Skip to main content

Zielińska Lidia

Zielińska Lidia

  • Kompozytor

kompozytorka; ur. 9 października 1953, Poznań. W 1978 ukończyła studia kompozytorskie w klasie Andrzeja Koszewskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Pracowała jako skrzypaczka w Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej i w Orkiestrze Kameralnej Agnieszki Duczmal. Uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich i seminariach w Polsce, Holandii, Francji i Szwajcarii, wykładała na kursach kompozytorskich, m.in. w Polsce, Białorusi, Chile, Francji, Holandii, Japonii, Kanadzie, Mołdawii, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie i Włoszech. Współpracowała z twórcami plastyki, teatru i filmu eksperymentalnego, m.in. Janem Berdyszakiem, Tedem Brandsenem, Izabellą Gustowską, Aleksandrą Korejwo, Wojciechem Müllerem, Lechem Raczakiem, Rolandem Toporem, Ewą Wycichowską.

Jest laureatką konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in. w 1978 otrzymała II nagrodę na Konkursie im. Artura Malawskiego za Litanię na kwartet smyczkowy (1978), w 1979 – III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Białymstoku za Stabile, mobile a passacaglia dla 7 wykonawców (1979), wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Polietylenowy dyptyk na orkiestrę (1979) oraz I nagrodę i nagrodę krytyki na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Jeunesses Musicales” w Belgradzie za Koncert skrzypcowy (1979), w 1980 – II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Łańcucie za Sześć utworów na kwartet smyczkowy (1979), w 1981 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim dla Kompozytorek w Mannheim za Assacaglię dla 5 instrumentalistów (1980), w 1982 – wyróżnienie na Konkursie im. Karola Szymanowskiego za tragifarsę Pani Koch (1981), a w 1983 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Maxa Deutscha w Paryżu za utwór Pożegnanie z Tooropem na orkiestrę (1981).

W sezonie 1993/94 uczestniczyła w projekcie EuroMusikTheater zakończonym premierą Zeitschlingen (1994) w Stuttgarcie, a w następnym sezonie – w DonauBallet uwieńczonym premierą Venture Unknown (1995) na Holland Dance Festival. W sezonie 1995/96 gościła jako composer-in-residence w Electronic Music Studio w Sztokholmie, a za zrealizowany tam utwór Jako te białe myszki (1996) została w 1997 laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Jest też laureatką emsPrize w Sztokholmie (2001) za Just too many words na taśmę (2001). W 2008 jej kompozycja Siedem wysp Conrada na brzmienia elektroniczne i 10 instrumentów amplifikowanych (2007) została nominowana do Nagrody Mediów Publicznych OPUS. W 2015 kompozytorka nominowana była do nagrody Golden Nica for „Visionary Pioneers of Media Art" (Prix Ars Electronica w Linz w Austrii).

Utwory Lidii Zielińskiej wykonywane były na festiwalach w kilkudziesięciu krajach Europy, Azji i obu Ameryk, przez takich wykonawców i zespoły, jak m.in. Krzysztof Bąkowski, Gongyong Chen, Erik Drescher, Enzo Filippetti, Daniel Gazon, Marta Klimasara, Jan Krenz, Claire Larcher, Jerzy Maksymiuk, Alina Mleczko, Alexandre Myrat, Jan Pilch, Daniel Stabrawa, Terje Thiwang, Gianni Trovalusci, Pomone Tortelier, Francoise Vanhecke, Antoni Wit, Anna Zielińska, Joos Zwaanenburg, Ensemble InterContemporain, De Ereprijs, Notabu ensemble neue musik, Ensemble Ars Nova, Muzyka Centrum, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus”, Orkiestra Muzyki Nowej, chór Schola Cantorum Gedanensis, Camerata Silesia, Polski Teatr Tańca.

Komponowała m.in. na zamówienie Polskiego Radia, „Solidarności”, Teatru Ósmego Dnia, Holland Dance Festival, Euro-Musik-Theater w Stuttgarcie, holenderskiego zespołu De Ereprijs, Radia Szwedzkiego, Ministerstwa Kultury Badenii-Wirtembergii, „Warszawskiej Jesieni”, Instytutu Muzyki i Tańca.
Pracowała w studiach muzyki elektronicznej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, IPEM/BRT w Gandawie, EMS w Sztokholmie, ZKM w Karlsruhe, Experimentalstudio des SWR we Freiburgu i innych.

Jest autorką wielu publikacji i wykładów (dotyczących polskiej muzyki współczesnej, muzyki elektroakustycznej, historii muzyki eksperymentalnej, ekologii dźwiękowej oraz tradycyjnej muzyki japońskiej), z którymi występowała wielokrotnie na zaproszenie uniwersytetów w Europie, Azji, Australii i Nowej Zelandii, w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, a także podczas dorocznych konferencji ISEA, ICMC i WFAE oraz sesji naukowych w kraju i za granicą. Prowadziła kursy letnie, warsztaty i seminaria w Polsce, Białorusi, Chile, Francji, Holandii, Japonii, Kanadzie, Mołdawii, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie i Włoszech. Jest jurorem, kuratorem, ekspertem i konsultantem różnych przedsięwzięć muzycznych, intermedialnych i edukacyjnych w wielu krajach Europy oraz w organach Unii Europejskiej.

Lidia Zielińska jest profesorem Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę kompozycji i kieruje Studiem Muzyki Elektroakustycznej. W latach 1992-93 wykładała także w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1989–2010 prowadziła zajęcia z sonologii w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

Była współzałożycielem kwartalnika muzycznego „Monochord, de musica acta, studia et commentarii”(1993), Wydawnictwa Muzycznego „Brevis”  (1990), Fundacji „Dziecko i dźwięk” (1991), Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni (1998), Wielkopolskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych „Zachęta” (2004), PSeME – Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (2005) i in.

Była przez wiele lat członkiem Komisji Programowej Festiwalu „Warszawska Jesień” (1989-92 oraz 1996-2005), była też dyrektorem artystycznym „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” (1989-92), Międzynarodowego Festiwalu „Dziecko i dźwięk” w Poznaniu (1993-95). Była członkiem Zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (1981-92), Zarządu Poznańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich (1983-93, 1999-2001), Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich (1989-91 oraz od 2001), członkiem PSeME – Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (wiceprezes od 2007), członkiem komitetu programowego Światowych Dni Muzyki ISCM w Warszawie (1992), polsko-niemieckiego “Radio_Copernicus” i in.

W roku 2013 w serii wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej (wydanej we współpracy z Polskim Radiem i przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) "Muzyka Polska Dzisiaj - Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich" ukazała się jej autorska płyta CD.

Lidia Zielińska w 2007 otrzymała Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za „wybitne i wszechstronne osiągnięcia kompozytorskie”. W roku 2015 otrzymała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze - Gloria Artis.

aktualizacja: listopad 2017 (wa), maj 2018 (iz)


strona internetowa kompozytorki: lidiazielinska.wordpress.com

Kontakt
e-mail: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Twórczość

Lidia Zielińska jest jedną z najciekawszych postaci polskiego świata kompozytorskiego. Jej drogę twórczą znaczą nieustanne poszukiwania w najróżniejszych obszarach artystycznego działania. W samej pracy kompozytorskiej zajmuje się w sposób szczególny muzyką elektroakustyczną i sztuką multimedialną. Po ukończeniu klasycznych studiów kompozytorskich rzuciła się w wir kursów, na których rozpoznawała nowe tereny kompozytorskiego warsztatu. Była na kursach w Breukelen („Musicultura”) i w Amsterdamie (Fundacja „Gaudeamus”), Rydzynie i Wzdowie (Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej). Współpracowała z ludźmi teatru, filmu eksperymentalnego i sztuk plastycznych. Uczestniczyła w multimedialnym projekcie „EuroMusikTheater” w Stuttgarcie. Jako kompozytor-gość pracowała w Electronic Music Studio w Sztokholmie, w studiu muzyki elektronicznej IPEM/BRT w Gandawie oraz w Institute de la Musique Electroacoustique w Bourges. Sama prowadziła wiele kursów poświęconych muzyce elektroakustycznej i działaniom multimedialnym, a na zaproszenie różnych uniwersytetów w Europie, Kanadzie, Japonii, Chile i Korei występowała z wykładami o podobnej tematyce. Szczególną dziedziną jej muzycznych zainteresowań jest „ekologia dźwiękowa”.

Efektem działań Lidii Zielińskiej w sferze sztuki elektroakustycznej i multimedialnej są liczne kompozycje wykorzystujące elektronikę, komputery i elementy wizualne. Spośród „klasycznych” utworów z taśmą lub z komputerem można wymienić: Tańce polskie na taśmę według księdza Baki (1986), Short piece na flet i komputer lub taśmę (1992), Jako te białe myszki na taśmę (1996), Expandata na werbel i taśmę (1997), Ballada o Ballacie na taśmę (1997) i Just too many words na taśmę (2001). Kompozycje audiowizualne to między innymi: Sztuczny kult na taśmę magnetofonową, taśmę wideo, neony i obiekty plastyczne (wspólnie z Wojciechem Oleksiakiem - 1985), Heldenleben. Podsłuchane, podpatrzone na taśmę audio, taśmę wideo i teatr cieni (1986), Kalejdoskop-Passacaglia na perkusję, przeźrocza i klaszczące dłonie dla dzieci (1987), Motetus universalis – instalacja (1997), Szkic z natury – spektakl multimedialny (2002), Ze szkicownika 2 – spektakl multimedialny (2003).

Utwór Kalejdoskop-Passacaglia przypomina, że ważnym obszarem zainteresowań Lidii Zielińskiej jest twórczość dla dzieci. W jej dorobku w tym zakresie są tak ambitne pozycje, jak wspomniana już Kalejdoskop-Passacaglia na perkusję, przeźrocza i klaszczące dłonie (1987), a także Muzeum dźwięku, „żywa” instalacja dla dzieci (1988) czy Muzyka terenów podmokłych z udziałem publiczności dziecięcej, narratora, dyrygenta i taśmy (1993). Dodajmy do tego performanse: To samo (1988), Głosy (wspólnie z Izabellą Gustowską - 1992) czy performans zrealizowany w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w 2002 roku podczas festiwalu „Audio Art”, a obraz niezwykłej, „poszukującej” twórczości Lidii Zielińskiej będzie wymowny, aczkolwiek daleko nie pełny. Da jednak wyraźną orientację odnośnie do usytuowania kompozytorki w pejzażu polskiej nowej muzyki, choć nie można zapominać o jej tradycyjnych utworach przeznaczonych na standardowe instrumenty, jak Koncert skrzypcowy (1979 - I nagroda i nagroda krytyki na międzynarodowym konkursie „Jeunesses Musicales” w Belgradzie), Kwartet smyczkowy (1988) czy Zoom na skrzypce i orkiestrę (2000).

Kompozycje

Słuchaj, Joe monodram na mima, taśmę i orkiestrę (1978)

Litania na kwartet smyczkowy (1979)

Koncert skrzypcowy (1979)

Dwa tańce na smyczki (1981)

Epitafium pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 na orkiestrę (1981)

Pani Koch, tragifarsa w jednym akcie na głosy solowe, magnetofony kasetowe, zespoły wokalne i instrumentalne (1981)

Pożegnanie z Tooropem na orkiestrę (1981)

Traktat na kwartet obojowy (1982)

Cascando na aktora i podwójny chór mieszany (1983-91)

Kołysanka-Gagaku na kontrabas (1984)

Sonet o Tatrach dla 4 muzyków (1985)

Sztuczny kult na taśmę magnetofonową, taśmę wideo, neony i obiekty plastyczne [wspólnie z Wojciechem Olesiakiem] (1985)

Fikcja na orkiestrę (1986)

Glossa na altówkę lub skrzypce (1986)

Heldenleben. Podsłuchane, podpatrzone na taśmę audio, taśmę wideo i teatr cieni (1986)

Pleonazm na obój, skrzypce i orkiestrę smyczkową (1986)

Tańce polskie na taśmę według księdza Baki (1986)

Pierwsza podróż AKO, film animowany [wspólnie z Aleksandrą Korejwo] (1986)

Muzyka konkretna na chór i orkiestrę (1987)

Utwór fabularny na saksofon i taśmę (1987)

Kalejdoskop-Passacaglia dla dzieci na perkusję, przeźrocza i klaszczące dłonie (1987)

Kwartet smyczkowy (1988)

Utwór o wszystkim na perkusję i publiczność dziecięcą (1988)

Descendent na klawesyn lub fortepian (1988)

Huit heures de la vie des femmes, teatr muzyczny na 9 wykonawców (1988)

Mała symfonia atroficzna na orkiestrę (1988)

Muzyka na Wielki Tydzień na chór mieszany i perkusję (1988)

To samo, performance (1988)

Muzeum dźwięku, „żywa” instalacja dla dzieci (1988)

Musica humana albo Skąd się biorą symfonie [wersja I], utwór radiowy (1989)

Toccata na orkiestrę perkusyjną (1989)

Dwa pudy, utwór przestrzenny dla 5 wykonawców (1989)

Na polu, minispektakl (1990)

Cascando [wersja kameralna] na aktora i podwójny chór mieszany (1991)

Żakard dla 14 muzyków (1991)

Grafika II na 10 instrumentów i live electronics (1991)

Głosy, performance [wspólnie z Izabellą Gustowską] (1992)

Fago na fagot, kontrabas i akordeon lub klawiaturę elektroniczną (1992)

Short piece na flet i komputer lub taśmę (1992)

Dźwiękowisko, teatr muzyczny dla dzieci (1993)

Muzyka terenów podmokłych z udziałem publiczności dziecięcej, narratora, dyrygenta i taśmy (1993)

Zeitschlingen, spektakl dźwiękowy (1994)

Jednostka TOGO na chór męski i fortepian (1995)

Venture Unknown, balet (1995)

Jako te białe myszki, utwór radiowy (1996)

La Vetrata dla młodej orkiestry smyczkowej (1996)

Ballada sopra Ballata na taśmę (1997)

Expandata na werbel i taśmę (1997)

Motetus universalis, instalacja (1997)

Percussionata na 40-60 perkusistów (1998)

Znacie, to posłuchajcie..., hörspiel według „Lokomotywy” Juliana Tuwima (1998)

Atlas polskich symboli dźwiękowych, utwór radiowy (2000)

Zoom na skrzypce i orkiestrę (2000)

Just too many words na taśmę (2001)

Grain to Grain na 13 instrumentów (2002)

Szkic z natury, spektakl multimedialny (2002)

Ze szkicownika 2, spektakl multimedialny (2003)

Nobody is Perfect na dźwięki elektroniczne i 17 instrumentów (2004)

Rapsodia na skrzypce i dźwięki elektroniczne (2004)

dumchrzquii na taśmę (2004)

Przypadki pana von K. (Die Fälle des Herrn von K.), balet pełnospektaklowy (2005)

Obiadki w Rejowcu 1965-1565 na taśmę (2006)

Wszystko już było, instalacja audiowizualna (2006)

Z ogrodu nauk na chór i brzmienia elektroniczne do tekstu z księgi Koheleta (2006)

Otwórz uszy! Otwórz oczy!, miniatura audiowizualna dla dzieci (2006)

Siedem wysp Conrada na brzmienia elektroniczne i 10 instrumentów amplifikowanych (2007)

Ósma wyspa na taśmę (2008)

Kucharka Beethovena na CD (2009)

Aby tytuł utworu... na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)

Rdza na 5 lub 6 instrumentów i CD (2010)

Canción triste na skrzypce i CD (2010)

In the Rear na komputer (2010)

Backstage Pass na komputer (ambisonics) lub projekcję wielokanałową (2010)

Muzyczne Pejzaże – wczoraj, dziś, jutro, koncert multimedialny dla dzieci (2011)

Melodramat na orkiestrę (2011)

X3 na 14 instrumentów (2011)

Lata na orkiestrę (2011)

Aphasia na saksofon tenorowy i CD (2012)

Ukiyo na 19 instrumentów (2012)

Insectarium na CD, muzyka do wystawy plastycznej (2012)

53 Oddechy na flet glissandowy, taśmę 8-kanałową i live electronics (2013)

X-3m na zespół (2013)

Plasterki muzyki, instalacja (2013)

Lutosławski DIY, instalacja (2013)

Looks Chinese, sound Polish, instalacja oktofoniczna (2013)

Polish sonorities, instalacja oktofoniczna (2013)

Zagubione ogniwo, spektakl dźwiękowy na taśmę 8-kanałową, śpiew tradycyjny, altówkę, lirę korbową, perkusję i live electronics (2014)

Do cna na 10 instrumentów chińskich (2015)

Sinfonia concertante na małe przyrządy dźwiękowe, małą perkusję i wielką orkiestrę (2015)

Radomskie pory roku na 40 gimnazjalistów, 2 flety, orkiestrę smyczkową i elektronikę (2015)

Palindrom na 2 instrumenty melodyczne i CD (2015)

Threesome na 4-12 instrumentów, live electronics iz możliwościa dodania wideo (2015-16)

Insektarion na taśmę 8-kanałową (2016)

Trzysta na zespół wokalny z solistami, podręczne instrumenty, taśmę 8-kanałową i live electronics (2016-2017)

Publikacje

Zielińska Lidia, Przewodnik po twórczości Andrzeja Koszewskiego, Brevis, Poznań 1993

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry