39. Warszawskie Spotkania Muzyczne
Podczas 39. Warszawskich Spotkań Muzycznych w dniach 11-17 maja 2025 roku publiczność stołeczna będzie mogła wziąć udział nie tylko w koncertach, lecz także w prezentacji przestrzennej instalacji elektroakustycznej i Laboratorium Teorii Muzyki. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest bezpłatny.
Pierwszy dzień Festiwalu przypada na niedzielę - jako dzień wolny od pracy, będzie dniem swobodnej improwizacji. Koncert w PROM-ie Kultury - organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej oraz Rumuńskim Instytutem Kultury w Warszawie - pokaże, że muzyką improwizowaną można się nie tylko bawić, ale też w nią wgłębić, celebrować... czasami dotykając granic metafizyki. Koncert poświęcony będzie także zmarłemu w tym roku Szábolcsowi Esztényi’emu, mistrzowi improwizacji, który wielokrotnie brał udział w kolejnych odsłonach cyklu "Partytury fotograficzne".
Kolejne koncerty spełnią nasze "klasyczne" oczekiwania. 12 maja w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy znakomite kompozycje polskich twórców, grane zbyt rzadko, w znakomitym wykonaniu Krakowskiego Kwintetu Dętego i pianistki Beaty Bilińskiej.
Na "Koncert prawykonań" 13 maja złożą się utwory, które Warszawskie Spotkania Muzyczne zamówiły w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, u polskich twórców często łączących różne gatunki muzyczne. Znakomity kwartet saksofonowy The Whoop Group został z tej okazji rozszerzony o trio jazzowe.
W programie koncertu 14 maja znajdą się kompozycje zmarłych w ubiegłym roku Zbigniewa Bagińskiego i Władysława Słowińskiego – wieloletniego dyrektora i założyciela "Warszawskich Spotkań Muzycznych". Tytuł koncertu "Róża wiatrów" pochodzi od jednego z najbardziej znanych dzieł symfonicznych Włodzimierza Kotońskiego, którego setne urodziny przypadają w tym roku. W wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia pod dyrekcją Rafała Janiaka i Klaudiusza Barana usłyszymy też utwory festiwalowych debiutantów: Magdaleny Bobowik, wyróżnionej na 65. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda oraz Wojciecha Chałupki, laureata wielu międzynarodowych nagród.
W program niezwykle interesującego recitalu klawesynistki Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (15 maja w Pałacu na Wyspie) dobrze wpiszą się kompozycje powstałe w ostatnich latach: Wariacje podwójne na tematy Purcella Rafała Stradomskiego oraz utwory Tomasza Kamieniaka.
Nadzwyczajne spotkanie Laboratorium Teorii Muzyki 16 maja na UMFC obejmie m.in. rozmowy ze współpracownikami oraz wychowankami Włodzimierza Kotońskiego, przeplatane teoretycznymi refleksjami na temat jego twórczości oraz akcjami o charakterze artystycznym.
Koncert finałowy odbędzie się w ramach Nocy Muzeów. Prezentacja przestrzennej instalacji elektroakustycznej Gadatliwość drzew Anny Jędrzejewskiej w ich naturalnym środowisku – w parku pod warszawską Cytadelą - będzie polegała na stworzeniu muzycznej przestrzeni na terenie Parku Fosa. Publiczność będzie mogła swobodnie przechadzać się po polu dźwiękowym, otoczona kombinacją kilkunastu głośników różnej wielkości.
"Festiwal zawsze wybiera dla Państwa crème de la crème, więc czeka nas wiele wzruszeń, wiele zachwytów i wiele nowego" - mówi Jarosław Siwiński, dyrektor artystyczny WSM.
Dofinansowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programów „Muzyka” i "Zamówienia kompozytorskie”, realizowanych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Partnerem Festiwalu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Strona Festiwalu: https://wsm.art.pl/