Pierwsze nagrania płytowe Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki – dyrektora artystycznego Filharmonii – to dwupłytowe wydawnictwo zawierające rejestracje utworów Pawła Kleckiego i Jana Maklakiewicza oraz opracowania na orkiestrę dzieł Antona Brucknera, Gesualda da Venosy i Johannesa Brahmsa, przygotowane przez Stanisława Skrowaczewskiego i Grzegorza Fitelberga. Pięć z nagranych kompozycji to światowe premiery fonograficzne.
Album powstał we współpracy z firmą CD Accord Music Edition, a reżyserami nagrania są znani polscy specjaliści, laureaci nagrody Grammy – Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko.
Sinfonietta e-moll op. 7 na orkiestrę i Konzertmusik op. 25 na solowe instrumenty dęte, kotły i smyczki to dzieła Pawła Kleckiego (1900–1973). Ten urodzony w Łodzi artysta znany był na całym świecie jako Paul Kletzki. Ceniono go przede wszystkim jako dyrygenta – uznanego interpretatora muzyki Mahlera, Brahmsa czy Czajkowskiego. Jego dorobek kompozytorski częściowo uległ zniszczeniu w czasie wojny, częściowo uznawany był za zaginiony. W 1965 odnaleziono skrzynie z jego dziełami, ale sam Klecki nie zdecydował się na ich otwarcie, uczyniła to dopiero w latach 90. jego żona, Ivonne. Twórczość Kleckiego wywodzi się z ducha niemieckiego postromantyzmu, z charakterystycznym dla tego nurtu śmiałym chromatyzmem i wyrazistą ekspresją.
Cztery pieśni japońskie op. 25 na sopran i orkiestrę Jana Adama Maklakiewicza (1899–1954) to jeden z najważniejszych utworów w dorobku tego kompozytora, o subtelnej kolorystyce instrumentalnej i udanych nawiązaniach do muzyki Kraju Kwitnącej Wiśni. Partię solową w nagraniu Filharmonii Narodowej wykonała Olga Pasiecznik.
Na drugiej płycie znalazły się opracowania na orkiestrę, przygotowane przez dwóch wybitnych dyrygentów, a także kompozytorów – Stanisława Skrowaczewskiego (1923–2017) i Grzegorza Fitelberga (1879–1953). Pierwszy z nich zasłynął m.in. jako wykonawca dzieł Antona Brucknera, nic więc dziwnego, że sięgnął po Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur austriackiego kompozytora, ze znakomitym rezultatem opracowując je na orkiestrę smyczkową.
Równie zajmujące są aranżacje sześciu madrygałów późnorenesansowego twórcy, Gesualda da Venosy, przygotowane w 1992 roku na zamówienie Saint Paul Chamber Orchestra. Kunsztowna harmonika tych dzieł zachwyciła Skrowaczewskiego, który opracował je na orkiestrę kameralną.
Album zamyka barwna transkrypcja na orkiestrę Wariacji fis-moll na temat Schumanna op. 9 Johannesa Brahmsa dokonana przez Fitelberga w 1950 roku.
Tekst wydawcy