Skip to main content

Utwory fletowe kompozytorów wrocławskich XX wieku (DUX 0826)

Utwory fletowe kompozytorów wrocławskich XX wieku (DUX 0826)

W 2016 roku Wrocław będzie promował polską kulturę, pełniąc funkcję Europejskiej Stolicy Kultury (wraz z San Sebastian w Hiszpanii). To ważny, ale z pewnością nie jedyny powód, by już dziś poznać twórczość artystów reprezentujących wyróżnione miasto. Płyta niniejsza przedstawia muzykę sześciu kompozytorów, którzy związani są (obecnie lub w przeszłości) z Wrocławiem. I choć wykonawcy nagranych utworów, również wrocławscy muzycy, na czele z uznanym flecistą, wykładowcą tamtejszej Akademii Muzycznej – Grzegorzem Olkiewiczem, z bogatego dorobku lokalnych twórców wybrać musieli tylko utwory przeznaczone na flet, to nawet ta „namiastka” stanowi doskonałą muzyczną wizytówkę miasta – przyjaznego sztuce, otwartego na świat i różnorodne idee.

Wielością pomysłów brzmieniowych, ukazujących całe spectrum możliwości dźwiękowych fletu zachwycają dwie sonorystyczne kompozycje: Litoral na flet i fortepian Jacka Rogali (1988), napisany w okresie studiów artysty w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, oraz Eco per flauto (1980) Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil – kompozytorki i wieloletniej wykładowczyni wrocławskiej uczelni (do grona jej wychowanków należał również Jacek Rogala). Z utworami tymi kontrastuje utrzymany w klasycyzującym, tradycyjnym stylu cykl Preludiów Leszka Wisłockiego – pianisty i kompozytora, wieloletniego wykładowcy tamtejszej uczelni. Dziesięć, zróżnicowanych pod względem charakteru miniatur – od nastrojowych, spokojnych po taneczne, figlarne – tworzy w sumie ciekawy katalog pomysłów muzycznych. W podobnej estetyce neoklasycyzmu utrzymana została Sonatina na flet i fortepian (1961) Jadwigi Szajny-Lewandowskiej – urodzonej we Lwowie kompozytorki i pianistki, która większość życia spędziła we Wrocławiu, a także Zwölftoneindrücke na flet i fortepian Joachima Georga Görlicha, pochodzącego z Głogówka kompozytora i publicysty, absolwenta wrocławskiej Wyższej Szkoły Muzycznej. Zamykające płytę dwie miniatury fletowe - pełne humoru Capriccio i energiczny, stylizowany Taniec hiszpański - napisał Mirosław Gąsieniec, pianista i pedagog Akademii we Wrocławiu, a także jeden z wykonawców nagranych utworów.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2013)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry