Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej, Skowron Zbigniew (red.)
Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej, Skowron Zbigniew (red.)
W bogatym dorobku naukowym pani Profesor Zofii Helman poczytne miejsce zajmują studia nad twórczością Karola Szymanowskiego. Jej prace w tym zakresie, obejmujące również krytyczno-źródłowe wydania utworów mistrza z Atmy, wniosły znaczący wkład do zrozumienia jego dzieła w drugiej połowie minionego wieku i usytuowały je zarówno na tle polskiej tradycji muzycznej, jak też w szerszym kontekście nowej muzyki europejskiej. Dzięki tym pracom zostały wytyczone nowe kierunki badań nad dziełem i życiem Karola Szymanowskiego, które kontynuowane są po dziś dzień. W uznaniu dla dokonań Zofii Helman na tym polu, zgodnie z przyjętym zwyczajem akademickim, krąg przyjaciół Pani Profesor ofiarowuje Jej na jubileusz siedemdziesiątych urodzin zbiór prac poświęconych różnorodnym aspektom twórczości i biografii Karola Szymanowskiego dopełniony studiami z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej od renesansu do XX wieku. [fragment wstępu książki]
SPIS TREŚCI:
CZĘŚĆ I
Rafał Augustyn (Uniwersytet Wrocławski) Art Deco? „Okres narodowy” Karola Szymanowskiego a sztuki piękne
Irina Nikolska (Instytut Sztuki Ministerstwa Kultury Rosji, Moskwa) В орбите Молодой Польши: o методах симфонического развития, форме и драматургии
Andrzej Tuchowski (Uniwersytet Zielonogórski) Narodowy a uniwersalny wymiar muzyki w świetle refleksji estetycznej Ralpha Vaughana Williamsa i Karola Szymanowskiego
Ewa Wojtowicz (Akademia Muzyczna w Krakowie) „Muzyka nie jest kosmopolityczna” – Ludomira Michała Rogowskiego myśli o muzyce narodowej
Stephen Downes (University of Surrey, Wielka Brytania) Cultural Affiliations and National Filiations: Textuality and History in Edward Said’s „Secular Criticism” and Szymanowski’s Poetics of „Paneuropeanism”
Sławomira Żerańska-Kominek (Uniwersytet Warszawski) Problem orientalizmu w muzyce Karola Szymanowskiego
Agnieszka Chwiłek (Uniwersytet Warszawski) Kilka uwag o formie muzycznej w refleksji estetycznej i praktyce kompozytorskiej Karola Szymanowskiego
Piotr Dahlig (Uniwersytet Warszawski) Cykliczność Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego
Daniela Philippi (Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Mainz) Sinfonik und Solokonzert in Szymanowskis IV. Sinfonie – ein altes Prinzip in neuem Gewand
Paul Cadrin (Universite Laval, Quebec) Les Chants kurpiens pour choeur a cappella de Karol Szymanowski: un florilege exceptionnel d’orchestration chorale
Elżbieta Jasińska-Jędrosz (Archiwum Kompozytorów Polskich, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie) Pieśni księżniczki z baśni. Kilka uwag o wierszach Zofii Szymanowskiej
Alistair Wightman (Stafford, Wielka Brytania) Szymanowski and Popular Music
Anna Adamusińska-Tasak (Uniwersytet Warszawski) Karol Szymanowski i jego Król Roger w Pradze. Uwagi o czeskim przekładzie libretta
Iwona Nowak (Uniwersytet Warszawski) Pokrewieństwo dwóch dzieł, czyli o tym co łączy Króla Rogera Karola Szymanowskiego z Bazilissą Teofanu Tadeusza Micińskiego
Teresa Chylińska (Związek Kompozytorów Polskich, Sekcja Muzykologów, Kraków) Chłopskie requiem – niedoszłe dzieło Karola Szymanowskiego i Jarosława Iwaszkiewicza
Alicja Jarzębska (Uniwersytet Jagielloński) Postać Strawińskiego w piśmiennictwie Szymanowskiego
Katarzyna Naliwajek (Uniwersytet Warszawski) Konstanty Regamey jako kontynuator idei Karola Szymanowskiego
Adrian Thomas (Cardiff University, Wielka Brytania) One Last Meeting: Lutosławski, Szymanowski and the Fantasia
Edward Boniecki (Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa) Dziennik hrabiny Łanskoj
Mirosław Perz (Uniwersytet Warszawski) Karola Szymanowskiego rekomendacja organów dla katedry poznańskiej oraz ich zachowany projekt
Jerzy Stankiewicz (Związek Kompozytorów Polskich, Sekcja Muzykologów, Kraków) Śmierć Karola Szymanowskiego. O nieznanym dokumencie z kliniki du Signal w Lozannie
Tomasz Nowak (Uniwersytet Warszawski) Postać Bartusia Obrochty i jego spuścizna w czasach obecnych
CZĘŚĆ II
Piotr Poźniak (Uniwersytet Jagielloński) Polska Stabat Mater z połowy XVI wieku i dzieje jej melodii
Zygmunt M. Szweykowski (Uniwersytet Jagielloński) Aria recitativa
Szymon Paczkowski (Uniwersytet Warszawski) Wojenny polonez dla królowej. O kantacie Tönet, ihr Pauken BWV 214 J. S. Bacha
Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie) Uwertura D-dur Maksymiliana Einerta ze zbiorów Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego
Ryszard Daniel Golianek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) Au travers du mur Jozefa Michała Ksawerego Poniatowskiego – parodia konwencji operowych
Alina Żorawska-Witkowska (Uniwersytet Warszawski) Wokół polskiej prapremiery Il Dissoluto punito, o sia il Don Giovanni W. A. Mozarta (Warszawa, 14 października 1789)
Anna Ryszka-Komarnicka (Uniwersytet Warszawski) Mozart i jego dzieła w życiu muzycznym Warszawy drugiej połowy XIX wieku w świetle rocznic 1856 i 1891 roku
Ryszard J. Wieczorek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) O czystości w muzyce. Anton Friedrich Justus Thibaut i romantyczny kult dawnej polifonii wokalnej
Mieczysław Tomaszewski (Akademia Muzyczna w Krakowie) Rezonanse i echa liryków Adama Mickiewicza w polskiej pieśni romantycznej
Jean-Jacques Eigeldinger (Universite de Geneve) Copies inconnues d’oeuvres de Chopin par Mme Dubois-O’Meara et Auguste Franchomme (op. posth. 74 no 2, 66, 67 no 4, 72 no 2, 69 no 1)
Tomasz Baranowski (Uniwersytet Warszawski) Kompozytor w poszukiwaniu absolutu. O Skriabinowskim ideale syntezy sztuk
Sylwia Zabieglińska (Uniwersytet Warszawski) Misja artystyczna – jej symbolika i realizacja w Die glückliche Hand, Die Jakobsleiter oraz Moses und Aaron Arnolda Schonberga
Elżbieta Szczurko (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy) Symbolika baletu Zaczarowana oberża Antoniego Szałowskiego
Iwona Lindstedt (Uniwersytet Warszawski) O problemie polskiej szkoły kompozytorskiej raz jeszcze
Zbigniew Skowron (Uniwersytet Warszawski) Zeszyt myśli Witolda Lutosławskiego jako dokument jego drogi twórczej
Regina Chłopicka (Akademia Muzyczna w Krakowie) Bóg jako postać dramatyczna w twórczości Krzysztofa Pendereckiego
Anna Czekanowska (Uniwersytet Warszawski) Metafory przesłania obrzędowego: symbole uniwersalne czy uwarunkowane kulturowo? Z badań nad muzyką i tańcem Azji
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.