Ostatni w katalogu Mieczysława Wajnberga XVII Kwartet op. 146 (1986), liczy cztery ogniwa następujące po sobie bez przerwy. Mimo rozsianych tu i ówdzie fragmentów melancholijnych, posiada jasny koloryt, z refleksyjnymi odniesieniami do dzieł wcześniejszych. Humor przejawia się też w tym, że część ostatnia nawiązuje do pierwszej, ale nie w charakterze syntetycznego finału. Powód jest inny: Wajnberg musi „nadrobić” zadanie dopisania tzw. repryzy, o której wcześnie „zapomniał”… Pożegnanie z kwartetem: lekkie, jakby mimochodem poczynione.
Józef Krogulski – pianista, kompozytor, dyrygent, pedagog (i kolega Chopina z klasy kompozycji Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki) – w wieku lat 10 zasłynął jako cudowne dziecko (miał przydomek: „polski Mozart”), dając szereg koncertów na ziemiach polskich i niemieckich. Jego dojrzała twórczość obejmuje przede wszystkim gatunki wokalne muzyki religijnej, utrzymane w konserwatywnym stylu. Nie one jednak przykuwają dziś uwagę. Oktet d-moll op. 6 (1834) na fortepian, dwoje skrzypiec, flet, klarnet, wiolonczelę i kontrabas odznacza się, wbrew poważnemu charakterowi swej tonacji, pastelową kolorystyką i lekkim nastrojem stylu brillant, w czym przejawia się wpływ muzyki modnego wówczas Johanna Nepomuka Hummla.
Marcin Trzęsiok
Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1408/kwartet-slaski-wajnberg-w-polsce
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.