Filozofia muzyki. Studia, Guczalski Krzysztof (red.)
Filozofia muzyki. Studia, Guczalski Krzysztof (red.)
Publikacja stanowi wybór referatów zaprezentowanych podczas konferencji Filozofia muzyki, która odbyła się 13-15 maja 2002 roku w podkrakowskich Mogilanach. Wzięli w niej udział nie tylko muzykolodzy i filozofowie, ale również filmoznawcy, literaturoznawcy, filolodzy, psycholodzy i kulturoznawcy. Obecność osób reprezentujących tak różne perspektywy badawcze wpłynęła na interdyscyplinarny charakter studium. Dlatego też w książce obok rozważań typowo muzykologicznych czy estetycznych znalazły się referaty dotyczące filozoficznych aspektów wykonawstwa muzycznego, zagadnień pedagogiczno-estetycznych i psychologicznych, a także wystąpienia dotyczące związków muzyki z innymi dziedzinami sztuki, takimi jak literatura, film czy malarstwo. Publikacja dokumentuje duże zainteresowanie współczesnych badaczy filozofią muzyki, dyscypliną sięgającą czasów szkoły pitagorejskiej.
Wybrane referaty:
Mieczysław Tomaszewski Momenty autobiograficzne, autoekspresyjne i autorefleksyjne dzieła muzycznego
Iwona Sowińska Fantom kontrapunktu w dziejach myśli filmowej
Tomasz Baranowski Problemy formy i ekspresji w refleksji estetycznej kompozytorów Szkoły Wiedeńskiej
Teresa Malecka Zbigniew Bujarski. Kompozytor - malarz
Krzysztof Guczalski O niejęzykowym charakterze muzyki
Piotr Podlipniak Czy muzyka ma charakter uniwersalny?
Krzysztof Szwajgier Muzyczne reprezentacje idei filozoficznych. Trzy przybliżenia
Alicja Jarzębska O znaczeniu muzyki w świetle refleksji estetycznej Igora Strawińskiego
Andrzej Hejmej Peryferyjne znaczenia muzyki ("Aria: Awaria" S. Barańczaka)
Leszek Polony Pojęcie znaku i symbolu w uzyce w myśli klasyków hermeneutyki muzycznej: Kretzschmara i Scheringa
Renata Skupin Joga dźwięku i konstruktywizm w muzyce Giacinto Scelsiego - między Wschodem a Zachodem
Maciej Jabłoński Kilka uwag o potrzebie muzykologii filozoficznej
Anna Jeremus "Filozofia" przekazu dzieła muzycznego w świetle odczuć artysty odtwórcy i odbiorcy
Marek Jamróz Byt i muzyka w "Ordo virtutum" Hildegardy z Bingen
Marcin Poprawski Poetycka kontrafaktura jako recepcja dzieła muzycznego. "Winterreise" Müllera, Schuberta i Barańczaka
Łucja Demby Kinestezja i cenestezja, czyli po co filmowi muzyka? Rola muzyki w koncepcji kinowej projekcji-identyfikacji Edgara Morina
Jolanta Krzyżewska Typy osobowości a możliwe preferencje muzyczne
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.