Wokół kategorii narodowości, wielokulturowości i uniwersalizmu w muzyce polskiej, Matracka-Kościelny Alicja (red.)
Wokół kategorii narodowości, wielokulturowości i uniwersalizmu w muzyce polskiej, Matracka-Kościelny Alicja (red.)
Publikacja jest zbiorem referatów zaprezentowanych podczas XXXI Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich zorganizowanej dla uczczenia 120 rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego. "Temat konferencji poprzedziło piękne, poetyckie motto Autora Harnasiów - «Muzyka jest aromatem kwiatu danej kultury». Wypowiedź ta, nawiązująca do teorii francuskiego filozofa - Hipolita Taine'a, wskazuje na ścisłe powiązania twórczości artystycznej z uwarunkowaniami historycznymi, środowiskowymi i narodowymi. Tematyka konferencji dotyczyła problemów szczególnie ważnych i aktualnych dziś, w czasie poprzedzającym europejskie zjednoczenie. Zasadnicze kwestie to: narodowość, wielokulturowość i uniwersalizm w twórczości Karola Szymanowskiego, zainteresowanie współczesnych kompozytorów polskich «narodową specyfiką» i inspirującymi wpływami kultur obcych, uniwersalizm współczesnej «polskiej szkoły kompozytorskiej», jego relacja do uniwersalizmu Karola Szymanowskiego, pojmowanego jako zaznaczenie - poprzez narodowość - swojej obecności w europejskiej wspólnocie artystycznej." - napisano we wstępie. Konferencja odbyła się w dniach 18-20 września 2002 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie oraz w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku.
Referaty wygłoszone podczas konferencji:
Władysław Stróżewski Narodowe i uniwersalne wychodząc od Norwida
Zofia Rosińska Czy możliwy jest dialog międzykulturowy?
Mieczysław Tomaszewski Muzyka Szymanowskiego między "choreico barbaro" a "semplice e divoto"
Małgorzata Gąsiorowska "Szymanowski, tak - jego muzyka , nie" czyli "bunt młodych" dzwudziestolecia międzywojennego
Dorota Krawczyk Jak przeżyć czyli muzyka polska wobec idei postmodernizmu
Małgorzata Komorowska Nić Ariadny - Lully, Strauss i Szymanowski w sztuce Moliera "Mieszczanin szlachcicem"
Magdalena Dziadek Europejczycy kontra...Europejczycy, estetyczne i ideologiczne uwarunkowania dyskusji o muzyce narodowej w latach 1890-1914
Bogumiła Mika Uniwersalizm muzycznego pogranicza: dzieło Szymanowskiego
Jolanta Bauman-Szulakowska Koryfeusze śląskiego neoklasycyzmu - Bolesław Szabelski i Bolesław Woytowicz w orbicie wpływów dzieła Karola Szymanowskiego
Marcin Gmys Zapomniany język? Relikty późnoromantycznych "topoi" w symfoniach Witolda Lutosławskiego
Anna Nowak Mazurek op. 62 nr 2 Karola Szymanowskiego i jego rezonans w muzyce polskiej końca XX wieku
Andrzej Tyszka Od kanonu do uniwersum kultury
Jacek Szeszenowicz Folkloryzm: w stronę podtmodernizmu
Jan Stęszewski Glosa do referatu Jacka Szerszenowicza
Grzegorz Piotrowski "Jazz w mazowieckiej głuszy". O muzycznej wielokulturowości w opowiadaniach Jarosława Iwaszkiewicza
Bohdan Pociej Muzyczne style narodowe, ich splątane korzenie - dawniej i dziś
Violetta Kostka Wielokulturowość i uniwersalizm w operach Tadeusza Zygfryda Kasserna
Ewa Kowalska-Zając Dialog tradycji ze współczesnością - z historii dwudziestowiecznego polskiego kwartetu smyczkowego
Teresa Krukowska Oblicze pieśni innowierczej w Polsce do 1600 roku
Krzysztof Bilica Figury migotliwe. Zarys teorii
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.