Najnowszy album dr. hab. Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa, prof. AM, Altotronica (CRC 4173) nie jest jedynie zbiorem utworów – to manifest artystyczny, laboratorium dźwięku i odważna próba zdefiniowania na nowo relacji między tym, co akustyczne, a tym, co elektroniczne. Płyta zawierająca dzieła polskich kompozytorów na altówkę i elektronikę ukazała się nakładem Centaur Records - wydawcy z USA.
"Alchemia 4 strun i El-fonii - zapraszam Państwa w podróż do miejsca, gdzie przeszłość i przyszłość splatają się w dźwięku, a dusza instrumentu o wielowiekowej historii ulega przeobrażeniu w kontakcie z cyfrowym systemem współczesności. Potwierdza to, że w erze wszechobecnej technologii najciekawsze zjawiska rodzą się na styku światów pozornie od sobie oddalonych. Sercem tego projektu jest altówka – instrument o unikalnym, wciąż niedocenianym potencjale. Jej tembr, umiejscowiony między wirtuozerią skrzypiec a głębią wiolonczeli, od wieków kojarzony jest z melancholią, ciepłem i głosem ludzkim. Twórcy tego albumu podchodzą do niej jednak nie jak do reliktu, lecz jak do niewyczerpanego źródła sonicznej materii" - podkreśla znany altowiolista.
Płytę dedykował Władysławowi "Gudonis” Komendarkowi.
Wykonując dzieła Piotra Grella-Możejki, Jacaszka, Piotra Jędrzejczyka, Damiana Marhuletsa, Dariusza Mazurowskiego, Zuzanny Ossowskiej, Przemysława Rudza, Rafała Ryterskiego, Krzysztofa Wołka, Aleksandry Zemli, Szymona Wieczorka i Igora Torbickiego, ukazał pełne spektrum możliwości altówki: od śpiewnego, wibrującego cantabile, przez szorstkie, perkusyjne uderzenia con legno w struny w scordaturze i pudło rezonansowe.
Wykorzystał również takie techniki wykonawcze, jak tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, preparacja, arpeggia, tremola oraz eteryczne, ledwo słyszalne flażolety. Algorytmy przetwarzają dźwięk altówki w czasie rzeczywistym, zapętlają go, multiplikują, rozciągają w przestrzeni, tworząc jej widmowe sobowtóry i cyfrowe cienie.
W Altotronice przeważają awangardowe krajobrazy sonorystyczne. Kantylenowość obecna jest właściwie tylko w utworach Evening Misty Meadow Przemysława Rudza, Chromodynamics i Stochastic 303 Acid Damiana Marhuletsa. Celem Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa było poszukiwanie nowej jakości brzmieniowej: fuzji warstw akustycznej i elektronicznej.
Premiera płyty: 21 listopada 2025.
Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Dodatkowe informacje: https://www.tymendorf.com/#cds
1 Dariusz Mazurowski – Waveless Storm for viola and tape [2024]
2 Damian Marhulets – Monopole for viola and electronics [2023]
3 Damian Marhulets – Chromodynamics for viola and electronics [2023]
4 Damian Marhulets – Stochastic 303 Acid for viola and electronics [2023]
5 Krzysztof Wolek – Shadowings for viola and live electronics [2019]
6 Rafal Ryterski – Viola d`amore [2023]
7 Agata Zemla – Samotnia for viola and fixed media [2024]
8 Szymon Wieczorek, Igor Torbicki – fake news for viola and many computers [2025]
9 Piotr Jedrzejczyk – AltoReel for viola and electronics [2025]
10 Piotr Grella-Mozejko – Frokertof per viola solo e nastro virtuale [2025]
11 Jacaszek – Sniardwy [2025]
12 Przemyslaw Rudz – Evening on the Misty Meadow for viola and synthesizers [2025]
13 Zuzanna Ossowska – ALTOTRONICA [2025]
Wyk.: Krzysztof Komendarek-Tymendorf (altówka); wszyscy kompozytorzy stworzyli i nagrali partie elektroniczne do swoich utworów.
* Centaur Records 2025 (CRC 4173)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 22 635 91 40
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.