Przejdź do głównej treści

Studia orkiestrowe na saksofon / Study of Orchestra Parts for Saxophone, Gusnar Paweł, koncepcja serii, wybór utworów, redakcja merytoryczna

Studia orkiestrowe na saksofon / Study of Orchestra Parts for Saxophone, Gusnar Paweł, koncepcja serii, wybór utworów, redakcja merytoryczna

Studia orkiestrowe na saksofon pod redakcją Pawła Gusnara, to druga polska (po czterdziestu latach od wydania pracy Lesława Lica – PWM 1978) i jedna z nielicznych na świecie publikacja dotycząca tej problematyki. Jej celem jest pogłębienie wiedzy na temat zastosowania różnych odmian saksofonu w orkiestrze oraz umożliwienie uzyskania praktycznych umiejętności w tym zakresie.

Praca ma charakter oryginalny i prekursorski – jako pierwsza zawiera tak dużą liczbę dzieł muzyki XX i XXI wieku, między innymi utwory rzadziej wykonywane i przykłady z literatury polskiej. Kryterium doboru materiału nutowego stanowiła różnorodność repertuarowa, w tym prezentacja utworów do tej pory niepublikowanych w studiach orkiestrowych lub publikowanych w niepełnej wersji oraz obecność kompozycji umożliwiających grupową realizację partii saksofonowych, wyeksponowanie rozmaitych problemów technicznych i interpretacyjnych.

Nowością są kompozycje Krzysztofa Pendereckiego i Piotra Mossa, a także dzieła Aleksandra Tansmana, Mieczysława Wajnberga, Siergieja Prokofiewa, Heitora Villi-Lobosa, Aarona Coplanda, Leonarda Bernsteina i Williama Waltona. Ciekawostkę stanowi zastosowanie saksofonu sopranowego w Obrazkach z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Siergieja Gorczakowa. Na szczególną uwagę zasługują ponadto kompozycje, w których równolegle występują dwa saksofony lub więcej (dzieła Dmitrija Szostakowicza, George’a Gershwina, Bernsteina i Ravela).

Elementem wyróżniającym niniejszą pracę są obszerne informacje źródłowe o poszczególnych utworach – zebrane, opracowane i opatrzone komentarzem przez Emilię Dudkiewicz – dotyczące między innymi: obsady wykonawczej, czasu trwania, czasu i miejsca powstania, dedykacji, prawykonania, wybranej dyskografii i literatury przedmiotu.

Studia orkiestrowe na saksofon pod redakcją Pawła Gusnara zostały wydane w dwujęzycznej, polsko-angielskiej wersji.



Wybrane recenzje:


Znakomita książka Pawła Gusnara powinna znaleźć się w księgozbiorze każdego studenta klasy saksofonu. Ten wybór saksofonowych solówek ma duże walory poznawcze. Czy saksofon przynależy do szeregów orkiestry?  Przeczytajcie, a znajdziecie odpowiedź.

Vincent David, Conservatoire à Rayonnement Régional de Versailles


Odkryłem dwa tomy „Studiów orkiestrowych na saksofon” mojego przyjaciela Pawła Gusnara. Prace te pozwolą wszystkim saksofonistom uzupełnić wiedzę na temat zastosowania saksofonów w orkiestrze. Serdecznie gratuluję Pawłowi Gusnarowi skrupulatnej pracy badawczej.

Jean Yves Fourmeau, Conservatoire à Rayonnement Régional de Cergy-Pontoise


Studia orkiestrowe na saksofon Pawła Gusnara pogłębiają świadomość dotyczącą użycia saksofonu w literaturze orkiestrowej i umożliwiają jeszcze większe docenienie jego roli. Na praktycznych przykładach pochodzących ze znaczących dzieł orkiestrowych pokazują jaką rolę najwięksi kompozytorzy XIX, XX i XXI wieku powierzali w orkiestrze saksofonowi. Wykonawcy, kompozytorzy, aranżerzy i dyrygenci powinni skorzystać z szansy i przestudiować tę publikację. Bez wątpienia sam Berlioz, gdyby mógł, wyraziłby się pochlebnie o takiej prezentacji zastosowania saksofonu  w orkiestrze.

David Pituch, Northwestern University School of Continuing Studies and Columbia College of Missouri DE


Książka Pawła Gusnara to wspaniały i istotny wkład do biblioteki każdego klasycznego saksofonisty. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o roli saksofonu w orkiestrze, przeczytajcie ją i czerpcie! Wielkie podziękowania dla mojego przyjaciela Pawła za tę fantastyczną pracę!

Lars Mlekusch, Zürcher Hochschule der Künste


Nowa książka Pawła Gusnara, Studia orkiestrowe na saksofon, ukazuje ewolucję zastosowania saksofonu w orkiestrze od momentu jego wynalezienia. Książka ta bez wątpienia znajdzie swoje miejsce w literaturze naszego instrumentu i będą do niej sięgać wszyscy saksofoniści XXI wieku!

Jérôme Laran, Conservatoire à Rayonnement Départemental d’Aulnay-sous-Bois


Publikacja ta jest znakomitym podręcznikiem dydaktycznym, umożliwiającym uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie zastosowania różnych odmian saksofonu w orkiestrze, a dzięki dodaniu informacji źródłowych staje się również cennym opracowaniem naukowym systematyzującym i pogłębiającym wiedzę w tym zakresie.

Krzysztof Penderecki

 

Praca ta jest niezwykle cennym źródłem nowej wiedzy i z całą pewnością będzie stanowiła stały element badań naukowych w tematach dotyczących roli saksofonu w światowej literaturze orkiestrowej. Na tę pozycję saksofonowe środowisko europejskie czekało od wielu lat.

Andrzej Rzymkowski, Akademia Muzyczna w Krakowie

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry