kompozytor; ur. 30 grudnia 1973, Łódź. Studiował w Akademii Muzycznej w Łodzi: w latach 1992-97 grę na altówce w klasie Zbigniewa Friemana, w latach 1994-99 kompozycję u Jerzego Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Swoje umiejętności z zakresu kompozycji uzupełniał w latach 2000-2002 pod kierunkiem Mariana Borkowskiego na Podyplomowym Studium Kompozycji Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2002 uczestniczył w 8th Young Composers Meeting w Apeldoorn w Holandii, gdzie dokształcał się u Louisa Andriessena, Hanny Kulenty, Martijna Paddinga i Andrew Tooveya. Od 2003 do 2004 studiował w Katedrze Informatyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej. Uczestniczył w programie opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007-2010).
W latach 1997-98 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Jest laureatem dwóch pierwszych nagród na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Das neue sorbische Lied” w Cottbus w Niemczech: w 2000 za pieśń Wšuźi stworby na mezzosopran, skrzypce i fortepian (2000), a w 2003 – za pieśń Zachadnosć na chór mieszany i orkiestrę kameralną (2003).
Jego utwory były wykonywane m.in. na festiwalach „Laboratorium Muzyki Współczesnej”, „Musica Polonica Nova” i „Sacrum – Non Profanum”, a także na koncertach towarzyszących Festiwalowi „Warszawska Jesień”. Znalazły się też na płytach nominowanych do nagrody fonograficznej Fryderyk 2004 i 2009. W 2010 ukazała się, nakładem wydawnictwa DUX, jego pierwsza płyta monograficzna: Sławomir Zamuszko – Works for Orchestra.
Sławomir Zamuszko w latach 1993-2003 współpracował ze Studiem Teatralnym „Słup” w Łodzi, tworząc oprawę muzyczną spektakli i happeningów Marcela Szytenchelma. Od 2012 roku współpracuje z Fundacją „Festina Lente”, tworząc oprawę muzyczną licznych audiobooków dla dzieci.
Od 2014 roku jest doktorem habilitowanym sztuki muzycznej w zakresie kompozycji i teorii muzyki. Jest profesorem kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Pracuje również w szkołach muzycznych II stopnia. Zajmuje się także działalnością popularyzatorską – jego artykuły ukazały się w periodykach „Muzyka21”, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” i „Presto” oraz w portalu internetowym www.koneser.pl. W latach 2003-2004 współpracował z rozgłośnią „Dobre Radio” w Łodzi. Był także autorem licznych omówień koncertowych dla Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (periodyk „Kwarta”).
aktualizacja: luty 2016 (ac)
Strona internetowa kompozytora: www.zamuszko.com
Kompozycje
Suita na altówkę solo (1994-95)
Sonatina na kwartet perkusyjny (1995)
Ostinati [wersja I] na altówkę i fortepian (1995)
...dla dzieci, cykl miniatur na fortepian (1995)
Wariacje na temat Niccolo Paganiniego na marimbafon (1995-96)
46 – Tema con Variazioni na kwartet dęty drewniany (1996)
Kontrowersje, teatr instrumentalny na 2 flety (1996)
Kranzhorn, impresja na obój i wiolonczelę (1996)
Portal 1 na róg i fortepian (1996)
Babel FM na taśmę (1997)
Koncert [wersja I] na klarnet i orkiestrę smyczkową (1997-98)
Kaja moknie na głos solowy dziecięcy (lub 1-głosowy chór dziecięcy) i fortepian (1998)
Koncert [wersja II] na klarnet i fortepian (1998)
„321” na trio stroikowe (1998)
Portal 2 na altówkę, wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (1998-99)
Preludia na fortepian (1999-2000)
Nokturn na fortepian (2000)
Wšuźi stworby na mezzosopran, skrzypce i fortepian (2000)
Requiem na alt solo i kwartet smyczkowy (2000)
Przenikania na orkiestrę smyczkową (2000-2001)
Lingwariacje na temat Johna Cage’a na głos mówiony solo (2001)
Preludia na organy (2001))
Psalm XV na sopran liryczny solo i orkiestrę kameralną (2001-2002)
Możliwości na gitarę (2002)
Zachadnosć na chór mieszany i orkiestrę kameralną (2003)
Maska opera-monodram do tekstu Stanisława Lema na żeński głos mówiony solo i małą orkiestrę (2003-2004)
Europejczyk w Meksyku [wersja I] na flet i kwartet smyczkowy (2004)
Six Persons na wiolonczelę i fortepian (2004)
Events na małą orkiestrę (2005)
Cantata seriosa na motywach z chorału protestanckiego do tekstu Johanna Heermanna na sopran solo, chór mieszany i klawesyn lub organy (2005)
Cantata serena na motywach z chorału protestanckiego do tekstu Johanna Heermanna na sopran solo, chór mieszany i klawesyn lub organy (2005)
Sanctus – Hosanna – Benedictus na 12-głosowy chór mieszany (2005)
Divertimento in memoriam W.A.M. na orkiestrę smyczkową (2005-2006)
Jingiel Akademii Muzycznej im. Bacewiczów w Łodzi na kwartet smyczkowy i perkusję (2006)
Nasha Shkhapa [wersja I], cykl pieśni do tekstów Ogdena Nasha i Hilaire Belloca na mezzosopran i fortepian (2007)
89 Degrees North na orkiestrę symfoniczną (2007-2008)
...set ...rise na wiolonczelę na prawą rękę i małą orkiestrę (2007-2009)
Pięć melodii bułgarskich na orkiestrę symfoniczną (2008)
Nasha Shkhapa [wersja II], cykl pieśni do tekstów Ogdena Nasha i Hilaire Belloca na mezzosopran i orkiestrę (2009)
Europejczyk w Meksyku [wersja II] na klarnet i kwartet smyczkowy (2009)
Europejczyk w Meksyku [wersja III] na flet i orkiestrę smyczkową (2009)
Koncert na altówkę i orkiestrę symfoniczną (2009)
Pia-No Concerto na fortepian preparowany dla 7 wykonawców-amatorów i orkiestrę symfoniczną (2010)
Kwiaty polskie do tekstu Juliana Tuwima na recytatora i orkiestrę symfoniczną (2010)
Koncert śląski na 23 instrumenty smyczkowe (2013)
Z opowiadań definitywnych do tekstu d_terminusa na 3 flety, altówkę i taśmę (2013)
Hearmonics na fortepian lub taśmę (2015)
Literatura
Kowalska-Zając Ewa, Zamuszko Sławomir, w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001