Album jest efektem współpracy wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara z Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti – warszawskim zespołem kierowanym przez Michała Sławeckiego, specjalizującym się w wykonawstwie i popularyzacji śpiewu gregoriańskiego, będącym jedynym polskim laureatem najważniejszych międzynarodowych konkursów i festiwali gregoriańskich.
Verbum Incarnatum to program zainicjowany przez Emilię Dudkiewicz, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła zostały zaimplementowane w niezmienionej postaci i zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami). Treść programu koncentruje się wokół Tajemnicy Wcielenia i tajemnicy człowieka, a między jego poszczególnymi blokami (Prolog – Słowo Wcielone – Słowo objawione – Słowo uwielbione i głoszone – Matka Słowa – Konkluzja) pojawiają się komentarze nawiązujące do nauczania św. Jana Pawła II. Saksofonowe improwizacje stanowią pewnego rodzaju odpowiedź na wyśpiewane treści.
Nowatorstwo tej propozycji stanowi podejście do partii instrumentalnej, gdyż przed Pawłem Gusnarem postawiono zadanie upodobnienia się do właściwego chorałowi operowania czasem i dźwiękiem, a we fragmentach alternatim dosłownego zachowania stylu wykonawczego chorału (czyli stylu semiologicznego).
Płyta Verbum Incarnatum. Tajemnica Słowa Wcielonego w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim. Św. Janowi Pawłowi II w hołdzie ukazała się w wydaniu albumowym w twardej oprawie, z obszernym, blisko 70-stronicowym bookletem w trzech językach (polski, angielski i włoski), który zawiera m.in. opis programu, biogramy wykonawców oraz teksty śpiewów i komentarzy w języku łacińskim polskim, angielskim i włoskim.