Skip to main content

Lutosławski Witold - Fanfare for Los Angeles Philharmonic, Koncert na fortepian, Chantefleurs et Chantefables, II Symfonia (SK 67189)

Lutosławski Witold - Fanfare for Los Angeles Philharmonic, Koncert na fortepian, Chantefleurs et Chantefables, II Symfonia (SK 67189)

Twórcy tej monograficznej płyty Witolda Lutosławskiego wybrali utwory do nagrania w sposób niezwykle przemyślany i całej płycie nadali podtytuł Sculptures in Sound - Fluid and Fixed. Co kryje się pod takim hasłem? Wspólne dla wszystkich kompozycji jest zastosowanie przypadku jako głównego czynnika porządkującego materiał muzyczny. II Symfonia, pochodząca z lat 1966-67, to pierwszy wielko-obsadowy utwór Lutosławskiego, w którym zastosował on wymyśloną przez siebie technikę aleatoryzmu kontrolowanego. Każdy z wykonawców ma w przewidzianym odcinku czasu grać tak, jakby grał sam, nie troszcząc się, jaki rezultat powstanie w wyniku nałożenia się partii wykonywanych przez innych członków zespołu. Każde wykonanie cechuje zatem efekt przypadkowości brzmienia. Podobną zasadę wprowadził kompozytor również w Koncercie na fortepian, skomponowanym 10 lat później, chociaż nie decyduje ona już o obliczu całego utworu. Wreszcie w cyklu Chantefleurs et Chantefables z 1990 roku, w doskonałej interpretacji amerykańskiej śpiewaczki Dawn Upshaw, odcinki ad libitum mają jeszcze mniejsze znaczenie.
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry