Otwarte pismo pracowników NIMiT do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Warszawa, 23.09.2025 r.
Sz. P. Marta Cienkowska
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Szanowna Pani Ministro,
jako pracownicy Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca zwracamy się do Pani z uprzejmą prośbą o rozpatrzenie naszego stanowiska w sprawie możliwości powierzenia roli Dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca panu Lechowi Dzierżanowskiemu, pełniącemu aktualnie funkcję p.o. Dyrektora NIMiT.
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca powstał piętnaście lat temu w wyniku starań i oddolnej inicjatywy środowisk artystycznych. Jest to najważniejsza instytucja kultury działająca na rzecz edukacji kulturalnej i rozwoju twórczości artystycznej w dziedzinie muzyki oraz w dziedzinie tańca, budująca sprawczość podmiotowych środowisk oraz umożliwiająca działania zarówno służące ich autonomii, jak i budowaniu synergii.
Instytut realizuje zadania o znaczeniu strategicznym dla sektora sztuk performatywnych, inicjuje programy wspierające rozwój i działalność podmiotów kultury, zarówno instytucjonalnych, jak indywidualnych. Praca merytoryczna NIMiT zaowocowała nie tylko wprowadzeniem i realizacją licznych zadań, programów i projektów, ale również realną i widoczną zmianą dyskursu o sztukach performatywnych, w tym zmianą narracji i definicji obu reprezentowanych dyscyplin w kierunku inkluzywności i różnorodności. Taniec i muzyka w ujęciu NIMiT to zjawiska pluralistyczne, włączające, demokratyczne, dlatego awangardowa sztuka konceptualna znajduje tu tak samo wiele uwagi, jak twórczość ludowa, edukacja zawodowa, jak i animacja i popularyzacja.
Ostatnie lata były dla Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca okresem wielu wyzwań. Jednym z istotnych problemów tego czasu były liczne zmiany na stanowiskach dyrektorskich, kolejnym – realizacja zadań związanych z Krajowym Planem Odbudowy. W tym kontekście chcemy podkreślić rolę pana Lecha Dzierżanowskiego, który ponownie – podobnie jak w 2022 roku – wziął na siebie odpowiedzialność prowadzenia Instytutu w trudnych dla NIMiT czasach, jak również w obliczu obiektywnych wyzwań. To dzięki jego pracy ustabilizowana została sytuacja organizacyjna i merytoryczna Instytutu. Dyrektor Dzierżanowski, będąc osobą ciesząca się estymą i szacunkiem polskich i zagranicznych środowisk artystycznych, zapewnił ciągłość realizacji wszystkich kluczowych programów NIMiT, ich usprawnienie, ewaluację i rozwój. Odbudował zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i sprawczości pracowników NIMiT. Usprawnił komunikację wewnętrzną i otworzył Instytut na dialog oraz budowę strategicznych partnerstw i współprac zarówno polskich, jak i międzynarodowych.
Duża rotacja na stanowiskach dyrektorskich odbiera Instytucji możliwość realizacji spójnej strategii. Wyłącznie stabilne i konsekwentne przywództwo pozwoli NIMiT pełnić swoją misję w sposób odpowiedzialny i skuteczny. Dyrektor Dzierżanowski jak nikt inny zna mechanizmy funkcjonowania NIMiT, jego programy, potrzeby, możliwości i wyzwania. Wniósł do naszej instytucji spokój, stabilność i wizję rozwoju. Wszystkie zaplanowane programy muzyczne i taneczne zostały zrealizowane zgodnie z najwyższymi standardami. Dodatkowo rozpoczęto i zrealizowano nowe inicjatywy w tym ogólnopolskie badania tańca, o które od lat zabiegało środowisko taneczne, a które stanowią największe w historii badania ekosystemu tańca w Polsce. "Przestrzenie Sztuki – Taniec" – program strategiczny dla rozwoju sektora tańca w ujęciu regionalnym i ogólnokrajowym – został ogłoszony po raz pierwszy jako program trzyletni, odpowiadając na jeden z najważniejszych postulatów środowisk tanecznych prezentowanych niemal od powołania Instytutu. Ewaluacja programów muzycznych zaowocowała wprowadzeniem nowego projektu "Tajemnice fortepianu Chopina", propagującego wykonawstwo historycznie poinformowane w skali ogólnokrajowej i budującego dostępność tej formy wykonawczej w regionach dotąd wykluczonych. Dyrektor rozwinął również działania NIMiT mające na celu międzynarodową promocję polskiej muzyki w wykonaniu rodzimych artystów, realizując koncerty m.in. w USA, Japonii, Wielkiej Brytanii, Francji i we Włoszech.
Mając na względzie rozwój sektora sztuk performatywnych i realizację misji Instytutu, umożliwienie panu Lechowi Dzierżanowskiemu kontynuacji zarządzania Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca jako Dyrektorowi instytucji wydaje się rozwiązaniem skutecznym, merytorycznie uzasadnionym i dającym szansę na stabilizację w czasach wymagających nie tylko dla NIMiT, ale i dla całego sektora kultury. Rozwiązanie to ma również silne poparcie wśród pracowników Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Z wyrazami szacunku
Pracownicy i współpracownicy NIMiT


