Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, Wojnowska Elżbieta, Bielawski Ludwik, Dadak-Kozicka J. Katarzyna (red.)
Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, Wojnowska Elżbieta, Bielawski Ludwik, Dadak-Kozicka J. Katarzyna (red.)
Publikacja zawiera materiały z XXXII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich "Ponad granicami narodów i religii. Obecność europejskiego repertuaru muzycznego na terenie Polski i jej pogranicza", która odbyła się w Bibliotece Narodowej w Warszawie w dniach 23-25 kwietnia 2003 roku. Konferencję zorganizowała Sekcja Muzykologów ZKP i Biblioteka Narodowa przy współpracy Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas trwania konferencji Zakład Zbiorów Muzycznych Biblioteki Narodowej wraz z Gabinetem Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zorganizował okolicznościową wystawę, na której zaprezentowano materiały dokumentujące obecność repertuaru europejskiego na ziemiach Polski. Konferencji towarzyszył koncert Chóru Kameralnego Uniwersytetu Warszawskiego "Collegium Musicum" pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. W niniejszej publikacji zamieszczono także skrócony zapis dyskusji panelowej.
Referaty:
Michał Jagiełło Biblioteka Narodowa, czyli wspólnota w kulturze
Ludwik Bielawski O przenikaniu kultur muzycznych
Jerzy Pikulik Fundamenty polskiej kultury muzycznej
Elżbieta Zwolińska Import czy udział? Uwagi o recepcji i adaptacji gatunku "Musica more antiquo mensurata" w szesnastowiecznej Polsce
Ryszard Wieczorek Fakty o kontrafaktach. Muzyka niderlandzko-włoska w źródłach sasko-śląskich przełomu XV/XVI wieku
Paweł Gancarczyk Chansons w śpiewniku głogowskim
Tomasz Jeż Znaczenie antologii madrygałowych w recepcji repertuaru muzycznego w Europie Północno-Wschodniej
Agnieszka Leszczyńska Polifoniczne proprium i ordinarium missae z rękopisu braniewskiego (UpssU 76f) w kontekście twórczości europejskiej
Anna Ryszka-Komarnicka "Pisma S. w Muzyce najsławniejszych Autorów" w tłumaczeniach Wacława hr. Sierakowskiego
Grzegorz Zieziula Polskie inkarnacje opery werystycznej
Magdalena Dziadek Kontakty Polaków ze słowiańskimi kulturami muzycznymi w okresie 1905-1914
Iwona Lindstedt Uwagi o recepcji dodekafonii i serializmu w twórczości kompozytorów polskich XX wieku
Teresa Krukowska Królewiec - kolebka polskich protestanckich druków muzycznych
Violetta Kostka Rękopisy z muzyką uczniów Jana Sebastiana Bacha w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN
Jolanta Woźniak Gdańskie kancjonały ewangelickie z XIX wieku
Danuta Popinigis Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej
Ewa Bielińska-Galas Kompozycje Jana Antonina Losy w tabulaturach lutniowych z Krzeszowa
Krzysztof Rottermund W kręgu śląskiej muzyki fortepianowej XVIII wieku
Aleksandra Patalas Myśl teoretyczna Marka Scacchiego w kontekście twórczości kompozytorów niemieckich
Alina Żórawska-Witkowska Repertuar muzyczno-teatralny na warszawskim dworze Augusta III (w świetle nowych badań)
Wojciech Tomaszewski Muzyka europejska w Królestwie Polskim w latach 1815-1862. Warszawa - Prowincja
Piotr Dahlig Spisz jako wspólnota kultur muzycznych
Zbigniew Jerzy Przerembski "Visio macaronica" muzyki góralskiej
Arleta Nawrocka-Wysocka Folklor Mazurów jako przykład pogranicza kultur
Katarzyna J. Dadak-Kozicka O zamieraniu i odradzaniu kultur muzycznych na przykładach folkloru północno-wschodniej Polski
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.