Album Violand (Agencja Muzyczna Polskiego Radia) to pierwsza w historii polskiej fonografii płyta crossover prezentująca różne oblicza altówki: klasyczne (Lipiński), współczesne (Bacewicz, Lutosławski, Wajnberg, Penderecki, Sewen, Moc, Skweres), eksperymentalne (Wieczorek), elektroniczne (”Gudonis” Komendarek) oraz minimal music tzw. neoclassical (OS.SO).
Playlista została podzielona na dwa rozdziały, które prezentują utwory kompozytorów z różnych epok. Pierwsza część obejmuje dzieła twórców już nieżyjących – od Lipińskiego aż po Pendereckiego – ukazując bogactwo polskiej muzyki klasycznej poprzednich epok. Natomiast drugi etap został poświęcony działającym obecnie twórcom, co podkreśla dynamikę, wszechstronność i rozmaitość polskiej współczesnej twórczości altówkowej. Repertuar prezentuje potencjał altówki, pełny diapazon jej aspektów wykonawczych, artykulacyjnych, dynamicznych, technicznych, aż po konglomerat z elektroniką.
Dzieła wykonuje altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf zarówno solo, jak i w duecie z Zuzanną Ossowską jako MonoTony Ænsemble.
Profesor jest inicjatorem światowej kampanii społecznej "ReVIOLAtion – Rewolucja altówkowa", promującej muzykę na ten nietuzinkowy i szlachetny instrument. Pierwszy album w ramach tej kampanii pt. ReVIOLAtion ukazał się w 2020 roku (NAXOS Records).
Płytę Violand Krzysztof Maria Komendarek-Tymendorf dedykował córce, Lei Klementynie.
Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Szczegóły na https://www.tymendorf.com/ oraz https://sklep.polskieradio.pl/
Wysłuchanie nagranych utworów na altówkę solo przez Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa przedstawia nam wspaniałego altowiolistę o sylwetce wybitnie wirtuozowskiej. Grę jego cechuje absolutna niezawodność, lekkość i polot. Jednocześnie w nagraniu podziwiać trzeba cały szereg utworów o dużych trudnościach wykonawczych: od Capriccio Grażyny Bacewicz, poprzez ciekawą wyrazowo Sonatę Mieczysława Wajnberga i piękną Medytacje Marka Sewena. Altówka w rękach tego młodego artysty odkrywa nam świat muzyki w nowych możliwościach dźwiękowych.
Prof. Stefan Kamasa