Wyjątkowa książka o prawie autorskim w muzyce napisana z myślą o artystach, kompozytorach oraz osobach zawodowo zajmujących się ochroną ich praw.
Relacja prawa autorskiego i muzyki bywa określana mianem „małżeństwa z rozsądku”, ponieważ związek ten nigdy nie był ani dobrze dobrany, ani tak szczęśliwy, jakby się tego chciało. W książce Muzyka w prawie autorskim dr hab. Grzegorz Mania – prawnik i pianista – w przystępny sposób objaśnia zawiłe paragrafy z kodeksów. Dzięki klarownym podsumowaniom i rozbudowanym wątkom praktycznym książka zyskuje charakter uniwersalny – sięgać po nią mogą nie tylko prawnicy, ale także kompozytorzy, wykonawcy i wszyscy ci, którzy zajmują się rozpowszechnianiem muzyki.
Pogłębiona analiza dotyczy nie tylko samych przepisów. W pierwszym rozdziale autor z eseistyczną sprawnością opisuje fenomen muzyki i jej relację z prawem.
Muzyka w prawie autorskim porusza także zagadnienia dotyczące problemów ochrony mikrocałości muzycznych, plagiatu i zapożyczeń muzycznych (aranżacji, stylizacji, wariacji, cytatu, parodii, pastiszu, samplingu i wielu innych strategii).
Dzięki tej wyjątkowej książce dowiedzieć się można między innymi tego, że:
- jedną z wyjątkowo szkodliwych plotek jest wyznaczanie minimalnej ilości nut, taktów czy sekund niezbędnych dla uzyskania ochrony: nie ma w prawie kryteriów ilościowych, które pozwalałyby rozstrzygać, ile nut może być zbieżnych, ile nut można zapożyczyć i ile – minimalnie – taktów czy sekund podlega ochronie;
- nieprawdziwe jest przekonanie, że cudzy utwór można rozpowszechniać, o ile dokonuje się tego we własnej aranżacji;
- muzyka nie powstaje w bańce, żadna twórczość nie jest wolna od wpływów, inspiracji, bagażu nie tylko społecznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego;
- plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pełni dopiero w wykonaniu i odbiorze, więc analiza samego tekstu nie wystarczy, by przesądzić plagiat.
Aleksandra Serafin
Więcej: www.pwm.com.pl