Przejdź do głównej treści

"Altotronica" (CRC 4173)

"Altotronica" (CRC 4173)


Najnowszy album dr. hab. Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa, prof. AM, Altotronica (CRC 4173) nie jest jedynie zbiorem utworów – to manifest artystyczny, laboratorium dźwięku i odważna próba zdefiniowania na nowo relacji między tym, co akustyczne, a tym, co elektroniczne. Płyta zawierająca dzieła polskich kompozytorów na altówkę i elektronikę ukazała się nakładem Centaur Records - wydawcy z USA.

"Alchemia 4 strun i El-fonii - zapraszam Państwa w podróż do miejsca, gdzie przeszłość i przyszłość splatają się w dźwięku, a dusza instrumentu o wielowiekowej historii ulega przeobrażeniu w kontakcie z cyfrowym systemem współczesności. Potwierdza to, że w erze wszechobecnej technologii najciekawsze zjawiska rodzą się na styku światów pozornie od sobie oddalonych. Sercem tego projektu jest altówka – instrument o unikalnym, wciąż niedocenianym potencjale. Jej tembr, umiejscowiony między wirtuozerią skrzypiec a głębią wiolonczeli, od wieków kojarzony jest z melancholią, ciepłem i głosem ludzkim. Twórcy tego albumu podchodzą do niej jednak nie jak do reliktu, lecz jak do niewyczerpanego źródła sonicznej materii" - podkreśla znany altowiolista.

Płytę dedykował Władysławowi "Gudonis” Komendarkowi.

Wykonując dzieła Piotra Grella-Możejki, Jacaszka, Piotra Jędrzejczyka, Damiana Marhuletsa, Dariusza Mazurowskiego, Zuzanny Ossowskiej, Przemysława Rudza, Rafała Ryterskiego, Krzysztofa Wołka, Aleksandry Zemli, Szymona Wieczorka i Igora Torbickiego, ukazał pełne spektrum możliwości altówki: od śpiewnego, wibrującego cantabile, przez szorstkie, perkusyjne uderzenia con legno w struny w scordaturze i pudło rezonansowe.

Wykorzystał również takie techniki wykonawcze, jak tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, preparacja, arpeggia, tremola oraz eteryczne, ledwo słyszalne flażolety. Algorytmy przetwarzają dźwięk altówki w czasie rzeczywistym, zapętlają go, multiplikują, rozciągają w przestrzeni, tworząc jej widmowe sobowtóry i cyfrowe cienie.

W Altotronice przeważają awangardowe krajobrazy sonorystyczne. Kantylenowość obecna jest właściwie tylko w utworach  Evening Misty Meadow Przemysława Rudza, Chromodynamics i Stochastic 303 Acid Damiana Marhuletsa. Celem Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa było poszukiwanie nowej jakości brzmieniowej: fuzji warstw akustycznej i elektronicznej.

Premiera płyty: 21 listopada 2025.

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.tymendorf.com/#cds 

Lista

1 Dariusz Mazurowski – Waveless Storm for viola and tape [2024]
2 Damian Marhulets – Monopole for viola and electronics [2023] 
3 Damian Marhulets – Chromodynamics for viola and electronics [2023] 
4 Damian Marhulets – Stochastic 303 Acid for viola and electronics [2023] 
5 Krzysztof Wolek – Shadowings for viola and live electronics [2019] 
6 Rafal Ryterski – Viola d`amore [2023] 
7 Agata Zemla – Samotnia for viola and fixed media [2024] 
8 Szymon Wieczorek, Igor Torbicki  – fake news for viola and many computers [2025]
9 Piotr Jedrzejczyk – AltoReel for viola and electronics [2025] 
10 Piotr Grella-Mozejko – Frokertof per viola solo e nastro virtuale [2025] 
11 Jacaszek – Sniardwy [2025] 
12 Przemyslaw Rudz – Evening on the Misty Meadow for viola and synthesizers [2025] 
13 Zuzanna Ossowska – ALTOTRONICA [2025] 

Wyk.: Krzysztof Komendarek-Tymendorf (altówka); wszyscy kompozytorzy stworzyli i nagrali partie elektroniczne do swoich utworów.

* Centaur Records 2025 (CRC 4173)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 22 635 91 40

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry