Muzyczne wizytówki - Portrety współczesnych kompozytorów polskich - Seria II
W roku 2013 Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zainicjowało serię płytową „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich”. Wydanych zostało wówczas 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych muzyce aktualnie tworzących polskich kompozytorów należących do różnych generacji: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa. Projekt był realizowany we współpracy z Polskim Radiem S. A. i dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Od samego początku istniał zamiar kontynuowania projektu i wydawania kolejnych płyt. Starania w tym kierunku zakończyły się sukcesem w roku 2019, kiedy to POLMIC otrzymał dofinansowanie dla czterech kolejnych płyt w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Do tej edycji wybrano cztery postacie: Jana Krenza (ur. 1926), Jerzego Maksymiuka (ur. 1936), Grażynę Pstrokońską-Nawratil (ur. 1947) oraz Jerzego Kornowicza (ur. 1959).
Nagrania pochodzą głównie ze zbiorów POLMIC – Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów „Warszawskiej Jesieni”, „Warszawskich Spotkań Muzycznych” oraz cyklu „Portrety kompozytorów”), ponadto z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich są najwybitniejsze nagrania archiwalne zespołów radiowych), a także z innych źródeł zarekomendowanych przez bohaterów płyt, którzy żywo włączyli się w prace nad swoimi wizytówkami.
Eseje napisali autorzy, którym zarówno opublikowana muzyka, jak i postacie kompozytorów są szczególnie bliskie: Grażyna Teodorowicz, Mieczysław Kominek oraz Katarzyna Bartos. Szczególny charakter ma tekst zamieszczony w książeczce Jerzego Kornowicza, gdyż jest to zapis (fragment) ogromnie ciekawej rozmowy dwóch kompozytorów: bohatera płyty i Tadeusza Wieleckiego, która odbyła się podczas prac nad płytą.
Celem wydawnictwa jest również promocja wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie, dzięki czemu na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów. Im, jak również wszystkim innym osobom i podmiotom, których działania, wsparcie i wszechstronna pomoc umożliwiły wydanie płyt w ich obecnym kształcie – wszystkim Kompozytorom, Wykonawcom, Autorom, Reżyserom Dźwięku, Fotografikom, a także wielu Instytucjom Muzycznym – wydawca składa niniejszym serdeczne podziękowania.
Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer,
ZOBACZ: OPIS SERII
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Wydawca / Publisher: ℗ & © 2019
Związek Kompozytorów Polskich Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
Partnerzy:
Polskie Radio S. A.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC gorąco dziękuje zespołowi Repliq Media za bezcenne wsparcie podczas planowania produkcji i jej przebiegu.
Mastering: Ewa Guziołek-Tubelewicz Opracowanie graficzne: Jerzy Matuszewski
Redakcja: Izabela Zymer, POLMIC
Wydawnictwo niekomercyjne – wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych.