nikiporczyk. [The 68th Annual Meeting of the American Music Library Association], "Polish Music Reference Center Newsletter", April 1999, Vol. 5, no. 4
Repertoire International de la Presse Musicale i udział Polski w tym przedsięwzięciu bibliograficznym, "Ruch Muzyczny" 1999 nr 9, s. 36‑37
Ignacy Podgórski and Polish Dance Orchestras in the U.S. (1930s and 1940s), "Polish Music Reference Center Newsletter" July 1999, Vol. 5, no. 7
Ignacy Podgórski and Polish Dance Orchestras in the U.S. (1930s and 1940s), "Polonia Kalifornijska" 1999 nr 9 (Rok 6), s. 21 - 24
Librarian's report, "Polish Music Reference Center Newsletter" December 1999, Vol. 5, no. 12
Życie muzyczne Pomorza, w: Historia Pomorza, t. IV (1850-1918), cz.II: Polityka i kultura, red. Stanisław Salmonowicz, Toruń 2002
Giovanni Pierluigi da Palestrina's Music in Poznan and Wielkopolska in the 19th Century and at the beginning of 20th Century, w: Palestrina e l'Europa, Pierluigi da Palestrina , Palestrina 2006
Wesołe tańce polskie, "Ruch Muzyczny" 2018 nr 2 s.81-82
Kanon XIX/XX: Lambert, "Ruch Muzyczny" 2018 nr 5 s.91-94
Kanon XIX/XX: Felix Borowski, "Ruch Muzyczny" 2018 nr 7 s.85-88
Kanon XIX/XX: Hofmann, "Ruch Muzyczny" 2018 nr 10 s.103-106
Kanon XIX/XX: de Zieliński, "Ruch Muzyczny" 2018 nr 12 s.83-86
Kanon XVIII/XIX: Henryk Wieniawski w Stanach Zjednoczonych, "Ruch Muzyczny" 2019 nr 11 s.81-83
hasła encyklopedyczne
Ogurkowski Stanisław,, w: Polski Słownik Biograficzny, z. 98, t. 23/3, Wrocław 1979
Bartkiewicz Tomasz Karol,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Barwicki Kazimierz Tomasz,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Barwicki Mieczysław,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wy dawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Braun Maksymilian,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Broekere Ludwik,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Dreżepolski Roman,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Drzewiecki Władysław,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Fierek Władysław,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Hennig Karl Raphael,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Klein Kazimierz,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Sikorski Czesław,, w: Wielkopolski Słownik Biograficzny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Poznań 1981
Towarzystwo Oświaty Ludowej,, w: Słownik polskich towarzystw naukowych, t. 2, cz. 2, Warszawa 1994
Towarzystwo Czytelni dla Kobiet,, w: Słownik Polskich Towarzystw Naukowych, t. 2, cz. 3, Warszawa 1996
Sikorski Czesław,, w: Polski Słownik Biograficzny, z.154, Kraków 1997
Sitowski Zygmunt (1906-1964),, w: Polski Słownik Biograficzny, t. 37, Kraków 1997
Dyskografia
Magnificat, w: Muzyka Organowa Kompozytorów Poznańskich. Elzbieta Karolak - organy. Poznań, Studio S Production (CD) (2002)