kompozytor; ur. 4 kwietnia 1976, Warszawa. W latach 1996–2001 odbył studia w zakresie kompozycji w klasie Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem). Swoje umiejętności doskonalił podczas dalszych studiów pod kierunkiem Petera-Jana Wagemansa w Konserwatorium w Rotterdamie (2001-2002). Uczestniczył także w kursach kompozytorskich, m.in. w Radziejowicach (1997), Gdańsku (1998), Buckow koło Berlina (1999), Darmstadt (2008).
W 1996 otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Konkurskie Kompozytorskim dla Uczniów Średnich Szkół Muzycznych w Tarnowie, zaś w 1997 – III nagrodę i wyróżnienie na VI Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku oraz wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda. Utwór Solilokwium II. Pejzaż myśli zamarzłych zdobył I miejsce w kategorii utworów na orkiestrę smyczkową z instrumentem solowym na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Panufnika w 2000 roku.
Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1999). Od 2007 do 2010 roku objęty był Programem Promocji Młodych Kompozytorów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego – Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi.
Otrzymał zamówienia kompozytorskie od Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, Radia Niemieckiego, Związku Kompozytorów Polskich w ramach projektu 60 zamówień na 60-lecie ZKP, festiwali „Wratislavia Cantans” (2013) i „Sacrum Profanum” w Krakowie (projekt Made in Poland – Miłosz Sounds w Roku Miłosza 2011) oraz dzięki programowi „Zamówienia kompozytorskie” realizowanemu przez Instytut Muzyki i Tańca. W sezonie artystycznym 2012/13 był kompozytorem-rezydentem Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, m.in. podczas „Warszawskiej Jesieni” (2000, 2002, 2004, 2005, 2007, 2010, 2014), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1998, 2000, 2001, 2008, 2015, 2016, 2017), Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu (2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016), Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2019), „UltraSchall” w Berlinie (2006), Festiwalu Aksamitna Kurtyna we Lwowie (2006), „Musikhøst” w Odense w Danii (2007), „FOCUS! 2011 – Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945” w Nowym Jorku, a także ISCM World New Music Days w Koszycach (2013).
W roku 2009 firma DUX Recording Producers wydała płytę z jego utworami: Wojciech Ziemowit Zych. Utwory orkiestrowe (seria Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi); w 2010 roku płyta ta otrzymała nagrodę „Pizzicato Supersonic Award” Radia Luxemburg. Utwór Stale obecna tęsknota znalazł się na płycie zespołu Kwartludium wydanej również przez wytwórnię DUX. W 2009 roku nawiązał współpracę wydawniczą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Wojciech Ziemowit Zych pracuje od 2002 roku na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krzysztofa Pendereckiego, gdzie od 2019 roku prowadzi klasę kompozycji. W 2006 roku uzyskał stopień naukowy doktora sztuki, a w 2016 – doktora habilitowanego. W roku 2020 nadano mu tytuł profesora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Od 2006 do 2008 był członkiem Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Od 2007 roku jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. W roku 2017 został uhonorowany nagrodą doroczną ZKP.Strona internetowa kompozytora: https://wojciechziemowitzych.com/
Solilokwium I. Umysł wrzący na flet, klarnet, puzon, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1999)
Solilokwium II. Pejzaż myśli zamarzłych na klarnet basowy i 20 instrumentów smyczkowych (1999)
Koncert na saksofon altowy i orkiestrę kameralną (2001, 2003)
I Symfonia na 20 instrumentów (2001-2002)
Toccata holenderska na dwa klarnety basowe i dwa fortepiany (2002)
Ballada I na klarnet basowy, harfę i wiolonczelę (2002)
Meandry – Warstwy – Mechanizmy na duży zespół kameralny (2002-2003)
Koncert na klarnet basowy i orkiestrę (2003)
Ballada II na klarnet basowy, marimbę i skrzypce (2003)
Hommage à Tadeusz Kantor na orkiestrę (2003)
Bagatela 1 na saksofon altowy i saksofon barytonowy (2003)
Bagatela 2 na klarnet i klarnet basowy (2003)
Enfant terrible na flet, klarnet, puzon, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2003-2004)
Przyjaciele Kaspara Hausera na flet, klarnet basowy, saksofon altowy, wibrafon, klawesyn i kwartet smyczkowy (2004)
Bagatela 3 na dwa puzony (2004)
II Symfonia (2004-2005)
P.S. [wersja I] na klawesyn (2005)
P.S. [wersja II] na fortepian (2005)
Nieuspokojenie na klarnet basowy (2005)
Kooperatywa I na saksofon altowy i akordeon (2005)
Stale obecna tęsknota na klarnet basowy, perkusję (marimbę, wibrafon), fortepian i skrzypce (2005)
Passacaglia in memoriam Alfred Schnittke na klarnet basowy i fortepian (2005)
Hommage à György Kurtág, 21 miniatur na skrzypce i klarnet basowy (2005-2006)
Poruszenia woli na orkiestrę (2005-2006)
Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Poetyka niedo-.../Niedo-...poetyka na klawesyn (2007)
Retoryka niedo-.../Niedo-...retoryka na kwartet smyczkowy (2007)
Różnia na dwa fortepiany i dwie perkusje (2007-2010)
Akt oskarżenia w formie ronda na duet perkusyjny (2008)
...List niedokończony..., list odnaleziony... na duet perkusyjny (2008)
Kooperatywa II na wiolonczelę i akordeon (2010)
Chorągwie na kwartet basowych fletów prostych (2010)
Gest i puls na skrzypce z amplifikacją przestrzenną (2010)
Postgramatyka Miłosza... Teraz szukajcie go w gajach i puszczach słownika na 15 instrumentów (2011)
III Symfonia na sopran, baryton, fortepian na 4 ręce i orkiestrę kameralną w rozmieszczeniu przestrzennym (2011-2013)
Kontr-atrofia na saksofon tenorowy (2012)
Dwumian β na saksofon tenorowy i klarnet basowy (2012)
Dwumian α dla dwóch flecistów (2012)
Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę (2013)
Opływ / Przepływ / Upływ na osiem wiolonczel amplifikowanych przestrzennie (2014)
Zmienna ulotna na fortepian i perkusję (2015)
Pochodna na flet (flet basowy) i fortepian w amplifikacji przestrzennej (2016)
Półskrzenie - półśnienie na perkusję i fortepian z amplifikacją przestrzenną (2017)
Flarea na flet i harfę (2017-2018)
Promień wszechbieli na duet akordeonowy i kwartet smyczkowy (2018)
Wpośródwietrzne wstępowanie na dwa flety i orkiestrę (2018-2019)
Kooperatywa III. Plac wibrującej nieobecności na klarnet basowy i akordeon (2019-2020)
Jabłoński Maciej, Umysł wrzący, czyli o muzyce Wojciecha Ziemowita Zycha, "Ruch Muzyczny" 2005, nr 16, s. 8-10.
Szczecińska Ewa, Topolski Jan, Wojciech Ziemowit Zych [wywiad], "Glissando" 2005, nr 3.
Nyffeler Max, Im Bewusstsein der Freiheit. Die nächste Generation von Komponisten aus Polen, “Neue Zeitschrift für Musik” 2009, nr 6 (November – Dezember), s. 22-32.
Roemer Piotr, Opus perfectum et absolutum. O Różni na dwa fortepiany i perkusję Wojciecha Ziemowita Zycha, "Glissando" 2013, nr 22.
Roemer Piotr, Sztuka skomplikowana. Rozmowa z Wojciechem Ziemowitem Zychem, w: Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie, Kraków 2013.
Koło czy spirala? Uwagi do dyskusji o relacji teorii muzyki i praktyki kompozytorskiej wobec dawnego i aktualnego stanu języka muzyki w zakresie organizacji wysokości dźwięków, w: Teoria Muzyki : studia, interpretacje, dokumentacje, r. 7, nr 12 (2018), s. 145-161.
Stale obecna tęsknota, w: Kwartludium, CD DUX 0596 (2008)
Wojciech Ziemowit Zych – Utwory na orkiestrę, CD DUX 0722 (2009)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.