Skip to main content

Wiegenlied, Berger Roman

Wiegenlied, Berger Roman

Wiegenlied to „paradoksalna kołysanka” dla nieżyjącej matki Elisabeth Maldaque, bohaterki opery kameralnej (której via facti nie dokończyłem). E. Maldaque to postać historyczna – jedna z pierwszych ofiar nazizmu, młoda nauczycielka, więziona w szpitalu psychiatrycznym z powodu swej antyhitlerowskiej postawy, zginęła po kilku dniach. Utwór ten dedykowany jest Mieczysławowi Tomaszewskiemu.

Summa summarum: w świecie, który nie stał się ziemią obiecaną, krystalizowała się wizja muzyki, której celem nie byłoby modelowanie „holomovementu” (Lévi-Strauss: dzieło sztuki jest modelem rzeczywistości), ale projekcja Dróg przez jego tajemnicze czasoprzestrzenie. Projekcja dróg człowieka, który jako homo viator, a więc i jako homo patiens (V. Frankl) uświadamia sobie do pewnego stopnia swoje miejsce w Kosmosie (niekiedy z nadzieją, iż jest on Dziełem Stworzenia).

Roman Berger (fragment tekstu w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 2002)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry