Trzy fortepianowe poematy
op. 29, zatytułowane
Metopy, skomponował Karol Szymanowski wiosną i latem 1915 roku, w tym samym czasie, gdy pracował nad słynnymi
Mitami op. 30. Źródłem inspiracji dla kompozytora były znane płaskorzeźby (metopy) ze świątyni w Selinunt na Sycylii, które artysta miał okazję oglądać w Muzeum Narodowym w Palermo w 1911 roku. Trzy utwory cyklu łączy wspólny wątek tematyczny –
Odyseja, a tytuł każdego z nich kieruje do innej przygody Odyseusza. Część pierwsza
Wyspa syren, dedykowana kuzynce Loli Rościszewskiej, to muzyczny obraz kobiet z rybimi ogonami i ich zgubnego śpiewu, przynoszącego żeglarzom śmierć. Drugie ogniwo
Kalipso, dedykowane siostrze Annie Szymanowskiej, przywołuje historię tytułowej nimfy z wyspy Ogygii, u której Odys spędził uwięziony aż siedem lat. Z kolei trzecia część
Nauzykaa, poświęcona Mariannie Davidoff z sąsiadującej z Tymoszówką Kamionki, opiewa nieszczęśliwą, nieodwzajemnioną miłość do Odyseusza tytułowej córki króla Feaków.
Greckie mity zobrazowane w sycylijskich płaskorzeźbach Szymanowski jednak nie zilustrował dosłownie, ale raczej wyraził ich fantastyczną aurę, wrażenie. Uczynił to muzyką napisaną w nowym stylu - nowym brzmieniem, nową harmoniką i nowym rodzajem faktury, tworząc trzy statyczne pod względem charakteru, ale wewnętrznie ruchliwe i mieniące się barwami obrazy muzyczne. Kolorystyce i wyrażeniu ekspresji podporządkował prawie wszystkie środki techniki kompozytorskiej i zasady architektoniki - atonalną harmonikę, wielodźwiękowe, dysonansowe akordy (
Wyspa syren), melodykę o licznych figuracjach i pasażach, a także tę niezwykle piękną, liryczną (
Kalipso), ostinata i biegniki (
Nauzykaa), wreszcie formę o rysach swobodnego poematu zamiast tradycyjnej, sztywnej budowy.
Metopy op. 29 po raz pierwszy ukazały się drukiem w 1922 roku nakładem wiedeńskiego Universal Edition. Utwór cieszy się dużą popularnością wśród pianistów. Za życia Szymanowskiego wykonywał go sam Artur Rubinstein, a obecnie znajduje się w repertuarze m.in. Piotra Anderszewskiego, którego interpretację można posłuchać na wydanej w 2005 płycie pt.
Anderszewski. Szymanowski (Virgin Classics / CD Accord).
Anna Iwanicka-Nijakowska