Aleksander Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako „Potężna Gromadka”, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (mając w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako „dyletant”, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców z opery Kniaź Igor należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.
Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady J. W. Goethego. Utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.
W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a‑moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka 28-letniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.
Piotr Maculewicz
Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.