Skip to main content

Ładnienie, Mykietyn Paweł

Ładnienie, Mykietyn Paweł

Utwór Ładnienie do wiersza Marcina Świetlickiego pod tym samym tytułem napisał Paweł Mykietyn latem 2004 roku na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” z myślą o znanym śpiewaku Jerzym Artyszu (baryton). Artysta ten dokonał premierowego wykonania kompozycji na koncercie festiwalowym w dniu 23 września 2004 roku wraz z klawesynistką Violą Łabanow i Kwartetem Dafô.
Ładnienie wyznacza przełom estetyczny w twórczości kompozytora, utrzymywanej dotychczas w stylistyce postmodernistycznej, przynosząc zwrot w nowym kierunku - mikrotonowości. W jednym z wywiadów Mykietyn tak określił tę zmianę:
„Przełom to za mocne słowo. Ta zmiana wiąże się z kategoriami czysto technicznymi. W teatrze próbowałem wykorzystywać współbrzmienia mikrotonowe i zorientowałem się, że zastosowanie akordu, w którym żadna tercja nie jest ani mała, ani wielka, tworzy nową jakość czysto zmysłową. To nie jest brzmienie wyspekulowane, ale takie, które w jakiś sposób na nas działa, bo każdy (nawet osoba, która z muzyką nie ma nic do czynienia) słyszy, że akord durowy jest na ogół wesoły, a molowy jest smutny. Natomiast akord ze współbrzmieniami mikrotonalnymi jest po prostu nietypowy.” (W co gra Pweł Mykietyn? Z Pawłem Mukietynem rozmawia Agata Kwiecińska, „Ruch Muzyczny” 2007 nr 10)
Tekst wiersza Świetlickiego, ironiczny, pełen dwuznaczności oraz motywów zmienności – pór dnia, życia, nastroju – wyraził kompozytor muzyką równie niezwykłą, zaskakującą niespotykanymi efektami kolorystycznymi, których podstawą stała się przede wszystkim harmonika mikrotonalna. Zarówno wybrane struny klawesynu, jak i drugich skrzypiec oraz wiolonczeli nastrojone zostały o ćwierć tonu niżej niż w pozostałych instrumentach kwartetu. Z kolei w partii barytonu tekst rozbijany jest na poszczególne słowa, a nawet zgłoski, które artykułowane są w najróżnorodniejszy sposób – obok zwykłej mowy, Sprechgesang i szeptu pojawia się i falset, i tradycyjny śpiew. Całość utrzymana jest w fakturze ażurowej, budowanej z pojedynczych gestów muzycznych, w przeważającej dynamice piano.
Nagranie z prawykonania Ładnienia Pawła Mykietyna ukazało się na płycie, wydanej przez organizatorów festiwalu „Warszawska Jesień” w ramach Kroniki Dźwiękowej z 2004 roku (CD nr 3). Kolejne wykonanie, dokonane w 2007 i 2008 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w interpretacji tych samych wykonawców wydało w roku 2008 Polskie Wydawnictwo Audiowizualne na płycie Paweł Mykietyn. Speechless song.
Anna Iwanicka-Nijakowska
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry