Dzień Edukacji Muzycznej - podsumowanie
22 listopada 2024 r. odbyła się 21. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która miała miejsce w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników kongresu. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Słuchacze z całej Polski wzięli udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy doświadczonych artystów-pedagogów z 27 młodymi adeptami sztuki muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło 6 wybitnych instrumentalistów, a zarazem cenionych pedagogów, do wzięcia udziału w różnorodnych zajęciach umożliwiających pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia. Agata Szymczewska podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie gry na skrzypcach z najmłodszymi uczniami szkoły oraz laureatami III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika. Wspaniałe publikacje fortepianowe, zagwozdki techniczne i sposoby interpretacyjne, omówiła ich autorka – pianistka, pedagog i kompozytor – Marta Mołodyńska-Wheeler, a dzieci występowały zarówno solo, jak i w duetach. Katarzyna Marczak pokazywała, jak wykorzystywać wiedzę z teorii muzyki w praktyce wykonawczej gry na klarnecie. Postać Andrzeja Krzanowskiego, kontekst historyczny i estetyczny twórczości tego XX-wiecznego kompozytora, przybliżał akordeonista Michał Mazgaj. Na aspektach technicznych gry na wiolonczeli w pracy z najmłodszymi koncentrował się Radosław Bukała na przykładzie opracowanego przez siebie zbioru Brzmiące nutki. Wprowadzenie do nauki gry a vista zaprezentował gitarzysta, Michał Nagy.
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład z zakresu emisji głosu, przygotowany przez Marcina Wawruka. Jako ekspert w dziedzinie chóralistyki, podzielił się ze słuchaczami cennymi wskazówkami dotyczącymi świadomego używania głosu w pracy nauczyciela. Następnie podczas wystąpienia psycholog i pedagog Joanny Łukasik, uczestnicy poznali sposoby na wspieranie uczniów w radzeniu sobie z tremą i trudnymi emocjami, które pojawiają się podczas nauki gry na instrumencie i związanymi z tym wystąpieniami publicznymi. Ostatni wykład dnia wygłosił Michał Preinl – fizjoterapeuta, założyciel gabinetu FizjoMuz. Była to szansa na zapoznanie się z najczęstszymi powodami dolegliwości bólowych u muzyków, wynikającymi między innymi z nieprawidłowej postawy ciała podczas gry na instrumencie. Doświadczenie prowadzącego, który jest zarówno fizjoterapeutą, jak i perkusistą, pozwoliło na kompleksowe rozpatrzenie tego zagadnienia. Uczestnicy zaznajomili się z metodami zapobiegania przeciążeniom zawodowym. 21. Dzień Edukacji Muzycznej był również wspaniałą okazją do zapoznania się z nowościami pedagogicznymi, które znajdują się w ofercie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacje te podążają za aktualnymi potrzebami odbiorców literatury dziecięcej na różne instrumenty oraz składy kameralne, a część z nich można było usłyszeć podczas trwających tego dnia warsztatach.
DEM to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie po raz kolejny umożliwiło wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do nauczania młodych podopiecznych. DEM stanowi idealną przestrzeń do dyskusji oraz nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
Zdjęcia: Delikatesy Filmowe © PWM
Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Paulina Szurgacz