Utwory skrzypcowe zajmują istotne miejsce w twórczości kompozytorkiej Grażyny Bacewicz. W dziełach przeznaczonych na ten instrument kompozytorka, będąca zarazem świetną skrzypaczką, wykorzystywała swoją doskonałą znajomość techniki gry na skrzypcach i koncertowe doświadczenie.
Zarejestrowane na płycie utwory pochodzą z lat 1945-55 i pod względem rozwiązań technicznych są bliskie estetyce neoklasycznej. Płytę otwiera kompozycja uznawana za najdojrzalszy utwór Bacewicz należący do tego gatunku – IV Sonata (1949), którą kompozytorka zadedykowała swojemu bratu – Kiejstutowi. Na płycie znalazła się też Sonata da camera (1945) określana jako I Sonata. Obok sonat na płycie zamieszczono nawiązującą do barokowego gatunku Partitę (1955) oraz trzyczęściowe Concertino (1945). Ważną pozycję we wczesnej twórczości Bacewicz przeznaczonej na skrzypce i fortepian zajmują miniatury. Należą do nich: dedykowany Irenie Dubiskiej Kaprys (1946) i Melodia (1949) z charakterystycznymi modalnymi fragmentami. Kołysanka (1952) dedykowana Tadeuszowi Ochlewskiemu, utrzymana w „kołyszącym” metrum 6/8, nawiązuje stylistycznie do stylu muzycznego impresjonistów. Na płycie znalazły się też dwa stylizowane tańce, bliskie tradycyjnym ludowym melodiom tanecznym. Są to pochodzące z 1951 roku Taniec mazowiecki i żywiołowy Oberek. Z „przyczyn technicznych” zapewne zabrakło na płycie Humoreski, która została wymieniona i omówiona w dołączonej do płyty książeczce.
Utwory Grażyny Bacewicz zostały zarejestrowane przez firmę DUX w znakomitej interpretacji skrzypka Bartłomieja Nizioła, któremu towarzyszy utalentowany pianista Paweł Mazurkiewicz.
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.