Kantata
Agawe op. 38 pochodzi z 1917 roku, a powstała w tym samym czasie, co poprzedzająca ją
Demeter op. 37bis. Podobnie jak jej „poprzedniczka” napisana została do słów siostry Karola Szymanowskiego, Zofii. Tym razem jako motyw przewodni wykorzystuje wątek zaczerpnięty z
Bachantek Eurypidesa. To historia ukaranej szaleństwem tytułowej matki króla Teb, Penteusa, która, podczas orgiastycznego misterium dionizyjskiego, nieświadoma swych czynów wraz z grupą bachantek rozszarpała na strzępy swego syna, rozpoznając go dopiero po tragedii.
Utwór nigdy nie został wykonany, ani wydany. Jego rękopis zachował się w postaci niekompletnej jako szkic partytury oraz fragmentów wyciągu fortepianowego (skopiowanego przez muzykologa Stanisława Golachowskiego). Facsimile autografu zostało wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z partyturą kantaty
Demeter.
Z zachowanych szkiców można wnioskować, że kantata była utrzymana w podobnym stylu, co
Demeter, charakteryzującym się uwypukleniem elementu kolorystyki oraz dużą siłą ekspresji, korespondującą z dramatycznym tekstem.
Anna Iwanicka-Nijakowska