kompozytorka; ur. 6 kwietnia 1984, Kraków. Studiowała kompozycję na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczęszczała do klas kompozycji Krystyny Moszumańskiej-Nazar, a następnie Anny Zawadzkiej-Gołosz. Obie specjalności skończyła uzyskując dyplomy z wyróżnieniem w 2009 i 2011 roku. Swe umiejętności kompozytorskie uzupełniała w Studiu Muzyki Elektroakustycznej uczelni pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego i dr. Mateusza Bienia. Naukę instrumentacji kompozytorka pobierała u Krzysztofa Pendereckiego. Swoją edukację muzyczną uzupełniała na wielu międzynarodowych warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez m.in. przez Kaiję Saariaho, Dietera Macka, Pera Nørgårda, François Sarhana, Michaela Pattersonena, a także Pawła Mykietyna, Jerzego Kornowicza, Martę Ptaszyńską, Tadeusza Wieleckiego oraz Zygmunta Krauzego. Ukończyła również studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Łodzi przy współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną, na kierunku muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej.
Kontynuacją edukacji kompozytorskiej były studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Krakowie, które Paulina Załubska odbyła pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego. W 2020 roku nadano jej stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki (specjalność - kompozycja).
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dwukrotnie przyznało jej stypendia za wyróżniające się osiągnięcia w nauce.
Kompozycje Pauliny Załubskiej prezentowane były w Polsce i za granicą na wielu festiwalach międzynarodowych takich, jak: Ostrava Days, festiwal muzyki współczesnej „Kontrasty” we Lwowie, Łódzkie Spotkania Baletowe w Łodzi, Triduum Muzyki Nowej „aXes” w Krakowie, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego, Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „W ręce Twoje...” w Poznaniu i krakowski festiwal „Audio Art”. W 2015 roku wzięła również udział w projekcie London Philharmonic Orchestra – Young Composers. Prawykonania jej utworu Into the darkness dokonała orkiestra pod batutą Magnusa Lindberga. W 2015 roku Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca, zamówiło u niej kompozycję Refleksy światła na sopran, fortepian i warstwę elektroniczną.
Dorobek artystyczny kompozytorki obejmuje utwory kameralne, solowe, orkiestrowe, elektroniczne. Paulinę Załubską interesuje łączenie brzmienia instrumentów akustycznych z elektroniką oraz z obrazem, stosuje również rozszerzoną musique concrète, czyli przetwarzanie uprzednionagranych dźwięków instrumentów akustycznych, i aleatoryzm. Ważne miejsce w jej twórczości zajmuje muzyka do filmów i spektakli. Jej stała współpraca z teatrem CzystaReForma – Teatr Odwrócony, a także z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, zaowocowała kilkoma premierami, w tym w łódzkim Teatrze Wielkim.
Paulina Załubska jest nauczycielem mianowanym w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Swojej działalności edukacyjnej nie ogranicza tylko do roli nauczycielki przedmiotów teoretycznych, organizując dodatkowo konkursy kompozytorskie, konferencje uczniowski i wykłady. W roku akademickim 2012 / 2013 prowadziła także zajęcia w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.
aktualizacja: 2020 (wa)
Oficjalna strona artystki: https://www.facebook.com/zalubskacomposer/
Flumen na saksofon altowy (2005)
Silence na sopran i organy (2006)
Mgławica na dwa fortepiany (2006)
Impression na saksofon altowy i orkiestrę kameralną (2007)
Dispersion na zespół kameralny (2007)
Phoenix na orkiestrę symfoniczną (2007)
Illusion na dwa flety barokowe, warstwę elektroniczną i wideo (2007)
Sen audio & wideo (2008)
Verbera na orkiestrę smyczkową (2009)
Homo sonans performance [we współpracy z Karolem Nepelskim i Markiem Chołoniewskim] (2009)
Climax na dwoje skrzypiec i warstwę elektroniczną (2010)
Zegar czasu na orkiestrę symfoniczną i warstwę elektroniczną (2010/2011)
Muzyka do baletu Spotkania w dwóch niespełnionych aktach (2011)
Preludium na sopran solo (2011)
Coda na orkiestrę kameralną (2011)
Climax II na skrzypce, altówkę i warstwę elektroniczną (2012)
Mojry na sopran improwizowany i warstwę elektroniczną (2013)
Terra Pax na obój, waltornię i wiolonczelę (2014)
Into the darkness na orkiestrę (2015)
Refleksy światła na sopran, fortepian i warstwę elektroniczną (2015)
Kaleidoscope na skrzypce, klawesyn i warstwę elektroniczną (2017)
Przenikanie na taniec, zespół instrumentalny, warstwę elektroniczną i wideo (2018/2019)
Muzyka filmowa
Muzyka do filmu Needs no title Sabiny Huzikiewitz (2007)
Muzyka do filmu pół Piotra Matysiaka (2010)
Muzyka do filmu Poezja gór w reż. Marka Dudka (2010)
Muzyka teatralna
Muzyka do spektaklu teatralnego Jan Maciej Karol Wścieklica w reż. Szymona Budzyka (2013)
Muzyka do spektaklu teatralnego Kury w reż. Zmicera Chartkowa (2014)
Muzyka do spektaklu teatralnego Noc listopadowa w reż. Szymona Budzyka (2014)