Zakład Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w dniach
28 i 29 kwietnia 2005 roku, organizuje
II Ogólnopolską Konferencję Naukową MUSICA PRACTICA, MUSICA THEORETICA.
Plan konferencji:
Sala Prezydencka
Czwartek, 28 kwietnia, godz. 10.00
Uroczyste otwarcie Konferencji: JM Rektor prof. Stanisław Pokorski
godz. 10.15-13.00, prowadzenie: Mirosław Bukowski (Poznań)
- Przemysław Rotengruber (Poznań) Rzeczywistość i sztuka. Czy post-historia pola naukowego i artystycznego?
- Jagna Dankowska (Warszawa) O kryzysie muzyki współczesnej według Karla Poppera
- Jacek Zydorowicz (Poznań) Sztuka współczesna jako przestrzeń konfliktu
***
- Anna Nowak (Bydgoszcz) Twórczość epigoniczna czy retrowersywna? Refleksje na temat polskiej muzyki postromantycznej lat 1920-1939
- Ewa Rzanna-Szczepaniak (Poznań) Realizm socjalistyczny jako metoda twórcza
godz. 15.00-18.00, prowadzenie: Regina Chłopicka (Kraków)
- Wojciech Nowik (Warszawa) Proces tematyczny Rétiego – teoria i praktyka
- Teresa Błaszkiewicz (Gdańsk) Idiomy strukturalne formy sonatowej w polskiej sonacie fortepianowej XX wieku
- Ewa Kowalska-Zając (Łódź) Kwartet smyczkowy jako idea w twórczości i refleksji kompozytorów polskich II połowy XX wieku
***
- Jolanta Bauman-Szulakowska (Katowice) Koncert na orkiestrę. Syndrom gatunku
- Aneta Derkowska (Poznań) Opera-oratorium w twórczości kompozytorów polskich II połowy XX wieku
Piątek, 29 kwietnia, godz. 10.00-13.00, prowadzenie: Teresa Błaszkiewicz (Gdańsk)
- Regina Chłopicka (Kraków) Wybrane gesty muzyczne w utworach Krzysztofa Pendereckiego
- Hanna Kostrzewska (Poznań) Muzyka 'Eternel' z cyklu 'Fresco' Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w kontekście źródeł inspiracji
- Anna Granat-Janki (Wrocław) Surkonwencjonalizm w ujęciu Stanisława Krupowicza
***
- Janina Tatarska (Poznań) Dialektyka żywiołów w muzyce Jana Astriaba
- Violetta Przech (Bydgoszcz) Struktura i estetyka 'Vienna G`schichten' na 2 fortepiany Zbigniewa Bargielskiego
godz. 15.00-18.00, prowadzenie: Anna Nowak (Bydgoszcz)
- Renata Skupin (Gdańsk) Kompozycje liczbowe i symbolika numeryczna w muzyce Giacinto Scelsiego
- Agnieszka Draus (Kraków) Karlheinz Stockhausen - cykl operowy 'Licht'. Współczesna koncepcja „Gesamtkunstwerk”
- Kazimierz Płoskoń (Kraków) Przemiany techniki kompozytorskiej Arvo Pärta w ostatnich dwudziestu latach
***
- Halina Lorkowska (Poznań) Henryk Opieński i przyjaciele. O poznańskich latach artysty
- Magdalena Dziadek (Cieszyn) Kontakty poznańskiego środowiska muzycznego z Czechosłowacją w dwudziestoleciu międzywojennym
28 kwietnia, godz. 19.00, Aula AM
Koncert muzyki XX wieku
w programie:
Olivier Messiaen - utwory z cyklu
Katalog ptaków
wyk. Andrzej Tatarski – fortepian
pieśni kompozytorów polskich
wyk. Wojciech Maciejowski – tenor
Laura Sobolewska – fortepian
Konferencji towarzyszy wystawa zatytułowana
Feliks Nowowiejski: musica practica, musica theoretica
Komisarz wystawy: Iwona Fokt
Konferencję sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury oraz Fundacji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu