Przejdź do głównej treści

Załubska Paulina

Załubska Paulina

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor

kompozytorka; ur. 6 kwietnia 1984, Kraków. Studiowała kompozycję na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczęszczała do klas kompozycji Krystyny Moszumańskiej-Nazar, a następnie Anny Zawadzkiej-Gołosz. Obie specjalności skończyła uzyskując dyplomy z wyróżnieniem w 2009 i 2011 roku. Swe umiejętności kompozytorskie uzupełniała w Studiu Muzyki Elektroakustycznej uczelni pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego i dr. Mateusza Bienia. Naukę instrumentacji kompozytorka pobierała u Krzysztofa Pendereckiego. Swoją edukację muzyczną uzupełniała na wielu międzynarodowych warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez m.in. przez Kaiję Saariaho, Dietera Macka, Pera Nørgårda, François Sarhana, Michaela Pattersonena, a także Pawła Mykietyna, Jerzego Kornowicza, Martę Ptaszyńską, Tadeusza Wieleckiego oraz Zygmunta Krauzego. Ukończyła również studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Łodzi przy współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną, na kierunku muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej.

Kontynuacją edukacji kompozytorskiej były studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Krakowie, które Paulina Załubska odbyła pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego. W 2020 roku nadano jej stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki (specjalność - kompozycja).

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dwukrotnie przyznało jej stypendia za wyróżniające się osiągnięcia w nauce.

Kompozycje Pauliny Załubskiej prezentowane były w Polsce i za granicą na wielu festiwalach międzynarodowych takich, jak: Ostrava Days, festiwal muzyki współczesnej „Kontrasty” we Lwowie, Łódzkie Spotkania Baletowe w Łodzi, Triduum Muzyki Nowej „aXes” w Krakowie, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego, Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „W ręce Twoje...” w Poznaniu i krakowski festiwal „Audio Art”. W 2015 roku wzięła również udział w projekcie London Philharmonic Orchestra – Young Composers. Prawykonania jej utworu Into the darkness dokonała orkiestra pod batutą Magnusa Lindberga. W 2015 roku Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca, zamówiło u niej kompozycję Refleksy światła na sopran, fortepian i warstwę elektroniczną.

Dorobek artystyczny kompozytorki obejmuje utwory kameralne, solowe, orkiestrowe, elektroniczne. Paulinę Załubską interesuje łączenie brzmienia instrumentów akustycznych z elektroniką oraz z obrazem, stosuje również rozszerzoną musique concrète, czyli przetwarzanie uprzednionagranych dźwięków instrumentów akustycznych, i aleatoryzm. Ważne miejsce w jej twórczości zajmuje muzyka do filmów i spektakli. Jej stała współpraca z teatrem CzystaReForma – Teatr Odwrócony, a także z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, zaowocowała kilkoma premierami, w tym w łódzkim Teatrze Wielkim.

Paulina Załubska jest nauczycielem mianowanym w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Swojej działalności edukacyjnej nie ogranicza tylko do roli nauczycielki przedmiotów teoretycznych, organizując dodatkowo konkursy kompozytorskie, konferencje uczniowski i wykłady. W roku akademickim 2012 / 2013 prowadziła także zajęcia w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.

aktualizacja: 2020 (wa)

Oficjalna strona artystki: https://www.facebook.com/zalubskacomposer/ 

Kompozycje

Flumen na saksofon altowy (2005) Silence na sopran i organy (2006) Mgławica na dwa fortepiany (2006) Impression na saksofon altowy i orkiestrę kameralną (2007) Dispersion na zespół kameralny (2007) Phoenix na orkiestrę symfoniczną (2007) Illusion na dwa flety barokowe, warstwę elektroniczną i wideo (2007) Sen audio & wideo (2008) Verbera na orkiestrę smyczkową (2009) Homo sonans performance [we współpracy z Karolem Nepelskim i Markiem Chołoniewskim] (2009) Climax na dwoje skrzypiec i warstwę elektroniczną (2010) Zegar czasu na orkiestrę symfoniczną i warstwę elektroniczną (2010/2011) Muzyka do baletu Spotkania w dwóch niespełnionych aktach (2011) Preludium na sopran solo (2011) Coda na orkiestrę kameralną (2011) Climax II na skrzypce, altówkę i warstwę elektroniczną (2012) Mojry na sopran improwizowany i warstwę elektroniczną (2013) Terra Pax na obój, waltornię i wiolonczelę (2014) Into the darkness na orkiestrę (2015) Refleksy światła na sopran, fortepian i warstwę elektroniczną (2015) Kaleidoscope na skrzypce, klawesyn i warstwę elektroniczną (2017) Przenikanie na taniec, zespół instrumentalny, warstwę elektroniczną i wideo (2018/2019) Muzyka filmowa Muzyka do filmu Needs no title Sabiny Huzikiewitz (2007) Muzyka do filmu pół Piotra Matysiaka (2010) Muzyka do filmu Poezja gór w reż. Marka Dudka (2010) Muzyka teatralna Muzyka do spektaklu teatralnego Jan Maciej Karol Wścieklica w reż. Szymona Budzyka (2013) Muzyka do spektaklu teatralnego Kury w reż. Zmicera Chartkowa (2014) Muzyka do spektaklu teatralnego Noc listopadowa w reż. Szymona Budzyka (2014)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry