Przejdź do głównej treści

Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, Wojnowska Elżbieta, Bielawski Ludwik, Dadak-Kozicka J. Katarzyna (red.)

Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, Wojnowska Elżbieta, Bielawski Ludwik, Dadak-Kozicka J. Katarzyna (red.)

Publikacja zawiera materiały z XXXII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich "Ponad granicami narodów i religii. Obecność europejskiego repertuaru muzycznego na terenie Polski i jej pogranicza", która odbyła się w Bibliotece Narodowej w Warszawie w dniach 23-25 kwietnia 2003 roku. Konferencję zorganizowała Sekcja Muzykologów ZKP i Biblioteka Narodowa przy współpracy Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas trwania konferencji Zakład Zbiorów Muzycznych Biblioteki Narodowej wraz z Gabinetem Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zorganizował okolicznościową wystawę, na której zaprezentowano materiały dokumentujące obecność repertuaru europejskiego na ziemiach Polski. Konferencji towarzyszył koncert Chóru Kameralnego Uniwersytetu Warszawskiego "Collegium Musicum" pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. W niniejszej publikacji zamieszczono także skrócony zapis dyskusji panelowej.

Referaty:

  • Michał Jagiełło Biblioteka Narodowa, czyli wspólnota w kulturze

  • Ludwik Bielawski O przenikaniu kultur muzycznych

  • Jerzy Pikulik Fundamenty polskiej kultury muzycznej

  • Elżbieta Zwolińska Import czy udział? Uwagi o recepcji i adaptacji gatunku "Musica more antiquo mensurata" w szesnastowiecznej Polsce

  • Ryszard Wieczorek Fakty o kontrafaktach. Muzyka niderlandzko-włoska w źródłach sasko-śląskich przełomu XV/XVI wieku

  • Paweł Gancarczyk Chansons w śpiewniku głogowskim

  • Tomasz Jeż Znaczenie antologii madrygałowych w recepcji repertuaru muzycznego w Europie Północno-Wschodniej

  • Agnieszka Leszczyńska Polifoniczne proprium i ordinarium missae z rękopisu braniewskiego (UpssU 76f) w kontekście twórczości europejskiej

  • Anna Ryszka-Komarnicka "Pisma S. w Muzyce najsławniejszych Autorów" w tłumaczeniach Wacława hr. Sierakowskiego

  • Grzegorz Zieziula Polskie inkarnacje opery werystycznej

  • Magdalena Dziadek Kontakty Polaków ze słowiańskimi kulturami muzycznymi w okresie 1905-1914

  • Iwona Lindstedt Uwagi o recepcji dodekafonii i serializmu w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

  • Teresa Krukowska Królewiec - kolebka polskich protestanckich druków muzycznych

  • Violetta Kostka Rękopisy z muzyką uczniów Jana Sebastiana Bacha w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN

  • Jolanta Woźniak Gdańskie kancjonały ewangelickie z XIX wieku

  • Danuta Popinigis Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej

  • Ewa Bielińska-Galas Kompozycje Jana Antonina Losy w tabulaturach lutniowych z Krzeszowa

  • Krzysztof Rottermund W kręgu śląskiej muzyki fortepianowej XVIII wieku

  • Aleksandra Patalas Myśl teoretyczna Marka Scacchiego w kontekście twórczości kompozytorów niemieckich

  • Alina Żórawska-Witkowska Repertuar muzyczno-teatralny na warszawskim dworze Augusta III (w świetle nowych badań)

  • Wojciech Tomaszewski Muzyka europejska w Królestwie Polskim w latach 1815-1862. Warszawa - Prowincja

  • Piotr Dahlig Spisz jako wspólnota kultur muzycznych

  • Zbigniew Jerzy Przerembski "Visio macaronica" muzyki góralskiej

  • Arleta Nawrocka-Wysocka Folklor Mazurów jako przykład pogranicza kultur

  • Katarzyna J. Dadak-Kozicka O zamieraniu i odradzaniu kultur muzycznych na przykładach folkloru północno-wschodniej Polski
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry