pianista i kompozytor; ur. 28 lutego 1854, Żytomierz; zm. 15 września 1885, Żytomierz. Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu matka. Już od 10-ego roku życia koncertował w żytomierskich salonach. W 1870 ukończył z odznaczeniem gimnazjum i wyjechał do Wiednia, gdzie w Konserwatorium Towarzystwa Przyjaciół Muzyki studiował kompozycję u Franza Krenna oraz grę na fortepianie w klasie Josefa Dachsa. Konserwatorium ukończył z dwoma złotymi medalami w ciągu dwóch lat, choć nauka przewidziana była na sześć lat. W 1873 udał się do Petersburga i po trzech miesiącach nauki zdał egzamin na dyplom „wolnego artysty”. W 1874 wyjechał do Rzymu i do 1875 studiował grę na fortepianie pod kierunkiem Ferenca Liszta, z którym połączyła go trwała przyjaźń. Liszt opiekował się Zarębskim, występując z nim na wspólnych koncertach i ułatwiając mu dzięki swoim wpływom publikację utworów. Karierę pianisty-wirtuoza rozpoczął Juliusz Zarębski koncertami w Odessie i Kijowie wiosną 1874. Z wielkim powodzeniem występował w wielu miastach Europy, m.in. w Rzymie, Neapolu, Konstantynopolu, Warszawie, Paryżu i Londynie. Zainteresował się ponadto nowo skonstruowanym przez Edouarda Mangeota fortepianem o dwóch klawiaturach. W ciągu dwóch miesięcy opanował technikę gry na tym instrumencie, opracował dla niego repertuar i wystąpił w 1878 na Wielkiej Wystawie w Paryżu odnosząc ogromny sukces. W 1880 objął stanowisko profesora mistrzowskiej klasy fortepianu w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli, gdzie zamieszkał na stałe. Od 1883 z powodów kłopotów zdrowotnych (gruźlica) niemal całkowicie zrezygnował z koncertowania.
Kompozycje
Andante ma non troppo na fortepianRomans bez słów (Romance sans paroles) na fortepianPożegnanie (Adieu) na fortepianMarsz na fortepian na 4 ręceTrio fortepianoweMenuet op. 1 na fortepianTrzy tańce galicyjskie op. 2 [wersja I] na fortepian na 4 ręceTrzy tańce galicyjskie op. 2 [wersja II] na wielką orkiestręEtiuda koncertowa op. 3 na fortepianCztery mazurki op. 4 na fortepian na 4 ręceMarzenie i namiętność (Rêverie et Passion) op. 5, 2 utwory w formie mazurka na fortepian na 4 ręceWielki polonez op. 6 na fortepianTrzy etiudy koncertowe op. 7 na fortepianMazurek koncertowy op. 8 na fortepianFantazja polska op. 9 na fortepianPolonez melancholijny op. 10 na fortepianPolonez tryumfalny op. 11 na fortepian na 4 ręceDivertissement à la Polonaise op. 12 na fortepian na 4 ręceRóże i ciernie (Les Roses et les Epines) op. 13, 5 utworów na fortepianImpromptu-kaprys op. 14 na fortepianDrugi mazurek koncertowy op. 15 na fortepianSuita polska op. 16 na fortepianWalc sentymentalny op. 17 na fortepianBallada op. 18 na fortepianNovelette-kaprys op. 19 na fortepianSerenada-burleska op. 20 na fortepianKołysanka op. 22 [wersja I] na fortepianKołysanka op. 22 [wersja II] na skrzypce z fortepianemZ Polski (A travers Pologne) op. 23, 7 utworów na fortepian na 4 ręceWalc-kaprys op. 24 na fortepianTarantela op. 25 na fortepianSerenada hiszpańska op. 26 na fortepianPodarki gwiazdkowe (Étrennes) op. 27, 6 łatwych utworów na fortepianPolonez op. 28 na fortepianGawot op. 29 na fortepianWalc op. 30 na fortepianBarkarola op. 31 na fortepianMenuet (op. 32?) na fortepianKwintet na fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę op. 34
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.